روز پنجشنبه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد رابرت مالی ، فرستاده ویژه دولت بایدن در امور ایران، در مرخصی اجباری است و آبرام پیلی، معاون او، موقتاً عهده‌دار وظیفه وی در امور ایران می‌شود.

بنا بر گزارش‌ها، دلیل مرخصی مالی تحقیقات وزارت خارجه در مورد سوء استفاده احتمالی او از اطلاعات طبقه‌بندی شده است که به گفته یک منبع، در نتیجه آن مجوز امنیتی آقای مالی در دو ماه گذشته در حالت تعلیق بوده است.

در اواخر اردیبهشت ماه جلسه‌ محرمانه‌ای درباره ایران، با حضور مقامت ارشد دولت بایدن و نمایندگان سنا تشکیل شد که مالی در آن غایب بود و آقای پیلی به جای او در این جلسه شرکت کرد. این غیبت سوالات زیادی را ایجاد کرد که حالا می‌توان گفت که دلیل آن منع دسترسی مالی به اطلاعات محرمانه بوده است.

درباره پیشینه و مواضع آبرام پیلی، نماینده موقت آمریکا در امور ایران، اطلاعات زیادی در دسترس نیست. پیلی در ابتدای دولت بایدن مشاور ویژه کامالا هریس، معاون رئیس جمهور در امور خاورمیانه و شمال آفریقا بود و پس از آن به عنوان معاون رابرت مالی خدمت می‌کرد. پیلی مدت‌هاست که در وزارت خارجه آمریکا در جایگاه‌های مشاوره‌ای متعدد فعالیت داشته است، اما سابقه دیپلماتیک کمی دارد.

گرچه هنوز نمی‌توان این جابجایی را به تغییر مشخصی در رویکرد دولت آمریکا در قبال ایران نسبت داد، خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا در گزارشی مرخصی آقای مالی را به «کنار گذاشتن» او تعبیر کرده و از آن استقبال کرده است.

ایرنا در گزارشی با عنوان «کنار گذاشتن رابرت مالی چه پیامی دارد؟» نوشت که این تحول در مسیر «دستیابی به توافقاتی با تهران» است.

در عین حال شواهدی هم وجود دارد مبنی بر این که نه مالی و نه جانشین او در تیم سیاست خارجی جو بایدن نقش محوری ندارند. گرچه مالی در ماه‌های اخیر در مذاکرات بر سر آزادی زندانیان دو تابعیتی تلاش عمده‌ای داشته است، اما در مورد مذاکرات هسته‌ای و رویکرد کلی‌تر آمریکا در برابر ایران، افرادی مانند برت مک‌گورک، هماهنگ کننده امور خاورمیانه شورای امنیت ملی و باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه برای امور خاور نزدیک، جایگاه مرکزی‌تر را دارند.

با این حال ظاهراً ایران به این تغییرات خوشبین است. ایرنا با اشاره به تغییرات پیشین در تیم نمایندگی آمریکا در امور ایران نوشته است: «سابقه نشان داده در دو سال اخیر تغییرات در تیم مذاکره‌کننده آمریکایی منجر به بهبود وضعیت مذاکرات شده است.»