به گزارش اکوایران، ایران شکایتی علیه کانادا در دادگاه عالی سازمان ملل تنظیم کرده و این کشور آمریکای شمالی را به دلیل اجازه‌دادن به افراد برای درخواست غرامت مدنی علیه تهران، به نقض «تعهدات بین‌المللی» متهم کرده است.

به نوشته الجزیره، دیوان بین‌المللی دادگستری موسوم به دادگاه جهانی روز چهارشنبه این پرونده را اعلام کرد و گفت که ایران ادعا می‌گوید که مصونیت حاکمیتیش نقض شده است. مصونیتی که عموماً کشورها را از دعاوی مدنی در حوزه‌های قضایی خارجی محافظت می‌کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: «ایران خواستار قضاوت در مورد عدم رعایت مصونیت‌های ایران و دارایی‌هایش و نقض تعهدات بین‌المللی توسط کانادا است».

سال گذشته، یک دادگاه کانادایی به پرداخت ۸۴ میلیون دلار غرامت به خانواده‌های شش قربانی هواپیمای اوکراینی حکم داد. مقامات ایرانی گفته‌اند که شلیک به هواپیما یک حادثه ناشی از «خطای انسانی» بوده است. همه ۱۷۶ سرنشین هواپیما کشته شدند. بیش از ۱۰۰ نفر از قربانیان ایرانی دارای تابعیت یا اقامت کانادا بودند.

اواخر سال ۲۰۲۰، دولت ایران اعلام کرد که به هر یک از خانواده‌های قربانیان ۱۵۰ هزار دلار پرداخت خواهد کرد.

دولت‌ها معمولاً از دعاوی مدنی در کشورهای دیگر مصون هستند، اما قانونی در کانادا مصونیت کشورهایی که در فهرست ادعایی «دولت‌های حامی تروریسم» هستند را محدود می‌کند.

در شکایت ایران به دیوان بین‌المللی دادگستری آمده است: «ایران به‌عنوان یک کشور مستقل، دارای مصونیت‌های حاکمیتی در محاکم قضایی و اعمال قانون بین‌المللی عرفی است. مصونیت حاکمیتی که از اصل اساسی برابری حاکمیت ناشی می‌شود، طرف‌های خصوصی را از شکایت از دولت‌های دیگر در دادگاه‌های کشور محل دادگاه و توقیف اموال آن منع می‌کند».

احتمالاً پرونده ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری که در لاهه مستقر است، سال‌ها طول بکشد. رأی دادگاه قطعی و قانونی خواهد بود.