به گزارش اکوایران، مقامات اطلاعاتی غرب از مطلع بودن آژانس اطلاعات داخلی روسیه از شورش واگنر می‌گویند.

طبق آنچه در گزارش وال استریت ژورنال آمده، مقامات غربی می‌گویند که یوگنی پریگوژین رهبر گروه مزدور واگنر قصد داشت رهبری نظامی روسیه را برای اهداف شورشی خود بدست بگیرد که پس از آگاه شدن آژانس اطلاعاتی کشور به روند برنامه‌های خود سرعت بخشید. 

شروع زودهنگام این شورش از مهم‌ترین عواملی بود که می‌تواند شکست نهایی پریگوژین پس از ۳۶ ساعت را توجیه کند.

پریگوژین قصد داشت «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع و ژنرال «والری گراسیموف»، رئیس ستاد کل روسیه را در جریان بازدید از منطقه‌ای در جنوب مرز اوکراین دستگیر کند.

اما با توجه به گفته‌های مقامات غربی، سرویس امنیت فدرال یا ژنرال «ویکتور زولوتوف»، فرمانده گارد ملی روسیه مستقیما به ولادمیر پوتین این برنامه را گزارش می‌دهد. همچنین حائز اهمیت است که مقامات از قبل، از شروع تلاش‌ها و برنامه‌های پریگوژین اطلاع داشتند.

 «زولوتوف» روز سه‌شنبه به رسانه‌های دولتی گفت: «اطلاعات خاصی درمورد آمادگی برای شورشی که از 22 تا 25 ژوئن آغاز شده، از اردوگاه پریگوژین فاش شده است.»

 به گفته وی با توجه به یافته‌های سازمان امنیت ملی و تجزیه و تحلیل و تصاویر ماهواره‌ای از برنامه‌های پریگوژین مطلع شده بودند. غربی‌ها معتقدند که طرح اولیه احتمال پیروزی خود را داشت اگر برنامه افشا نمی‌شد و پریگوژین نیازی به طرح برنامه جدیدی نداشت.

اقتدار از دست رفته

با وجود اطلاع، کرملین اما نتوانست در مقابل راهپیمایی سربازان واگنر تا مسکو ایستادگی کند و این اقتدار پوتین را زیر سوال برده است. بر اساس اطلاعات، پریگوژین بر این باور بود که بخشی از نیروهای مسلح روسیه به شورش ملحق شده و بر ضد فرماندهان خود خواهند بود. البته واگنر از لحاظی برای این کار آمادگی داشت. این آمادگی ها شامل جمع‌آوری مقادیر زیادی مهمات، سوخت و سخت‌افزار از جمله تانک، خودروهای زرهی و پدافند هوایی متحرک پیشرفته بود.

پریگوژین با مطلع شدن از افشاء برنامه‌اش مجبور به ضربتی عمل کردن شد و توانست به راحتی شهر روستوف در جنوب روسیه را که نقطه فرماندهی کلیدی برای تهاجم به اوکراین بود، تصرف کند و این نشان‌دهنده آن است که برخی از فرماندهان نیروهای عادی بخشی از این نقشه بوده‌اند.

نفوذی‌ها در ارتش

مقامات غربی گفتند که معتقدند پریگوژین مقاصد خود را به افسران ارشد نظامی، احتمالاً ژنرال سرگئی سوروویکین، فرمانده نیروی هوافضای روسیه در میان گذاشته است . اما نمی توان تشخص داد آیا سورویکین این اطلاعات را به سرویس امنیت فدرال روسیه داده است یا خیر؟

در واشنگتن، مقامات آمریکایی معتقدند که سوروویکین از اهداف پریگوژین آگاه بوده اما از وی حمایت نکرده و خود را درگیر آن نکرده است.

سوروویکین اولین فرمانده ارشدی بود که این توطئه را در روز جمعه محکوم کرد و خواستار توقف پریگوژین شد. نیروهای تحت فرمان سوروویکین حملات هوایی را بر روی واگنر انجام دادند. مقامات ایالات متحده گفتند که سایر ژنرال های روسی نیز ممکن است از برنامه های پریگوژین برای متزلزل ساختن فرماندهی عالی ارتش روسیه حمایت کرده باشند و به رهبری واگنر برای شروع شورش خود اعتماد کنند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گزارش‌های مربوط به سوروویکین را که پیش از این توسط نیویورک تایمز منتشر شده بود، به عنوان گمانه‌زنی و شایعات رد کرد.

ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی توسط خبرنگاران محلی و تماشاگران نشان می‌دهد که وسایل نقلیه واگنر در اوایل صبح شنبه از موانع اتوبوس‌ها عبور می‌کنند و به سمت روستوف می‌روند. پریگوژین هنگام ورود به مقر منطقه نظامی جنوبی روسیه در ویدئویی، معاون وزیر دفاع روسیه، یونس بک یوکوروف، و معاون رئیس اطلاعات نظامی روسیه، سپهبد ولادیمیر آلکسیف را مورد سرزنش قرار داد.

لوکاشنکو میانجی‌گر در شورش روسیه

پس از مشاهده عدم مقاومت و تسخیر مرکز فرماندهی جبهه جنوب، پریگوژین با تقسیم نیروهای خود، تعدادی از آنها را به سمت مسکو به امید پیوستن نیروهای منظم برای سرنگونی رهبری به وی بپیوندند. او از پناهگاهی در روستوف فرماندهی شورش را بر عهده داشت. بر اساس تحلیل‌های اطلاعاتی غرب، اگر الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس پیشنهاد میانجیگری نمی‌کرد، احتمالاً این توطئه به یک بن بست مسلحانه در مسکو ختم می‌شد.

بر اساس اطلاعات غربی، لوکاشنکو از واگنرها به دلیل تقویت امنیت خود در برابر تجاوز احتمالی روسیه حمایت کرد. پوتین مدت‌هاست که به دنبال جذب بلاروس در فدراسیون روسیه بوده است 

اطلاعات غربی معتقد است که استقرار دائمی نیروهای واگنر به عنوان  کاهش تنش‌ها و تضمین امنیت شخصی لوکاشنکو عمل می کند.

پاکسازی فرماندهان و مقامات

نیروهای واگنر در مسیر خود به مسکو با عقب نشینی اندکی مواجه شدند.  هیچ مدرکی از حمایت نیروهای عادی و مردمی دیده نشده و بر همین اساس مقامات آمریکایی می‌گویند که به دلیل محقق نشدن کمک‌های مورد انتظار، پریگوژین مجبور به توقف راهپیمایی‌اش به سمت پایتخت شد.

هیچ مدرکی مبنی بر تغییر طرف نیروهای عادی برای پیوستن به آنها وجود ندارد و برخی از مقامات آمریکایی گفتند که کمک مورد انتظار پریگوژین در مسکو محقق نشد و او را مجبور کرد که راهپیمایی به سمت پایتخت روسیه را متوقف کند.به گفته میخائیل زوینچوک، یکی از مقامات سابق وزارت دفاع ، شورش واگنر باعث پاکسازی‌های گسترده در نیروهای مسلح روسیه شده است.

زوینچوک نوشت، عدم تصمیم گیری در سرکوب شورش به عنوان دلیلی برای پاکسازی فرماندهان و مقامات ذکر شده است.

سوروویکین از شنبه دیده نشده 

مقامات آمریکایی گفتند که چند روز پس از این رویدادها، دولت ایالات متحده همچنان در تلاش برای درک خطوط شورش و جزئیات معامله منعقد شده بین پوتین و پریگوژین با میانجی‌گری لوکاشنکو است.

مقامات گفتند در حالی که موقعیت وزیر دفاع سرگئی شویگو ممکن است فعلاً امن باشد، آنهم به دلیل عدم تمایل پوتین به اخراج وی در شرایط فعلی، اما وی در نهایت برکنار خواهد شد.

 با شنود مکالمات قبل، حین و بعد از شورش توسط مقامات اطلاعاتی سابق و تحلیل‌گران روسیه، آنها می‌گویند که در برخی پیام‌ها نشانه‌ای از ناامیدی دیده می‌شود اما با نگاه آگاهانه‌تر این نشان‌دهنده مشارکت در یک عملیات برنامه‌ریزی شده است.