به گزارش اکوایران، پس از آتش زدن قرآن در استکهلم، معترضان به سفارت سوئد در بغداد حمله کردند.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، تظاهرکنندگان، روز پنجشنبه، یک روز پس از آن که فردی با تابعیت عراقی-سوئدی یک نسخه از قرآن را در سوئد سوزاند، حصار سفارت سوئد در بغداد را شکستند.

تظاهرات در پایتخت عراق به دستور مقتدی صدر، روحانی مقتدر شیعه عراقی برگزار شد. اوهمچنین خواستار اخراج سفیر سوئد در بغداد شده است.

ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، نشان می‌دهد که برخی از معترضان از دیوار حصاردار بیرون سفارت بالا می‌روند. مشخص نیست که آن‌ها قبل از عقب‌نشینی تا چه حد به حریم ساختمان ورود کرده‌اند.   

سوئد گفت که کارکنانش در امنیت هستند. «ما به خوبی از وضعیت مطلع هستیم.» دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه سوئد در ایمیلی به سی‌ان‌ان‌ گفت: «کارکنان سفارت ما در امنیت هستند و وزارت امور خارجه به طور منظم با آنها در تماس است.»

یک منبع امنیتی عراقی به سی‌ان‌ان گفت که این حادثه پایان یافته است. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که معترضان حدود 15 دقیقه در داخل محوطه بوده‌اند.

اعتراضات در بغداد پس از حادثه‌ای در استکهلم، پایتخت سوئد، در روز چهارشنبه، زمانی که یک تبعهٔ عراقی-سوئدی نسخه‌ای از قرآن را در خارج از یک مسجد سوزاند، آغاز شد. 

مقتدی صدر از مقامات خواست ملیت عراقی «سلوان مومیکا» (فردی که به قرآن اهانت کرد) را که پنج سال پیش برای ترک عراق به سوئد مهاجرت کرد، پس بگیرند.

مقتدی صدر گفت: «اگر آزادی بیان برای عراق و جهان تضمین شود، مؤمنان باید نظرات خود را در مورد آتش زدن کتب مقدس از طریق تظاهرات خشمگین گسترده علیه سفارت سوئد در عراق ابراز کنند».

کشورهای مسلمان و سازمان‌های اسلامی سوزاندن قرآن در استکهلم را محکوم کرده بودند. ایران این اقدام را «تحریک آمیز» خواند و کویت گفت که این اقدام «یک اقدام تحریک‌آمیز خطرناک» است.

سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس به طور جداگانه این رویداد را محکوم کردند.

روز چهارشنبه، مراکش سفیر خودرا  از سوئد فراخواند و عراق و عربستان سعودی به شدت این اقدام را محکوم کردند. خبرگزاری دولتی امارات اعلام کرد، روز پنجشنبه امارات متحده عربی سفیر سوئد در ابوظبی را در اعتراض به حادثه آتش زدن قرآن احضار کرد.

در اوایل ژانویه سال جاری، معترضان عراقی در خارج از سفارت سوئد با نیروهای امنیتی به دلیل یک حادثه دیگر سوزاندن قرآن در استکهلم درگیر شدند.