به گزارش اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری رسانه‌های جهان در نیم‌روز گذشته هستند:

درخواست آمریکا و کشورهای اروپایی برای بررسی نقض قطعنامه سازمان ملل توسط ایران

آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه، اوکراین و آلبانی در بیانیه‌ای مشترک به سازمان ملل مدعی نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل توسط ایران شدند.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل در بیانیه‌ مشترکی از سوی آمریکا، تروئیکای اروپایی، آلبانی و اوکراین نسبت به همکاری‌های ایران و روسیه ابراز نگرانی کرد.

وی با تکرار ادعای ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه مدعی شد که ایران در ساخت کارخانه پهپاد به مسکو کمک می‌کند.

در این بیانیه آمده که اقدامات ایران و روسیه نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود.

گرینفیلد در انتهای این بیانیه خواسته تا سازمان ملل به شواهد ارائه شده توسط کشورهای غربی توجه کند و تحقیقاتی در این زمینه انجام بدهد.

دلایل نتانیاهو برای عدم حمایت از اوکراین

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید یکی از دلایل عدم حمایت نظامی کابینه‌اش از اوکراین، نگرانی از دستیابی ایران به تسلیحات و فن‌آوری‌ پیشرفتۀ اسرائیل است.

در پی اصرار کی‌یف برای افزایش حمایت‌های نظامی اسرائیل از اوکراین، نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرد اسرائیل حامی اوکراین است اما باید با احتیاط عمل کند.به ادعای نتانیاهو، کابینه او در قبال این جنگ موضع «معتدلی» در پیش گرفته که آن را «درست» می‌داند.

او در گفت‌وگوی تازه با روزنامۀ جروزالم پست تصریح کرد برخلاف کشورهای غربی که «حامیان تسلیحاتی» اوکراین هستند «اسرائیل، مرز نظامی با روسیه پیدا کرده» است. این مقام ارشد اسرائیل تأکید کرده مهم است که کابینه‌اش در راستای مقابله با تلاش‌های ایران برای استقرار نظامی در مرزهای شمالی اسرائیل، «آزادی عمل» داشته باشد. نخست‌وزیر اسرائیل دلیل دوم عدم ارسال سلاح برای اوکراین را نگرانی از آن دانست که تسلیحات اسرائیلی از جبهه‌های اوکراین به دست ایران بیفتد و علیه اسرائیل به کار گرفته شود.

رایزنی وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان در آمریکا

طبق اعلام نخست وزیر کشور ارمنستان، وزرای خارجه این کشور و جمهوری آذربایجان در واشنگتن برای رایزنی درباره روابط دوجانبه به گفت و گو خواهند پرداخت.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در یک نشست دولتی گفت: موضع ما در مورد روابط ارمنستان-آذربایجان همچون گذشته است. ما باید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا توافق‌نامه‌ای را درخصوص ایجاد صلح و عادی‌سازی روابط شکل دهیم. هفته آینده وزرای امور خارجه ارمنستان و آذربایجان در واشنگتن دیدار خواهند کرد و هیات ما قرار است با این ذهنیت به آمریکا سفر کند.

استفاده روسیه از دلفین‌ها برای دفاع از شبه جزیره کریمه

سازمان اطلاعاتی بریتانیا می‌گوید احتمالا مسکو در حال آموزش دلفین‌هاست تا این حیوانات دریایی بتوانند در شبه جزیره کریمه برای مقابله با نیروهای اوکراینی، روسیه را یاری کنند.

بر اساس این گزارش در تازه‌ترین به‌روز رسانی سازمان اطلاعات دفاعی بریتانیا، آمده است که نیروی دریایی روسیه از سال گذشته سرمایه‌گذاری زیادی برای تامین امنیت پایگاه اصلی ناوگان دریایی خود در سواستوپل در دریای سیاه انجام داده است. 

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود می‌افزاید که بر اساس تحقیقات صورت گرفته برای این منظور دست‌کم چهار لایه تور در سرتاسر ورودی بندر قرار داده شده است. ضمن اینکه این اقدام با افزایش قابل توجه تعداد پستانداران دریایی آموزش دیده در این منطقه همراه شده که احتمالا با هدف تقویت دفاعی روسیه صورت گرفته است. 

در ادامه این بیانیه آمده است: «تصاویر نشان می‌دهد که تعداد پستانداران دریایی در این منطقه دو برابر شده‌اند که به احتمال زیاد دلفین‌های «بینی بطری» هستند. حیواناتی که احتمالا برای مقابله با غواصان دشمن در نظر گرفته شده‌اند.» 

این گزارش نهاد اطلاعاتی بریتانیایی افزوده که نیروی دریایی روسیه از نهنگ‌ها و فک‌های دریایی هم در طیف وسیعی از منطقه قطب شمال برای ماموریت‌های خود استفاده کرده است.

برگزاری نشست شورای امنیت درباره ایران در ماه آینده میلادی

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص ایران در ماه آینده میلادی (جولای) برگزار می شود.

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل روز جمعه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این کشورها اعلام کرده اند قطعنامه ۲۲۳۱ به دبیرکل سازمان ملل این اختیار را می دهد که در مورد پهپادهای ایرانی [ادعایی]  استفاده شده در اوکراین تحقیق کند و چرا گوترش این تحقیقات را انجام نمی دهد، گفت: دبیرخانه سازمان ملل همچنان درحال تجزیه و تحلیل اطلاعات ارائه شده در خصوص این مسئله، در مغایرت با پاراگراف ۴ قطعنامه ۲۲۳۱ است و ما در زمان لازم نتایج این بررسی ها را به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد.

اعلام آمادگی ایلان ماسک و زاکربرگ برای مبارزه در قفس

به نظر می رسد رقابت تجاری میان دو نفر از قدرتمندترین میلیاردرهای صنعت فناوری کافی نیست و حالا مالکان توییتر و متا می‌گویند آمادگی دارند برای تسویه حساب با یکدیگر در قفس بجنگند.

ایلان ماسک مالک توییتر اخیرا در توییتی اعلام کرده بود که حاضر است با مارک زاکربرگ مدیرعامل متا در قفس مبارزه کند. در پاسخ به این توییت ماسک، آقای زاکربرگ هم در یک استوری اینستاگرامی با انتشار تصویری از توییت ماسک، نوشت: «آدرس را برایم بفرست»

هرچند هنوز مشخص نیست که این دو مالک توییتر و متا در خصوص مبارزه در قفس با یکدیگر جدی هستند یا صرفا برای سرگرمی و کری خوانی این اظهارنظرها را کرده‌اند اما همین حالا هم شرکت‌های شرط‌بندی ورزشی وارد عمل شده و درصدهای متفاوتی را برای پیروزی احتمالی این دو نفر تعیین کرده‌اند. پلتفرم شرط‌بندی ورزشی اوزپدیا پیش‌بینی کرده در صورتی که این مبارزه انجام شود بخت پیروزی زاکربرگ بیش از ۸۳ درصد خواهد بود.

قرار گرفتن روسیه در فهرست سیاه کشورهای "کودک‌کش" سازمان ملل

سازمان ملل متحد نیروهای نظامی روسیه و گروه‌های مسلح وابسته به این کشور را به دلیل کشتن و معلول‌ کردن کودکان در جنگ اوکراین در "فهرست سیاه" خود قرار داده است. طبق گزارش دبیرکل، سال گذشته ۴۷۷ کودک در اوکراین کشته شدند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید  از حملات مکرر به مدارس و بیمارستان‌‌ها و از شمار بالای کودکان کشته شده و زخمی در جنگ اوکراین وحشت‌زده شده است.

طبق این گزارش که خبرگزاری فرانسه آن را رویت کرده، روسیه در فهرست سیاه کشورهای "کودک‌کش" قرار گرفته است. در "فهرست سیاه"  یا "فهرست شرمساری" نام دولت‌ها و نهادهایی گنجانده می‌شود که سازمان ملل آنها را به نقض حقوق کودکان در درگیری‌‌ها متهم می‌کند.

وعده رقیب ترامپ برای فشار بر ایران

ران دسانتیس، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ضمن انتقاد از جو بایدن به دلیل کوتاه آمدن در برابر ایران، خواستار افزایش فشارها برای مهار «تهدید‌های» تهران شد.

آقای دسانتیس که به اسرائیل سفر کرده است همچنین رئیس جمهوری کشورش را به دلیل عدم دعوت از بنیامین نتانیاهو برای سفر به واشنگتن سرزنش کرد و جو بایدن را برای آنچه وی «تن دادن به فشار‌های ایران» خواند، به باد انتقاد گرفت.

فرماندار ایالت فلوریدا که از رقبای جدی دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان برای ریاست جمهوری آمریکا محسوب می‌شود، در گفتگو با رسانه‌های اسرائیلی قول داد که اگر در انتخابات پیروز شود کنار اسرائیل در برابر ایران بایستد.

وی بطور مشخص در پاسخ به این سوال خبرنگار «اسرائیل هیوم» که در صورت پیروزی در انتخابات با تهران و تاسیسات هسته‌ای ایران چه خواهد کرد، توافقنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تهران با دولت اوباما و قدرت‌های خارجی را «فاجعه‌آمیز» خواند و رویکرد دولت بایدن برای احیای این توافقنامه را زیر سوال برد.