به گزارش اکوایران، ایران در جریان سفرهایش به چهار کشور همسایه و دیدار با مقامات ارشد کشورهای عربی همسایه، در صدد است تا بستری را برای  گفت وگو و همکاری منطقه ای ترویج دهد.

بستر سازی ایران برای برای شکل گیری گفتمان منطقه ای

به گزارش الجزیره، امیرعبداللهیان از 19 ژوئن تا اواخر روز پنجشنبه از قطر، عمان، کویت و امارات متحده عربی بازدید کرد.دیپلمات ارشد ایرانی از پیشنهاد آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای تشکیل مجمع منطقه ای متشکل از هشت کشور در ماه سپتامبر در نیویورک استقبال و در این باره گفت که این مجمع شامل ایران، عراق، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، عمان، کویت و بحرین است و قرار است به فعالیت های خود فراتر از نشست مجمع عمومی سازمان ملل ادامه دهد.عبداللهیان در ادامه خاطر نشان کرد: ما با مقامات ارشد و همتایان خود در چهار کشور توافق کردیم که ابتکار دبیرکل را به فال نیک گرفته و اقدامات مؤثرتری را برای پیگیری ابتکارات در این چارچوب جدید انجام دهیم.

تهران زیر سایه تحریم‌های  ایالات متحده که از سال ۲۰۱۸ پس از خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ اعمال شد، سیاست بهبود روابط به‌ویژه روابط اقتصادی در سراسر منطقه را دنبال می‌کند. امیرعبداللهیان در دوحه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر و شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی وزیر امور خارجه دیدار کرد و در مسقط با محمد عبدالسلام، مذاکره کننده ارشد انصار الله در یمن رایزنی داشت.

تلاش برای پایان دادن به شکاف‌های دیپلماتیک

پس از احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، آتش بس و تعامل با دولت یمن که تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارد، برقرار است.تجارت و سرمایه گذاری یکی از محورهای اصلی مذاکرات امیرعبداللهیان به عنوان راهی برای تقویت روابط دوجانبه و امنیت در سراسر منطقه بود در همین راستا عبداللهیان با شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی هفته گذشته در تهران دیدار کرد، زیرا رقبای دیرینه به دنبال پایان دادن به شکاف دیپلماتیک هستند.

امیرعبداللهیان همچنین  با سید بدر البوسعیدی همتای عمانی اش و سلطان بن محمد النعمانی وزیر سلطنت دیدار و گفتگو کرد.او در کویت با شیخ نواف الاحمد آل صباح دیدار داشت ؛ همانی که اوایل این هفته پس از تصدی عنوان نخست وزیری کابینه تشکیل داد.وزیر خارجه ایران همچنین در آخرین مرحله از سفر خود به ابوظبی سفر کرد و با عبدالله بن زاید آل نهیان، همتای خود و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.امیرعبداللهیان از رئیس جمهور که حاکم ابوظبی است برای سفر به تهران دعوت کرد. شیخ عبدالله، وزیر امور خارجه امارات، دیپلمات ایرانی را با خودروی شخصی خود سوار کرد که تصاویر آن به طور گسترده به اشتراک گذاشته شد و یک حرکت "صمیمانه توصیف گشت.

تهران به دنبال افزایش تعاملات تجاری است

دیپلمات ارشد ایران در طول سفر خود بالاخص در امارات به دنبال بهبود گفت و گو و روابط سرمایه گذاری و تجاری بود.امیرعبداللهیان در هر ایستگاه بیشتر بر بهبود روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه و گفت وگوسازی تاکید می کرد.این سفرهای منطقه ای در حالی انجام شد که ایران و آمریکا مذاکرات غیرمستقیم را با میانجیگری عمان و قطر در تلاش برای کنترل تنش ها در بحبوحه کاهش امیدها برای احیای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انجام داده اند. فعلا تهران و واشنگتن از اظهار نظر در مورد جزئیات رایزنی های غیر مستقیم خود خودداری کرده اند، اما گزارش ها نشان می دهد که ممکن است به تفاهم برسند.

خیز ابوظبی برای میانجی‌گری جهت نیل به توافق

ایران تاکید دارد که تلاش‌های هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است و این گزاره به شکلی بالقوه می‌تواند شامل ترتیباتی برای پیشرفت‌های هسته‌ای‌، آزاد کردن میلیاردها دلار پول ایران در خارج از کشور و تسهیل مبادله زندانیان با ایالات متحده باشد. علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران این هفته در دوحه با انریکه مورا، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته ای دیدار کرد. باقری گفت این مذاکرات جدی و سازنده بود.باقری پیشتر اعلام کرده بود که با همتایان خود از فرانسه، آلمان و بریتانیا، سه قدرت اروپایی طرف برجام در ابوظبی دیدار کرده است که نشان می‌دهد امارات ممکن است به نقش میانجی‌گری جدید بین تهران و غرب نیز چشم دوخته باشد.