به گزارش اکوایران، یک مقام وزارت خارجه آمریکا، توضیحاتی پیرامون آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران در عراق ارائه کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در نشست مطبوعاتی روزانه خود در مواجهه با این پرسش که: «وزارت برق عراق به رسانه‌های دولتی گفتند که عراق تمام بدهی های واردات گاز از ایران را که حدود 11 تریلیون دینار عراق است، پرداخت کرده است. چگونه به عراق چراغ سبز نشان می‌دهید که این همه پول را به ایران بدهد؟ و آیا مذاکره یا توافق کوچکی بین آمریکا و ایران در این مورد وجود داشت؟»، پاسخ داد: «من فقط می‌گویم هیچ تغییری در سیاست ما در قبال ایران یا عراق ایجاد نشده است. دولت بایدن به اجرای تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران ادامه می‌دهد».

میلر در ادامه افزود: «از سال 2018، وزارت امور خارجه تعدادی معافیت‌ها را در مشورت با کنگره ارائه کرده است -و شما در گذشته شنیده‌اید که من در مورد آنها صحبت کردم-  که به عراق اجازه می‌دهد تا هزینه واردات برق از ایران را با انتقال وجه به حسابی محدود در عراق بپردازد. مطابق با تحریم‌های ایالات متحده، این وجوه فقط برای معاملات بشردوستانه و سایر معاملات غیرقابل تحریم قابل دسترسی است. پول فقط به اشخاص ثالث تایید شده می رسد. آنها مستقیماً به ایران منتقل نمی شوند و ما ایالات متحده همچنان به صورت موردی تراکنش‌های استفاده از وجوه را تأیید می‌کنیم».

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در شرایطی این سخنان را اظهار داشته که روز گذشته، احمد موسی العبادی سخنگوی وزارت برق عراق در گفت‌گو با شبکه روسیا الیوم ضمن تائید این‌که این وزارت‌خانه تمام بدهی‌های عراق به ایران برای واردات گاز را پرداخت کرده، اظهار داشته بود که این بدهی‌ها در یک صندوق اعتباری به بانک تجارت عراق پرداخت شده، اما این بانک به دلیل تحریم‌های آمریکا در انتقال آن به دولت ایران با مشکل مواجه است.