به گزارش اکوایران، تحریم‌های آمریکا علیه گروه واگنر - شاخه امارات - می‌تواند بر عملیات این گروه در لیبی تأثیر بگذارد. شورش کوتاه آخر هفته گذشته در روسیه، کانون توجه را به سازمان مزدوران واگنر معطوف کرده است.

طبق آنچه در گزارش المانیتور آمده، به گفته کارشناسان، آخرین تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های وابسته به گروه واگنر، از جمله یکی از شرکت‌های مستقر در امارات، می‌تواند بر حضور و عملیات گروه مزدور روسیه در لیبی تأثیر بگذارد.

آخر هفته گذشته، گروه واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین، به شورشی برخاست که تهدیدی برای فرود آمدن بر مسکو و به سقوط کشاندن رهبری ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود. پریگوژین در یک معامله لحظه آخری با میانجی‌گری متحد نزدیک پوتین، رئیس جمهور بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، موافقت کرد که پیشروی در پایتخت را متوقف کند و به بلاروس سفر کند. پوتین روز دوشنبه گفت که شورشیان واگنر می‌توانند به ارتش روسیه بپیوندند یا به بلاروس بروند. جزئیات بیشتری از توافق بین رئیس واگنر و کرملین ظاهر نشد، اما شورش گروه مزدور در سایه را - که در اوکراین و همچنین در خاورمیانه و آفریقا فعال بوده است - دوباره در کانون توجه قرار داد.

روز چهارشنبه، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) چهار شرکت و یک فرد مرتبط با پریگوژین را تحریم کرد. یکی از شرکت‌های تحریم‌شده، شرکت بازرگانی صنعتی منابع صنعتی جنرال دبی، توزیع کننده کالاهای صنعتی بود. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت با یک شرکت طلا و الماس تحریم‌شده تحت کنترل پریگوژین همکاری می‌کند تا ظاهراً محصولات را از جمهوری آفریقای مرکزی به امارات متحده عربی و اروپا ارسال کند.

در ماه ژانویه، شرکت هواپیمایی کراتول مستقر در دبی نیز توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شد. سایر شرکت‌های مستقر در امارات که از واگنر نیستند نیز به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین تحریم شده‌اند. در ماه آوریل، ایالات متحده برخی از شرکت‌های مستقر در امارات را به اتهام ارسال محصولات به روسیه تحریم کرد.

امارات متحده عربی در اوایل سال جاری توسط [گروه ویژه اقدام مالی] در فهرست خاکستری قرار گرفت، که به سیستم مالی جهانی سیگنال می‌دهد که ریسک‌هایی در بخش مالی امارات وجود دارد و آنها باید رژیم [ضد پولشویی/مقابله با تامین مالی تروریسم] خود را بهبود بخشند؛ جهت انطباق با استانداردهای اف‌ای‌تی‌اف.

تحریم‌ها همیشه بر تجارت تأثیر منفی می‌گذارند، اما پیش‌بینی میزان آن همیشه آسان نیست. سال‌ها است مشکلاتی در رابطه با مبادلات امارات متحده عربی و انواع دیگر کسب‌وکارهایی که برای تأمین مالی تروریسم استفاده می‌شوند، وجود دارد.

دونوان، مدیر ابتکار عمل اقتصادی در مرکز ژئواکونومیک شورای آتلانتیک، گفت: «در برخی موارد، امارات متحده عربی برای رسیدگی به این مسائل اقدام کرده است. آنها اخیراً عملیات بانک روسی MTS را در این کشور تعطیل کردند.»

زمان نشان خواهد داد که آیا کشورهای دیگر تجارت عمومی منابع صنعتی را تحریم خواهند کرد یا خیر، اما دونوان گفت که احتمالاً تفاوت قابل توجهی ایجاد نخواهد کرد.

او گفت: «تعیین وزارت خزانه‌داری آمریکا وزن قابل توجهی دارد و افراد آمریکایی را از انجام تجارت با آنها محدود می‌کند و دسترسی IRGT به USD و سیستم مالی ایالات متحده را محدود می‌کند. این همچنین یک سیگنال بزرگ است که ریسک قابل توجهی در تجارت با این شرکت وجود دارد. این ممکن است برای مختل کردن فعالیت‌ها و حمایت آن‌ها از واگنر کافی باشد.»

آنا بورشچوسکایا، کارشناس ارشد موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، گفت به احتمال زیاد شرکت‌های اماراتی بیشتری به دلیل ارتباط با واگنر به‌‌زودی تحریم خواهند شد. سوال اصلی این است که تحریم های بیشتر تا چه حد دسترسی واگنر به منابع را محدود می‌کند.

سایر منابع مالی

آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده در ارزیابی سال 2020 دریافت که امارات متحده عربی ممکن است به عنوان منبع مالی برای واگنر خدمت کند. ابوظبی این اتهامات را رد می‌کند. دولت روسیه این گروه مزدور را تامین مالی کرده است، اما واگنر در طول سال‌ها منابع مستقلی پیدا کرده است، به عنوان مثال در جمهوری آفریقای مرکزی، با کنترل معادن طلا و الماس.

واگنر یک گروه مزدور خالص نیست. همچنین یک مدل کسب و کار دارد، البته مدلی بی‌رحم. در واقع هیچ معادلی برای واگنر در حقوق بین‌الملل وجود ندارد. این یک خلاقیت منحصر به فرد است و به همین دلیل از خلأهای موجود در سیستم حقوقی بین‌المللی استفاده کرده است، صرفاً به این دلیل که چیزی شبیه به آن وجود ندارد.

وقتی صحبت از امارات به میان می‌آید، اگر واگنر بودجه خود را در آنجا از دست بدهد، احتمالاً تأثیر بیشتری بر فعالیت‌های واگنر به‌ویژه در لیبی خواهد داشت، جایی که طبق گزارش‌ها، امارات از استقرار واگنر حمایت مالی کرده است

آندریاس کریگ، مدرس ارشد دانشکده مطالعات امنیتی در کالج کینگ، گفت که شرکت‌های لجستیکی مانند Industrial Resources General Trading و Kratol Aviation برای واگنر برای ادامه فعالیت‌های تجاری خود در سراسر آفریقا حیاتی هستند. کریگ گفت که شبکه واگنرِ خارج از کشور پس از شروع فعالیت در لیبی در سال 2018 ایجاد شد.

در لیبی، مصر و امارات متحده عربی از فرمانده ارتش ملی لیبی، مارشال خلیفه هیفتر حمایت می کنند که به دنبال سرنگونی دولت مورد حمایت سازمان ملل است که توسط ترکیه و قطر حمایت می‌شود. هایفتر همچنین روابط گرمی با واگنر و روسیه دارد.

آنتون مرداسوف، محقق غیرمقیم در موسسه خاورمیانه، به المانیتور گفت که امارات و روسیه در  واگنرِ خارج از کشور منافع مشترکی دارند. او گفت: «پریگوژین و نیروهایش تنها بخشی از داستان هستند.»

«امارات متحده عربی و پریگوژین برای مدت طولانی هیچ تماسی با هم ندارند و در لیبی، پرداخت خدمات گروه مزدور واگنر برای مدت طولانی از طریق هیفتر انجام می‌شود. بنابراین، این شرکت‌های نیابتی ممکن است حوزه قضایی دیگری غیر از امارات داشته باشند.»