به گزارش اکوایران، ایران در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خود با قدرت‌های جهانی، با انریکه مورا، میانجی اتحادیه اروپا در قطر دیدار کرد. همچنین تهران و واشنگتن به دنبال کاهش تنش‌ها به وسیله دستیابی به تفاهم مشترک برای پایان‌دادن به این بن‌بست سیاسی هستند.

به نوشته رویترز، پس از شکست احیای توافق در مذاکرات غیرمستقیم که از سپتامبر متوقف شده، در هفته‌های اخیر، مقامات ایرانی و غربی بارها با یکدیگر دیدار کرده تا به گام‌های لازم برای جلوگیری از پیشرفت سریع برنامه هسته‌ای ایران، آزادی زندانیان آمریکایی و اروپایی از تهران و آزادشدن دارایی‌های مسدودشده ایران برسند.

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران بدون اشاره به جزئیاتی در توییتر خود نوشت: «جلسه‌ای جدی و سازنده با انریکه مورا در دوحه داشتم. در مورد طیفی از موضوعات از جمله مذاکرات رفع تحریم ها به بحث و تبادل نظر پرداختیم». مورا هم در توییتی نوشت که مذاکرات دوحه فشرده بوده و طیفی از مسائل دشوار دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، از جمله راه پیش رو در مورد برجام را شامل شد.

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه کانال‌های دیپلماتیک خود، از جمله از طریق نشست دوحه را برای رسیدگی به تمام مسائل مربوط به ایران باز نگه می‌دارد. هفته گذشته، باقری کنی گفت که با همتایان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی خود در امارات متحده عربی دیدار کرده تا در مورد برخی از مسائل و نگرانی‌های متقابل گفتگو کند.

توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ فعالیت‌های غنی‌سازی ایران را در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، محدود می‌کرد. اما دولت وقت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ به طور یک‌جانبه از این خارج شد و و تحریم‌های شدیدی را علیه اقتصاد ایران وضع کرد.

تهران نیز با خروج تدریجی از محدودیت‌های برجام واکنش نشان داد که باعث نگرانی غرب شده است. مدت‌هاست که جمهوری اسلامی تلاش برای استفاده تسلیحاتی از غنی‌سازی را رد کرده و می‌گوید که انرژی هسته‌ای را فقط برای مصارف غیرنظامی می‌خواهد.