به گزارش اکوایران، در حاشیه جلسه هیات دولت، وزیر نفت درباره شایعه افزایش قیمت بنزین توضیحاتی داد، وزیر کشور خبر حمله یک ریزپرنده به مجتمع وزارت دفاع اصفهان را تایید نکرد و سخنگوی دولت از تصویب حق مسکن 900 هزار تومانی کارگران در دولت خبر داد.

برنامه وزارت اقتصاد برای مهار تورم

 سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد: (با اشاره به اقدامات وزارت اقتصاد درباره مهار تورم): با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۲ در مهار تورم و افزایش تولید، وزارت اقتصاد و دارایی برنامه مشخصی را در دستور کار خود قرار داده است.

برنامه دیگر استفاده از ظرفیت‌های بازارهای سرمایه‌ای کشور برای تامین مالی تولید در کشور است. ما در سال گذشته موفق شدیم ۱۰۰هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه شرکت‌های غیردولتی و بورسی را اضافه بر افزایش سرمایه سال ۱۴۰۰ داشته باشیم.

 سال گذشته شاهد افزایش 91 درصدی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در شبکه بانکی بودیم، پارسال سهم تسهیلات خرد به مردم و خانوارها به میزان 3 درصد افزایش یافت. امسال نقش مردم در مدیریت شرکت های سهام عدالت افزایش می یابد.

تصویب حق مسکن 900 هزار تومانی کارگران در دولت

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: کمک‌هزینه مسکن کارگران در جلسه هیأت وزیران بررسی و مبلغ ۹۰۰ هزار تومان که از سوی شورای عالی کار پیشنهاد شده بود، تصویب شد.

دریافت ارز یکی از منابع اطلاعاتی است که وزارت رفاه می تواند از آن برای تعیین دهک خانوار استفاده کند زیرا کسانی که ارز می گیرند، عموما جز افرادی هستند که در دهک بالا قرار دارند.

 کسی از کارت ملی دیگران چه برای تراکنش بانکی در داخل مغازه و چه برای دریافت ارز سوءاستفاده نکند و توضیح داد که اینها جزو مواردی هستند که برای دهک‌بندی افراد و خانوارها و پرداخت یا قطع یارانه ملاک قرار می گیرند.

حمله ریزپرنده در اصفهان را تایید نمی‌کنیم

احمد وحیدی، وزیر کشور: (در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا گزارش‌ها درباره حمله ناکام پهپادی به یک مرکز نظامی در اصفهان را تایید می‌کنید): خیر گزارش مبنی بر ورود ریزپرنده را تایید نمی‌کنیم و نیازمند بررسی است.

(درباره برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی درباره مسمومیت دانش آموزان در تبریز): این خبر تایید نمی‌شود و باید بررسی بیشتری صورت بگیرد.

شکایت میرکاظمی از رئیس کمیسیون آموزش

سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه: یکی از افرادی که در مجلس تشویق به خلاف قانون می‌کند، علیرضا منادی است.

 ما ملزم به رعایت قانون هستیم و منادی فردی تحریک کننده بود که آموزش و پرورش تخلف کند؛ در این راستا شکایت خود را رسماً به دستگاه نظارتی انجام دادیم.

 رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با مساله حقوق فرهنگیان، هم تحریک کننده و هم تشویق کننده به بی انضباطی است؛ آقای منادی الف را در قانون می‌نویسد بعد از دولت توقع دارد که دولت ب را انجام بدهد؛ این نشدنی است و ما ملزم به اجرای قانون هستیم.

 در تاریخ ۹ اسفند من گزارش این شکایت را فرستاده‌ام که علیرضا منادی هم تحریک کننده و هم تشویق کننده به بی‌انضباطی است. ما سال گذشته ۹۷ درصد تحقق منابع داشتیم یعنی شاید بعد از انقلاب جزو سال‌های نادری بود که منابع و مصارف ما دقیقاً با یکدیگر همپوشانی پیدا می‌کند و بدون اینکه استقراض کرده باشیم و بدهی برای بودجه عمومی کشور ایجاد کرده باشیم که این از ویژگی های دولت سیزدهم است.

توضیحات آقای وزیر درباره تغییر در ساعت گوشی‌های همراه

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات: (با اشاره به مشکل ساعت تلفن‌های همراه): پارسال پس از تصویب قانون تغییر نکردن ساعت رسمی کشور در نیمه اول سال، به مراجع جهانی موضوع را اعلام کردیم. اما برخی از گوشی‌هایی که عمدتاً قدیمی بوده و یا نیازمند به روز رسانی هستند، دچار مشکل شدند.

 از همان ابتدای بروز مشکل مذاکره با تولیدکنندگان گوشی همراه شروع شد که البته این کار وظیفه وزارت صمت است.

(با اشاره به توسعه شبکه فیبر نوری ): سال گذشته بیش از ۲.۵ میلیون پوشش ایجاد شد و برنامه داریم که امسال آن را به ۱۰ میلیون برسانیم و با توجه به اینکه بر اساس قانون بودجه قرار شد صندوقی در این زمینه تشکیل شود، امیدواریم این اقدام تسهیل شود.

بنزین گران نمی شود؟

جواد اوجی، وزیر نفت: (با اشاره به انتشار شایعاتی درباره افزایش قیمت بنزین): بارها اعلام شده است که هیچگونه افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت، وزارت نفت و مجلس نیست.

(درباره وضیعت قیمت نفت در بازارهای جهانی): با تصمیم اعضای اوپک پلاس مصوب شد که تا پایان سال ۲۰۲۳ میزان تولید نفت جهانی دو میلیون بشکه کاهش یابد تا قیمت نفت متعادل شود. در چند هفته گذشته مذاکراتی بین اعضای اوپک پلاس در کمیته فنی انجام شد و همه بر این نظر بودند برای جلوگیری از افت قیمت، به میزان یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه نفت دیگر هم در سال 2023 کاهش تولید داشته باشیم که این موضوع در اجلاس وزارتی اوپک پلاس نهایی خواهد شد.

تماشاگران سینما روند افزایشی خواهد داشت

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد: (درباره برنامه این وزارتخانه برای اکران فیلم‌ها و برگزاری کنسرت‌های موسیقی): نوروز امسال شاهد افزایش قابل‌ملاحظه‌ای به ویژه در هفته دوم تعطیلات در سینماها و کنسرت ها بودیم. فکر می‌کنم با فیلم‌هایی که در نوبت نمایش قرار گرفته‌اند و برنامه‌ریزی‌هایی که کرده‌ایم این روند افزایشی را ادامه خواهیم داد.

تسکیل ستاد حجاب در وزارت کشور 

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور: (با اشاره به سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب درباره حجاب): ستادی در وزارت کشور تشکیل شده که بیشتر جنبه‌های آموزشی، مهارت‌آموزی و پشتیبانی را دارد.

مقام معظم رهبری به خوبی مشخص کردند که حجاب یک امر دینی است و همه در مجموعه‌های خود موظف هستند از نظر اجرایی به ستاد کمک کند.