به گزارش اکوایران، مسعود ستایشی در بخش‌های ابتدای صحبت‌های خود در برابر پرسشی درمورد آخرین وضعیت حمید نوری که در سوئد در زندان به سر می‌برد، گفت: «اعتقاد دارم او به‌زودی به کانون گرم خانواده‌اش برمی‌گردد. تماس وی با خانواده پس از مدت‌ها که در حالت تعلیق بود و پس از قریب به ۴۳ ماه از بازداشت انفرادی ایشان، اقدامی مثبت رو به جلو بوده، اما کافی نیست.»

سخنگوی قوه قضائیه در مورد شرایط نگهداری حمید نوری در سوئد گفت: فردی آفریقایی که دچار اختلالات روانی و بهداشتی است در کنار او و در یک سلول کوچک نگهداری می‌شود. او حتی اجازه ندارد که از عینک، که از ضروریات محسوب می‌شود، استفاده کند و ادعا می‌کنند که این کار به خاطر مسائل امنیتی است، اما وی با این روال در حال نابینا شدن است.

پرونده‌های قضایی درمورد تخصیص ارز برای واردات

همچنین رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به خبرنگاران درباره پرونده‌های قضایی درخصوص ارزهایی که به واردات تخصیص داده شده گفت: «از مجموع حدود ۱۴ میلیارد یورو که اختصاص داده شده، حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تعیین تکلیف شده، حدود ۲۱۹ میلیارد تومان از وثایق افرادی که نسبت به تعهدات خود پایبند نبودند ضبط شده و حدود ۲۲۸ مورد پرونده در رابطه با کسانی که ارز گرفتند تشکیل شده و بخشی از این پرونده ها در این خصوص به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شود.»

خدائیان اظهار کرد: پیگیری ما نشان می‌دهد که حدود ۶ هزار پرونده از سال‌های گذشته در سازمان بازرسی تشکیل شده است که اینها یا تولیدکنندگانی هستند که ارز تحویل گرفته‌اند و به تعهدات خود عمل نکرده‌اند یا واردکنندگانی هستند. بر اساس ماده ۱۷ و ۱۱ قانون تعزیرات حکومتی، این پرونده‌ها در صلاحیت مراجع تعزیرات حکومتی است و قالب این پرونده‌ها تعیین تکلیف شده‌اند و حکم صادر شده است.

تشکیل پرونده برای چند شرکت دارویی

سال گذشته و با پیگیری‌های سازمان بازرسی ۱۰ شرکت دارویی که در عرضه دارو اخلال ایجاد کرده بودند شناسایی شدند و در نهایت برای ۴ شرکت داروسازی پرونده تشکیل و به دادستانی تهران ارسال شد. هنوز قرار جلب به دادرسی یا تصمیم دیگری در مورد این پرونده‌ها اتخاذ نشده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: سال گذشته ۱۸۰۰ مورد بازدید از واحد‌های تولیدی داشتیم. یک هزار و ۱۲۴ مورد شکایت بررسی کردیم. در دو هزار و ۵۲۷ جلسه مرتبط با تولید و سرمایه گذاری شرکت کردیم. ۴۷ مورد از واحد‌ها با اقدامات ما تعطیل نشدند و شروع به کار کردند. تسریع در اخذ مجوز ۴۰۵ مورد بوده است. ۳۰۰ جلسه صرفا در رابطه با شرکت‌های دانش بنیان شرکت کردیم. ۶۲۱ گزارش هشداری به مسئولین مرتبط دادیم.

وصول بدهی مالیاتی از شرکت‌های پتروشیمی

رییس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه نشست خبری گفت: با پیگیری سازمان بازرسی مطالبات معوق مالیاتی بالغ بر ۷ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان فقط از محل شرکت‌های صوری و کارت‌های بازرگانی استیجاری وصول شده است. وصول بدهی مالیاتی عوارض آلایندگی تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی بالغ بر ۵ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان انجام شده است. با ورود سازمان حق السهم معادن گل گهر و چادر ملو، به مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان اصلاح و به این شرکت‌ها برگشت.

رئیس سازمان بازرسی گفت: در پی بازرسی‌های سازمان در سال گذشته ۶۰۰ پرونده کیفری در مراجع قضایی تشکیل شده که برای یک هزار و ۱۴۰ نفر قرار جلب به دادرسی صادر شده است. حدود ۲ هزار و ۷۵۰ پرونده در مراجع اداری و مراجع انتظامی داشتیم که ۳ هزار و ۶۸۲ نفر محکوم شده‌اند. از بین ۲ هزار مساله مورد بررسی همکاران من در سازمان به حدود ۲۱۰ گلوگاه فساد رسیدیم که زمینه فساد را فراهم می‌کنند. این ۲۱۰ گلوگاه باید مسدود شوند تا ریشه فساد خشک شود.

خداییان همچنین گفت: قبل از دستور رئیس قوه قضائیه ۹۹ درصد گزارشات سازمان بازرسی جنبه محرمانگی داشت و سامانه‌های ما پیش‌فرضشان محرمانگی بود. بعد از دستور رئیس قوه قضائیه، سامانه‌ها را تغییر دادیم و از حالت محرمانگی خارج شد؛ اصل بر عادی بودن نامه‌ها است، مگر مواردی که طبق قانون باید طبقه‌بندی باشد. بیش از ۷۰ درصد از گزارشات ما وضعیت عادی دارد و مهر محرمانه ندارد.

آخرین وضعیت پرونده متهمان به قتل نیروهای پلیس

همچنین در ادامه این نشست، سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت متهمان به قتل در پرونده شهدای فرماندهی انتظامی مبارزه با قاچاق مواد مخدر در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان گفت: در رابطه با شهادت ۱۲ تن از شهدای مبارزه با مواد مخدر فراجا در استان سیستان و بلوچستان تاکنون ۲۰ متهم دستگیر شدند.

وی افزود: در رابطه با شهادت شهید شهرکی و همسرشان تعدادی متهم دستگیر شدند. یک متهم شهادت رییس مبارزه با مواد مخدر شهرستان سیب و سوران دستگیر شد. دو نفر هم در عملیات به هلاکت رسیدند. همچنین دو نفر از عاملین شهادت فرمانده پلیس مواد مخدر بخش رودخانه شهرستان روداندستگیر شدند.

ستایشی ادامه داد: سه نفر از عوامل شهادت رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر مرزباتی استان هرمزگان هم دستگیر شدند. عامل شهادت فرمانده پاسگاه بندر چاد متواری، اما حاملین مواد مخدر مکشوفه، دستگیر شدند.

آخرین وضعیت پرونده نماینده افشاگر

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش خبرنگار اکوایران که پرسید شاکی احمدعلیرضا بیگی - نماینده مجلس که درمورد تحویل خودروهای شاسی‌بلند صحبت کرده بود - چه کسی است و این پرونده در چه وضعیتی قرار دارد؟ از شکایت وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت یعنی فاطمی امین از این نماینده خبر داد و او را به عنوان شاکی خصوصی این نماینده مجلس معرفی کرد.

ستایشی گفت: در رابطه با پرونده مورد سوال شما، وزیر وقت صمت شاکی خصوصی نماینده مورد اشاره است. در حال حاضر برای پرونده کیفرخواست صادر و به شعبه دادگاه ارسال شده است. هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و مدعی‌العموم هم پیگیر پرونده هستند.

انتقال 105 زندانی ایرانی از خارج به داخل

وی در ادامه به وضعیت ایرانیان زندانی در کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۰۵ زندانی ایرانی محبوس در کشور‌های دیگر به ایران منتقل شدند. هزار محکوم محبوس در زندان‌های کشور به خارج از کشور منتقل شدند و نزدیک به ۵۰۰ درخواست معاضدت قضایی ارسال پیگیری و اجرا شده است و تعداد قابل توجهی متهم یا محکوم متواری مسترد شدند.

در ادامه، سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت خسارت‌های به‌بار آمده در سیل جاده چالوس و آمار مفقودین و شایعات درباره مفقودین نیز گفت: در استان البرز دو مفقودی داریم که تاکنون شناسایی نشدند. شایعات مطرح‌شده هم تا این مرحله قابل تأیید نیست. در پی وقوع سیل در استان مازندران نیز سه نفر فوتی داشتیم.

به‌جای فرستادن لیست ساختمان‌های ناایمن، دنبال کار بروید

سخنگوی قوه قضائیه درمورد موضوع ساختمان‌های ناایمن هم اظهار کرد: وظیفه قوه قضائیه رأساً ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن نیست. دستگاه قضا به عنوان نهاد نظارتی، مسئول است که نسبت به حفظ حقوق، جان و مال مردم اقدام کند. به دستگاه‌های اجرایی در مورد ساختمان‌های ناایمن تذکر داده‌ایم و تاکید هم داشته‌ایم. دستگاه‌ها باید به تکلیفشان عمل کنند و به جای فرستادن لیست و نامه، دنبال کار بروند. فرستادن نامه و لیست، رافع مسئولیت نیست.