به گزارش اکوایران، پوتین روز دوشنبه پس از شورش یوگنی پریگوژین و گروه واگنر، با پخش ویدئویی تلاش کرد تا کنترل خود را بر اوضاع نشان دهد. حال مشخص نیست که سخنرانی ویدیویی پوتین چه زمانی ضبط شده است. علاوه بر این روس‌ها همچنان با پیامدهای بحران دست و پنجه نرم می‌کنند و پرسش هایشان مربوط به محل نگهداری پریگوژین دهان به دهان می چرخد. علاوه بر این مکان دقیق استقرار سرگئی شویگو و زمان پخش ویدئوی منتشر شده توسط وزارت دفاع نیز مشخص نیست. رسانه‌های روسی گزارش دادند که احتمالاً روز جمعه قبل از شورش واگنر ویدئوی مربوطه ضبط شده است.

معمای پریگوژین

به نوشته واشنگتن پست، با لغو وضعیت اضطراری در پایتخت روسیه، روس‌ها تلاش می کنند تا عقب‌نشینی پوتین و آنچه می‌تواند در کوتاه‌مدت و در فرایند جنگ با اوکراین رخ دهد را درک کنند. همزمان رسانه های دولتی روسیه روز دوشنبه گزارش دادند که اتهام شورش علیه پریگوژین هنوز رد نشده است. آن هم در شرایطی که کرملین گفته بود که در ازای عقب نشینی واگنر این اتهام رد خواهد شد؛ انگار این مهم بخشی از معامله بود.

پریگوژین از زمانی که شهر جنوبی روستوف-آن-دون را در میانه تشویق و فریادهای حمایت ترک کرد، دیده نشده. سرویس مطبوعاتی وابسته به او گفته اند که پس از بازگشت شرایط به به حالت عادی، رهبر واگنرها به سوال ها پاسخ می دهد.خبرگزاری روسی ورستکا گزارش داد که یکی از پایگاه واگنرها برای استقرارهشت هزار سرباز در بلاروس در منطقه موگیلف در جنوب شرقی مینسک در حال ساخت است. این گزارش تایید نشده است.

پوتین فرار کرده است؟

پوتین هنگام سخنرانی اضطراری اش در میانه بحران دیده شد، اما این گمانه زنی وجود دارد که او ممکن است مسکو را به مقصد یکی از اقامتگاه های خود در شمال غرب پایتخت ترک کرده باشد، زیرا دو هواپیما از ناوگان ویژه روسیه مورد استفاده پوتین از شهر خارج شده اند.خبرگزاری روسی Agentstvo گزارش داد، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته که رئیس جمهور در کرملین است و این دو هواپیما عصر یکشنبه به مسکو بازگشتند.

همزمان میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه، خواستار اقداماتی برای تقویت وحدت در روسیه به دنبال بحران شد، اما او اصرار داشت که دولت روسیه در طول این بحران آرام و شفاف عمل کرد.میشوستین در نشست معاونان نخست‌وزیری گفت: تضمین حاکمیت فدراسیون روسیه و امنیت شهروندان با در نظر گرفتن رویدادهای اخیر مهم است. تحکیم جامعه در پس زمینه یک شورش مسلحانه ضروری است.

شکاف هایی که عریان تر شد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه گفت، لین تریسی، سفیر ایالات متحده در روسیه، روز یکشنبه با نمایندگان دولت روسیه رایزنی کرده و پیام واشنگتن مبنی بر اینکه این رویدادها موضوع داخلی روسیه بوده و امیدوار است که تسلیحات هسته‌ای این کشور امن بماند، را منتقل کرده است.لاوروف در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی دولتی آر‌تی گفت: زمانی که کودتا در کشورهای مختلف رخ داده، ایالات متحده بسته به اینکه چه کسی در قدرت بوده و چه کسی تلاش کرده تا کودتا را انجام دهد، واکنشی متفاوت نشان داده است.

در حالی که مقامات و تحلیلگران روسی به دنبال این هستند تا تا شورش واگنرها را به گونه ای توجیه کنند اما این حقیقت عریان است که اختلافات داخلی عریان تر شده است. ارتش اوکراین اعلام کرد که در جریان ضدحمله اش توانسته با کنترل ریونوپیل، نیروهای روس را بیرون براند. هانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین گفت که اوکراین حدود 50 مایل مربع در جنوب این کشور را پس گرفته است.

حمایت ها از پوتین متزلزل شده است

پوشش خبری رسانه‌های روسی نشان می‌دهد که وقایع تا چه اندازه دولت مستبد پوتین را که بر پایه قدرت او به‌عنوان رهبر عالی تعریف شده را تضعیف کرده، از همین رو جناح‌های رقیب - از جمله الیگارش‌ها و مقام های روس – در باب حمایت از پوتین متزلزل هستند.ستونی در یکی از روزنامه روسی منتشر شده که در قالبش نوشته شده که کرملین از هولناک ترین سناریو یعنی نبرد در خیابان های مسکو و جاهای دیگر و انشعاب در نیروهای نظامی و امنیتی روسیه جلوگیری کرده است.

پشت پرده کودتای پریگوژین

به گفته ناظران روسیه آسیب پذیری خود را در برابر جهان و خودش نشان داد. میخائیل روستوفسکی، ستون نویس، با این عنوان نوشت: پریگوژین می رود، مشکلات باقی می مانند: پیامدهای سیاسی عمیق یک کودتای نافرجام، روسیه با تمام سرعت به سقوط کرد و با همان به نقظه اول بازگشت.گروهی از تحلیلگران بر این باورند که یکی از دلایل اصلی شورش واگنر امتناع پریگوژین از امضای قراردادهای وزارت دفاع بود که می توانست شبه نظامیان را به حاشیه براند و آنها را شویگو تسلیم کند.

آیا رابطه پوتین و آشپزش به حالت عادی باز می گردد؟

آندری کارتاپولوف، رئیس کمیته دفاع در دومای دولتی، مجلس سفلی روسیه، به روزنامه ودوموستی گفت که نیازی به ممنوعیت فعالیت واگنر نیست. او این گروه شبه نظامی را آماده ترین واحد در روسیه می داند. کارتاپولوف گفت که جنگنده های واگنر در صورت امضای قرارداد با ارتش می توانند به خدمت در جنگ اوکراین ادامه دهند. چنین خبری ممکن است برای بسیاری از مبارزان واگنر که به شدت به پریگوژین وفادار هستند ناخوشایند باشد.

خبرگزاری تاس که تحت کنترل دولت است، روز دوشنبه گزارش داد که دفاتر استخدام واگنر در نووسیبیرسک و تیومن پس از آن که در جریان شورش بسته شدند، بازگشایی شده اند و دفتر این گروه در سن پترزبورگ باز و به فعالیتشان ادامه می دهند. بسیاری در روسیه واگنر را نیرویی معتبر، نخبه و مؤثرتر از واحدهای نظامی عادی روسیه می دانند.با این حال روزنامه موسوم به نزاویسیمایا گازتا در مقاله ای که روز یکشنبه منتشر شد، با لحاظ کردن واقعیت های تلخ حاکم خواستار خلع سلاح تمام تشکل های مسلحی شد که رسماً بخشی از ساختارهای امنیتی نیستند.

هراس از پیامدهای کودتای پریگوژین

وقایع 24 ژوئن بدون شک پیامدهای بلندمدتی برای روسیه خواهد داشت. کنستانتین رمچوکوف، سردبیر روزنامه، در ستون نظرات نوشت، روشن شد که یک مرد با اسلحه، حتی اگر مقام دولتی نباشد، تهدید واقعی برای دولت و کشور است. در روسیه نباید افراد مسلحی وجود داشته باشند که اول به فرماندهان خود وفادار باشند و در درجه دوم به دیگران.صفحات رسانه های اجتماعی مرتبط با پریگوژین، واگنر و افراد کلیدی مرتبط با او روز شنبه مسدود شدند. تا روز یکشنبه، بسیاری از کانال های تلگرامی طرفدار کرملین برای بی اعتبار کردن رهبر واگنر عجله داشتند. در سن پترزبورگ، رسانه‌های محلی عکس‌هایی از شمش‌های طلا، پاسپورت‌های جعلی، میلیون‌ها پول نقد و پودر سفید منتشر کردند و مدعی شدند که اینها اموال این گروه بوده است.

الکساندر خداکوفسکی، رئیس گردان وستوک طرفدار مسکو، که در شرق اوکراین می‌جنگد، داستانی را منتشر کرد که نشان می‌دهد پریگوژین یکی از زیردستانش را تا سر حد مرگ کتک زد، آن هم پس از آن که این فرد به رهبر مزدور گفت که امکان ندارد هزار اسیر روسی را استخدام کرد.به براساس روایت خداکوفسکی این حادثه گویای همه واقعیت ها بود،او نوشت: من یک پرتره روانی تقریبی از پریگوژین ساختم و شروع کردم به هشدار به همه در مورد این تهدید رو به رشد. او افزود: برای من واضح بود که فردی با چنین رفتارهایی فقط به نفع خودش رفتار خواهد کرد.