به گزارش اکوایران، اوپک به دلیل کاهش قیمت نفت، خبرنگاران را از حضور در کنفرانس خود منع کرد.

طبق آنچه در گزارش میدل‌ایست‌آی آمده، اوپک اعتبارنامه خبرنگاران سه سازمان خبری بزرگ را پیش از کنفرانسی در وین که قرار است رئیس بریتیش پترولیوم و مقام ارشد انرژی اتحادیه اروپا در آن سخنرانی کنند، لغو کرد.

این کارتل نفتی به رهبری عربستان سعودی اعتبار خود را از رویترز، وال استریت ژورنال و بلومبرگ پس گرفت.

بلومبرگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از احتمال حذف برخی از روزنامه‌نگاران از جمله روزنامه‌نگاران بلومبرگ از سمینار هفته آینده توسط اوپک بسیار نگران هستیم. به منظور شفافیت بازار، ما قویاً از اوپک درخواست می‌کنیم که به خبرنگاران از رسانه‌های خبری مرتبط جهانی اجازه حضور در کنفرانس وین را بدهد.»

این اقدام جدیدترین اقدام اوپک برای اعمال کنترل بیشتر بر پوشش رسانه‌ای است، زیرا کارتل برای افزایش قیمت انرژی تلاش می‌کند.

در ماه می، اوپک، خبرنگاران بلومبرگ، رویترز و وال استریت ژورنال را پیش از نشست ژوئن برای تعیین میزان تولید آتی ممنوع‌الورود کرد. در اکتبر 2022 هم، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، از پاسخ به سوال خبرنگار رویترز خودداری کرد و در رابطه با یک خبر منتشر شده توسط این خبرگزاری گفت: «رویترز کار درستی انجام نداده است».او گفت: «تا زمانی که شما به منبع آن که خود وزیر انرژی دولت عربستان سعودی است، احترام نگذارید، با رویترز صحبت نمی‌کنم.»

هیثم الغیس دبیرکل اوپک در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست از این اقدام دفاع کرد و گفت: «این خانه ماست».

در سال جاری، عربستان سعودی اقدام به کاهش قابل توجه تولید کرده است، اما این کاهش‌ها اثر مطلوبی برای افزایش قیمت‌ها نداشته است، زیرا ترس از کندی رشد اقتصاد جهانی و تولید در روسیه کاهش یافته است.

شاهزاده عبدالعزیز وزیر انرژی عربستان سعودی از تاثیر محدود کاهش تولید ناامید شده است. او به سفته‌بازان هشدار داد که اگر در تمایل او برای حمایت از قیمت‌ها تردید داشته باشند، «مثل جهنم» خواهند بود و به آنها گفت که «مراقب» وقایع جاری پیش از نشست ژوئن بین اوپک و گروهی از تولیدکنندگان به رهبری روسیه باشند.

تحلیلگران می‌گویند که عبدالعزیز احتمالاً تحت فشار برادر ناتنی خود، ولیعهد محمد بن سلمان، برای حمایت از قیمت نفت قرار دارد. ولیعهد برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ مانند استراحتگاه‌ها در دریای سرخ و نئوم، یک ابرشهر ۵۰۰ میلیارد دلاری، به درآمد بالا  نیاز دارد.

محمد بن سلمان در مصاحبه ای با کانال دیسکاوری قول داد که نئوم پس از تکمیل با میامی - مکان پر زرق و برق ساحلی ایالات متحده و شهر فناوری - »مقابله خواهد کرد».

برنت، شاخص بین المللی، روز چهارشنبه در ساعت 20 (GMT) به قیمت 74 دلار در هر بشکه معامله شد. با وجود دو کاهش تولید در هشت ماه، قیمت نفت 40 درصد نسبت به اوج خود در مه 2022 یعنی 125 دلار در هر بشکه کاهش یافته است.

نشست اوپک در بحبوحه نشانه‌هایی از اصطکاک بین روسیه و عربستان سعودی بر سر سیاست انرژی برگزار می شود. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، رهبران خاورمیانه مانند محمد بن سلمان را متحدان مفیدی یافته است، زیرا او در نتیجه تهاجم به اوکراین در غرب با انزوا مواجه شده است.

عربستان سعودی سعی کرده مواضع بی‌طرفانه خود را در قبال اوکراین حفظ کند. پادشاهی در ماه می میزبان ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در نشست اتحادیه عرب بود، اما از امضای تحریم‌های غرب علیه کرملین خودداری کرده است.

اما روسیه برای جبران تحریم های غرب، نفت بیشتری تولید می‌کند و آن را با تخفیف‌های زیاد می فروشد. «الکساندر نواک»، معاون نخست وزیر روسیه به خبرنگاران گفت: تخفیف نفت روسیه در مقایسه با قیمت برنت در حال حاضر حدود 26 تا 27 دلار در هر بشکه است.

در حالی که عربستان سعودی نفت بیشتری به اروپا می فروشد، روسیه سهم بیشتری را در بازارهای بزرگتر آسیا به دست می‌آورد. روسیه در ماه آوریل از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام چین پیشی گرفت و این دو اکنون برای دستیابی مقام اول رقابت می‌کنند.