به گزارش اکوایران، محمدباقر قالیباف - رئیس مجلس - در جلسه علنی امروز، درباره چرایی اعلام نشدن استیضاح احمد وحیدی - وزیر کشور - توضیح داد: در جلسه غیرعلنی هفته گذشته با حضور وزیر کشور این موضوع بحث شد که کار ستاد انتخابات آغاز شده است، همچنین حضرت آقا چهار اصل اساسی امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت را در انتخابات مطرح کردند که باید همه کمک کنیم مسیر انتخابات به درستی طی شود.

وی با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس با وزیر کشور گفت: همانطور که در آن جلسه بحث شد، معاون سیاسی وزیر کشور در ابلاغیه خطا کرده و وزیر کشور هم پذیرفت و بر اساس آن بندهای ۲، ۴، ۶ و ۷ این ابلاغیه را لغو کرد. همچنین وزیر در این جلسه توضیح داد که چنین اشکالی وارد بوده است.

قالیباف ادامه داد: قبل از جلسه علنی صحبتی با وزیر کشور داشتم و ایشان اشکال را وارد دانستند. بنده به وزیر گفتم که دوستان ناراحت هستند. وزیر کشور با حضور در مجلس، قول داد که این موضوع را پیگیری می‌کند. باتوجه به اینکه کار ستاد انتخابات شروع شده است، وزیر کشور درخواست کردند که فرصت یک هفته و دو هفته‌ای بدهیم تا جایگزین ایشان (معاون سیاسی وزیر کشور) مشخص شود.

وی افزود: همین نکته را خدمت رئیس‌جمهور گفتم. این‌که دوستان به استیضاح اصرار دارند و این حق نمایندگان است. طبق آئین‌نامه مجلس باید استیضاح وزیر را اعلام وصول کند، منتها وزیر این قول را به بنده داده و بنده هم این موضوع را پیگیری می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بنده اخطار شما نمایندگان را قبول دارم ولی این موضوع در حال حل شدن است؛ بنابراین به حاشیه نرویم.

استیضاح وزیر کشور کلید زده شود

سیدکاظم دلخوش اباتری - نماینده مردم صومعه‌سرا - در جلسه علنی امروز در قالب اخطاری با استناد به اصول 62 تا 90 قانون اساسی، خطاب به قالیباف گفته بود: با توجه به پیگیری‌های انجام شده، انتظار داریم استیضاح وزیر کشور کلید زده شود؛ چراکه با وجود اینکه شما با وزیر کشور در جلسه‌ای پیرامون موضوع پیش آمده صحبت کردید اما روزنامه‌های دولتی به تشویش اذهان عمومی پرداختند.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس ادامه داد: ما درخواست می‌کنیم که در این زمینه صراحت قانون مدنظر قرار گیرد، چراکه براساس قانون انتخابات وضعیت کاملا روشن است؛ بنابراین باید در این زمینه به حفظ حرمت مجلس بپردازید.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون باید مشخص کنید که آیا کار استیضاح وزیر ادامه پیدا می‌کند یا وی پاسخ قانع‌کننده، قاطع و درستی به مجلس می‌دهد. بنابراین لازم است در این زمینه مُر قانون که میثاق ملی و یکی از قوانین اصلی جمهوری اسلامی است، رعایت شود.

بر اساس این گزارش، بعد از جلسه غیرعلنی هفته قبل نمایندگان مجلس و وزیر کشور، محمد رشیدی - عضو هیأت رئیسه مجلس - گفته بود: «وزیر کشور قول داد که معاون سیاسی خود را تغییر دهد. مجلس با دولت همراهی و همکاری کامل دارد و همواره حمایت خود از دولت را اعلام کرده و وظیفه خود می‌دانیم اما این گونه رفتارها را برنمی‌تابیم.»

با این حال، یک روز بعد وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به اینکه آیا معاون سیاسی وزیر کشور با اصرار نمایندگان برکنار خواهد شد یا خیر؟ گفت: «این درخواستی بود که برخی نمایندگان مطرح کرده بودند و من چیز خاصی در جلسه دیروز نگفتم؛ فقط اعلام کردم که در تعامل مثبت با مجلس به دنبال حل این سوء‌تفاهم خواهم بود.»