به گزارش اکوایران، مهدی هدایت‌فر - مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور - با اشاره به فرآیند هوشمندسازی در این سازمان گفت: در موضوع هوشمندسازی فرآیندها، خدمات و وظایف سازمان بازرسی، دو حوزه نظارت همگانی و بازرسی از دستگاه‌های اجرایی مورد پیگیری قرار گرفت.

هدایت‌فر با اشاره به راه‌اندازی سامانهhttp://۱۳۶.ir/ در سازمان بازرسی کل کشور، درمورد حوزه نظارت همگانی گفت: با توجه به حجم بالای تماس‌ها، اقدام به بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و استفاده از هوش مصنوعی در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی از راه‌اندازی ربات «هاتف» خبر داد و درباره نحوه عملکرد آن گفت: این ربات ضمن صحبت با مردم و دریافت و ثبت شکایت آنها، با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی پردازش زبان طبیعی درخواست‌ها را تبدیل به متن کرده و کد رهگیری برای فرد پیامک می‌کند. در این میان افراد می‌توانند علاوه بر درگاه http://۱۳۶.ir/ از طریق تلفن ۱۳۶ و استفاده از کد رهگیری، وضعیت شکایت مطروحه خود را پیگیری کنند.

این مقام سازمان بازرسی کل کشور، ضمن معرفی ربات «پایش» و اعلام خبر راه‌اندازی آن، اظهار کرد: سیستم پالایش هوشمند در راستای ماموریت نظارت همگانی سازمان طراحی و مورد استفاده قرار گرفته که با پردازش متن‌ها، آن را از طریق دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌کند.

وی ربات «رهگیر» را ربات دیگری معرفی کرد که زنجیره سوم ربات‌های هاتف و پالایش به شمار می‌رود و وظیفه آن، پیگیری گزارش‌های ارسالی به دستگاه‌ها است.

هدایت‌فر تصریح کرد: بعد از ارسال گزارش فساد به سازمان بازرسی یا شناسایی سوء جریان از سوی سازمان، پرونده بازرسی درمورد موضوع مربوطه تشکیل شده که ما در آن زمان وارد حوزه بازرسی از دستگاه‌ها خواهیم شد.

مدیرکل فناوری و تحلیل اطلاعات سازمان بازرسی ادامه داد: در این بخش با مکانیزه‌سازی و صدور هوشمند حکم بازرسی، حدود ٤١٥٠ حکم صادر شد تا تیم‌های بازرسی سازمان بتواند در محیط بازرسی حضور پیدا کند.

وی درباره روند اجرای پیشنهادات ارسالی از سوی سازمان بازرسی به دستگاه‌های اجرایی هم اظهار کرد: با توجه به انسان‌محور بودن فرآیند بازرسی، گزارش بازرسی تهیه و پیشنهادات لازم‌الاجرا ارائه می‌شود. برای اثربخش بخش بودن این پیشنهادات، ربات دیگری راه‌اندازی شد تا این موارد را بدون فوت وقت از مراجع مختلف پیگری کند.

هدایت‌فر با بیان اینکه رباتی با عنوان تحلیل داده نیز راه‌اندازی شده است، افزود: این ربات کارنامه عملکردی ما را به صورت مستمر در بخش‌های مختلف ارائه می‌دهد و در رابطه با اینکه در کدام حوزه‌ها باید تمرکز و تخصصی‌تر کار کنیم، به ما کمک می‌کند.