به گزارش اکوایران،  تنها یک ماه پس از انتخاب دوباره رجب طیب اردوغان گمانه زنی ها در مورد سیاست های جدید ترکیه در ارتباط با کشورهای همسایه و ایران ادامه دارد. 

.به نوشته میدل ایست آی،رسانه‌های فارسی هفته گذشته بر هاکان فیدان، وزیر امور خارجه جدید ترکیه و نقشش در شکل‌دهی به سیاست خارجی آنکارا در سال‌های اخیر تمرکز کردند.

فیدان قبل از آن که به عنوان وزیر خارجه ترکیه برگزیده شود، به مدت 13 سال در قامت مدیر سازمان اطلاعات ملی این کشور خدمت کرد.

نکته جالب توجه اینکه برخی محافل از جمله کانال تلگرامی افسران ای آر، از انتصاب فیدان به عنوان وزیر خارجه ترکیه استقبال کرده و سیاست‌های ضد اسرائیلی او را برجسته کردند. در این کانال تلگرامی آمده است که که فیدان پس از حمله نیروهای اسرائیلی به ناوگان آزادی غزه در سال 2010، روابط نزدیکی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برقرار کرده است.

با این حال، گروهی از تحلیلگران بر نقش فیدان در الحاق بخش‌هایی از شمال سوریه به ترکیه تاکید داشتند.اسلام ذوالقدرپور، ستون نویس سایت ایرانی دیپلماسی، در این باره نوشت: ترکیه در فاصله سال‌های 2010 تا 2020 تحت رهبری فیدان، استراتژی‌های امنیتی و اطلاعاتی را به کار گرفت که همگی بر خلاف منافع ایران در منطقه بود.او افزود: سازمان اطلاعات ملی ترکیه حامی اصلی سازمان های جنگ طلب در شمال سوریه است و فیدان نیز شخصیت اصلی سازمان دهنده سیاست های آنها است.