به گزارش اکوایران، پایگاه نیروهای مزدور واگنر در شرق لیبی مورد حمله هواپیماهای «ناشناخته» بدون سرنشین قرار گرفت.

طبق آنچه در گزارش المانیتور آمده، این حمله در حالی صورت می‌گیرد که روسیه کمپین خود را علیه گروه واگنر افزایش داده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، یک واحد مسکونی پایگاه گروه شبه نظامی واگنر روسیه در شرق لیبی هدف حمله پهپادی قرار گرفت. یک مقام نظامی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت که حمله به پایگاه هوایی الخروبه، در حدود 150 کیلومتری (90 مایلی) جنوب غربی بنغازی، تلفات جانی نداشت. وی افزود که منشأ این حمله «ناشناخته» است.

یک منبع دیگر از وزارت دفاع لیبی به سایت خبری عربی 21 گفت: پهپاد مورد استفاده در این حمله، هواپیمای جنگی بدون سرنشین ترکیه (UCAV) به نام Akinci بود که دولت طرابلس قبلاً آن را از آنکارا خریداری کرده بود. دولت مستقر در طرابلس دست داشتن در این حمله را رد کرده است.

از زمان سرنگونی دیکتاتور دیرینه معمر قذافی در سال 2011، لیبی وارد جنگ داخلی شد و به دو دولت رقیب تقسیم شد - یکی در طرابلس و دیگری در شرق این کشور. قدرت‌های خارجی در حمایت از نیروهای رقیب کشور را با سلاح و مزدوران پر کردند. ترکیه نیروهایی را برای حمایت از نیروهای وفادار به دولت طرابلس علیه ارتش خودخوانده ملی لیبی به رهبری خلیفه هیفتر، فرمانده نظامی مستقر در شرق، که به نوبه خود توسط صدها مزدور روسی مستقر توسط گروه واگنر حمایت می‌شود، فرستاده است.

گروه واگنر یک شرکت نظامی خصوصی است که در سال 2014 توسط افسر سابق ارتش روسیه دیمیتری اوتکین و تاجر مشهور یوگنی پریگوژین، از متحدان نزدیک سابق ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تاسیس شد. این کشور به عنوان بازوی غیر رسمی وزارت دفاع روسیه عمل کرده و مزدوران را برای جنگ در کنار متحدان روسیه در خاورمیانه و آفریقا از جمله در سوریه و لیبی می‌فرستد.

حملات در لیبی همزمان با تلاش‌های آشکار روسیه برای از بین بردن بال‌های گروه واگنر در کشورهایی است در آنجا فعالیت می‌کند.

شبکه خبری الحدث متعلق به عربستان سعودی روز چهارشنبه گزارش داد که پلیس نظامی روسیه بلافاصله پس از آغاز شورش، عملیات دستگیری فرماندهان و اعضای واگنر در سراسر سوریه را آغاز کرد.

این کانال گفت که رئیس یک واحد گروه واگنر مسئول استخدام در شهر سویدا در جنوب سوریه بازداشت شد. سه فرمانده عالی رتبه نیز در پایگاه هوایی خمیمم روسیه در لاذقیه دستگیر شدند. پلیس روسیه همچنین به سه پایگاه واگنر در دیرالزور، حماه و دمشق یورش برد.

با این حال کانال های تلگرامی مرتبط با واگنر این گزارش ها را تکذیب کرده اند. کانال ارکستر واگنر نوشت: «اطلاعات مربوط به دستگیری‌ها صحت ندارد.»

واگنر در سپتامبر 2015 هم‌زمان با مداخلهٔ نظامی مستقیم روسیه در حمایت از نیروهای رئیس جمهور بشار اسد علیه شورشیان، عملیات خود را در سوریه آغاز کرد.