به گزارش اکوایران، در اوایل ماه جاری در سفر مخفیانه ویلیام برنز، رئیس سیا به اوکراین، مقامات اوکراینی از یک استراتژی بلندپروازانه برای بازپس گیری اراضی اشغال شده توسط روسیه و آغاز مذاکرات آتش بس با مسکو تا پایان سال رونمایی کردند.

بنا بر گزارش واشینگتن پست به گفته مقامات آگاه، سفر برنز که قبلاً گزارش نشده بود، شامل دیدار با رئیس جمهور ولدیمیر زلنسکی و مقامات ارشد اطلاعاتی اوکراین بوده است. این سفر در یک لحظه حساس از درگیری صورت گرفت، در شرایط که نیروهای اوکراینی در تلاش برای به دست آوردن برتری زودهنگام در ضد حمله مورد انتظار خود با دشواری مواجه اند، اما هنوز اکثر تیپ‌های تهاجمی مجهز و آموزش دیده در کشورهای غربی را مستقر نکرده‌اند.

یک مقام آمریکایی که به شرط ناشناس ماندن در مورد این دیدار اعلام نشده صحبت کرد، گفت: «آقای برنز اخیراً به اوکراین سفر کرد، همانطور که از آغاز تجاوز روسیه به طور منظم این کار را انجام داده است.»

این مقام افزود، هدف از آن تایید مجدد تعهد دولت بایدن در به اشتراک گذاری اطلاعات به منظور کمک به اوکراین برای دفاع از خود بود.

مذاکره تا پایان سال

مقامات اوکراینی به صورت عمومی به سرعت پایین ضد حمله اذعان کرده اند. اما به طور خصوصی برنامه‌ریزان نظامی در کیف، اعتماد به نفس زیادی برای رسیدن به اهداف ضدحمله خود تا پاییز، نشان داده‌اند. به گفته سه نفر از افرادمطلع، برنامه‌های کیف شامل انتقال توپخانه و سامانه‌های موشکی به نزدیکی خط مرزی کریمه تحت کنترل روسیه، فشار بیشتر به شرق اوکراین، و سپس آغاز مذاکرات با مسکو تا پایان سال است.

یک مقام ارشد اوکراینی گفت: «روسیه تنها در صورتی مذاکره خواهد کرد که احساس خطر کند.» این که آیا اوکراین می‌تواند این برنامه‌ها را در چنین جدول زمانی کوتاهی انجام دهد یا خیر را باید دید.

وقتی در مورد ارزیابی برنز از چشم انداز ضدحمله سوال شد، سازمان سیااز اظهار نظر خودداری کرد.

زلنسکی و فرماندهان نظامی او که با نیروهای روسی در مواضعی مستحکم در بخش‌های اشغالی شرق و جنوب اوکراین روبرو هستند، تحت فشار فوق‌العاده‌ای از سوی کشورهای غربی قرار دارند، کشورهایی که پیش از این ضدحمله میلیاردها دلار تسلیحات پیشرفته و آموزش را به کیف ارائه کرده‌اند.

پیشروی دشوار

سربازان و خودروهای زرهی اوکراینی در حالی که  سعی می‌کنند از میدان‌های مین متراکم و سنگرهای مستحکم در سراسر یک قلمروی وسیع عبور کنند، متحمل تلفات سنگینی شده‌اند. دشواری عبور از مناطق باعث شده است که نیروهای اوکراین در برابر حملات هوایی و موشکی روسیه آسیب پذیر باشند.

imrs.php (7)

زلنسکی اذعان کرده است که ضد حمله «آهسته‌تر از حد مطلوب» پیش می‌رود و مقامات انهدام برخی از تانک‌های لئوپارد 2 و خودروهای جنگی بردلی را که توسط غرب تأمین شده است، تایید کرده‌اند.

اما الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، بدبینی‌ها را رد کرد و گفت که «رویداد اصلی» هنوز در راه است، در حالی که فرمانده ارشد نظامی کشور، ژنرال والری زالوژنی، خواستار صبر و شکیبایی شد و گفت که حمله با بیشترین دقت ممکن در «جریان است».

زالوژنی این هفته به واشنگتن پست گفت: «بله، شاید نه به آن سرعتی که... ناظران می‌خواهند، اما این مشکل آنهاست».

شانس اوکراین

تحلیلگران نظامی می‌گویند که با توجه به دفاع مستحکم روسیه، هدف اوکراین برای مجبور کردن مسکو به مذاکره جاه‌طلبانه است، اما دور از ذهن نیست.

راب لی، تحلیلگر نظامی در موسسه تحقیقاتی فارین پالیسی گفت: «این امکان وجود دارد که آنها بتوانند پل زمینی کریمه را با تصرف آن یا قرار دادن آن در محدوده برد هیمارس و سایر توپخانه‌ها قطع کنند، اما این خیلی به میزان فرسایش بستگی دارد.»

لی گفت: «اگر اوکراین تلفات زیادی را متحمل شود، حمله آن می‌تواند زود به پایان برسد. اما اگر کیف بتواند تلفات کافی به نیروها و تجهیزات روسیه وارد کند و حرکت نیروهای کمکی آن‌ها را متوقف کند، ممکن است بتواند به اندازه کافی دفاع مسکو را تضعیف کند تا به یک پیشرفت بزرگ دست یابد.»

پایان جنگ

در برنامه‌ریزی‌ها برای پاییز، زلنسکی و دستیاران ارشد او به دنبال این بوده اند که چگونه کیف می‌توانند جنگ را با شرایطی که برای روسیه و مردم اوکراین قابل قبول باشد، پایان دهند؛ مردمی که یک سال و نیم مورد خشونت، آوارگی اجباری، جنایات و کمبود غذا و برق قرار گرفته‌اند.

در یک سناریوی ایده‌آل برای کیف، ارتش اوکراین با پیشروی نیروها و تسلیحات قدرتمند خود تا لبه مرز اوکراین با شبه ‌جزیره کریمه، اهرم فشاری بر روسیه به دست می‌آورد – گروگان گرفتن شبه جزیره‌ای که محل استقرار ناوگان ارزشمند دریای سیاه روسیه است.

لی، تحلیلگر نظامی گفت: «اگر اوکراین توانایی هدف قرار دادن فرودگاه‌های مهم، پل‌ها، خطوط ریلی و مراکز لجستیکی را داشته باشد، می‌تواند ادامه جنگ را برای روسیه به شدت دشوارتر کند.»

مقامات اوکراینی گفتند، در ازای موافقت با عدم تصرف کریمه با زور، کیف از روسیه خواهد خواست که هر گونه تضمین امنیتی را که اوکراین می تواند از غرب به دست آورد، بپذیرد.

با این حال، دریافت این تضمین‌ها تلاشی طولانی بوده است.

دولت زلنسکی به شدت به آمریکا و اروپا فشار آورده است تا تعهدات قاطعانه‌ای را در مورد الحاق اوکراین به ناتو و اتحادیه اروپا ارائه کنند - اما دولت‌های ایالات متحده و اروپای غربی نسبت به این ایده سرد هستند و به جای گسترش ناتو که خطر درگیری مستقیم با روسیه را در پی دارد، بیشتر علاقه مند به ارائه تضمین برای کمک‌های امنیتی طولانی مدت هستند.

imrs.php (6)

نمایش وحدت یا تفرقه

این تردیدها لهستان و کشورهای بالتیک را ناامید کرده است، کشورهای عضو ناتو که منتظر نشست ماه آینده ناتو در لیتوانی هستند، جایی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و دیگر رهبران غربی گفته‌اند که قصد دارند «بسته‌ای بسیار قوی» از کمک‌های نظامی را به اوکراین ارائه دهند. اختلاف نظرهای شدید بر سر محتویات بسته، این نگرانی را ایجاد کرده است که تصویری از تفرقه از این گردهمایی مخابره شود.

اما در حالی که مقامات ایالات متحده و اوکراین در مورد موضوع عضویت در ناتو اختلاف نظر دارند، هر دو می‌گویند که توافق گسترده‌ای در مورد اهداف کیف در ضد حمله وجود دارد.

یک مقام ارشد اوکراینی گفت: «ایالات متحده موافق است که اوکراین باید از موضع قوی وارد مذاکرات شود. آمریکا از اینکه فرماندهی ما کار احمقانه‌ای انجام نمی‌دهد و سربازان و تجهیزات را حفظ می‌کند، راضی است. حمایت خارجی قوی است و انگیزه ما را بالاتر می‌برد.»

با این حال، نشانه‌های تنش زیاد است. در حالی که رهبران نظامی ایالات متحده می‌خواهند شاهد افزایش سرعت حملات اوکراین باشند، ژنرال زالوژنی شروع به اعتراض کرده است که غرب مهمات و جت‌های جنگنده را با سرعت کافی به میدان نبرد نفرستاده است.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه درباره شکایات اوکراین در مورد تسلیحات ابراز همدردی کرد و گفت: «به سختی می‌توانید آنها را برای خطاب قرار دادن جهان در مورد حمایت بیشتر، چه از نظر کمیت یا کیفیت، سرزنش کنید.»

با این حال، او این موضوع را رد کرد که واشنگتن می‌خواهد از کنار زمین بازی را کنترل کند. کربی گفت: «این که آن‌ها کجا می‌روند و با چه سرعتی پیش می‌روند، واقعاً به تصمیم آنها بستگی دارد.»

تحلیلگران می‌گویند رویکرد محتاطانه اوکراین در روزهای آغازین حمله، نشانه‌ای از چالش‌هایی است که در پیش آن‌ها است.

لی گفت: «مشکل این است که روسیه تعداد زیادی مین، هم در جلو و هم در پشت خط دفاعی اصلی مستقر کرده است. حتی اگر اوکراین بتواند به پیشرفتی دست یابد، بهره برداری از آن به زمان نیاز دارد. ممکن است هفته‌ها طول بکشد، ممکن است ماه‌ها طول بکشد.»