به گزارش اکوایران، ژنرال‌های ارشد روسیه پس از شورش ناموفق مزدوران با هدف سرنگونی مقامات ارشد، از دید عموم خارج شدند. 

طبق آنچه در گزارش رویترز آمده، ژنرال «والری گراسیموف»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، از زمان شورش روز شنبه که طی آن یوگنی پریگوژین خواستار عزل گراسیموف شد، در انظار عمومی یا تلویزیون دولتی ظاهر نشد. همچنین از 9 ژوئن در بیانیه مطبوعاتی وزارت دفاع نامی از او برده نشده است.

به گفته برخی تحلیل‌گران نظامی غربی، گراسیموف، 67 ساله، فرمانده جنگ روسیه در اوکراین و دارنده یکی از سه «کیف هسته‌ای» روسیه است.

ژنرال «سرگئی سوروویکین»، معاون فرمانده نیروهای روسی در اوکراین، که مطبوعات روسیه به خاطر تاکتیک‌های تهاجمی‌اش در درگیری‌های سوریه به او لقب «ژنرال آرماگدون» داده‌اند، از دیدها غایب است.

یک گزارش نیویورک تایمز، بر اساس یک جلسه توجیهی اطلاعاتی ایالات متحده، روز سه‌شنبه اعلام کرد که او از اطلاعات قبلی در مورد شورش برخوردار است و مقامات روسیه در حال بررسی هم‌دست بودن او با پریگوژین هستند.

کرملین روز چهارشنبه این گزارش را نادیده گرفت و گفت که بدون شک گمانه‌زنی‌ها و شایعات زیادی در این باره وجود خواهد داشت. مقامات آمریکایی روز چهارشنبه به رویترز گفتند که سوروویکین از پریگوژین حمایت کرده، اما اطلاعات غربی به طور قطع نمی‌دانند که آیا او به هر نحوی به شورش کمک کرده است یا خیر.

نسخه روسی‌زبان مسکوتایمز و یک وبلاگ‌نویس نظامی از دستگیری سوروویکین خبر دادند، در حالی که برخی دیگر از خبرنگاران نظامی که دنبال‌کنندگان زیادی در روسیه دارند گفتند که او و سایر افسران ارشد توسط سرویس امنیتی FSB مورد بازجویی قرار گرفتند تا وفاداری آنها را تأیید کنند.

«رایبار»، یک کانال بانفوذ در برنامه پیام‌رسانی تلگرام که توسط یک افسر مطبوعاتی سابق وزارت دفاع روسیه اداره می‌شود، گفت که ما با یک پاکسازی طرفیم. 

وی گفت که مقامات در حال تلاش برای از بین بردن پرسنل نظامی هستند که به نظر می رسد «عدم قاطعیت» در سرکوب شورش نشان داده‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که بخشی از نیروهای مسلح برای متوقف کردن جنگنده‌های واگنر در مرحله اولیه شورش مرتکب کم‌کاری کرده‌اند. ریبار گفت: «شورش‌های مسلحانه توسط شرکت نظامی خصوصی واگنر بهانه‌ای برای پاکسازی گسترده در صفوف نیروهای مسلح روسیه شده است.»

چنین اقدامی، در صورت تایید، می‌تواند شیوه جنگ روسیه را در اوکراین - که آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد - تغییر دهد و در زمانی که مسکو تلاش می‌کند یک ضدحمله اوکراینی را خنثی کند، در صفوف نظامیان آشوب ایجاد کند.

همچنین می‌تواند موقعیت سایر شخصیت‌های ارشد نظامی و امنیتی که وفادار محسوب می‌شوند را تقویت یا ارتقا بخشد.

هیچ اظهارنظر رسمی در مورد آنچه در جریان است از سوی وزارت دفاع وجود ندارد.

برنده‌ها و بازنده‌ها

برخی از تحلیلگران نظامی و سیاسی روسیه و غربی بر این باورند که وزیر دفاع سرگئی شویگو، یکی از متحدان کهنه‌کار پوتین که پریگوژین می‌خواست با گراسیموف به دلیل بی کفایتی ادعایی‌اش عزل شود، ممکن است اکنون در مقام خود بیشتر از قبل تثبیت شود.

«مایکل کوفمن»، متخصص نظامی روسی در اندیشکده کارنگی در توییتر نوشت: فکر می‌کنم او (پریگوژین) در واقع انتظار داشت که در مورد شویگو و گراسیموف کاری انجام شود و پوتین به نفع او حکم دهد. در عوض، شورش او ممکن است تداوم تصدی آنها را تضمین کرده باشد، علیرغم اینکه در سطح جهانی ناکارآمد شناخته شده و به طور گسترده در نیروهای مسلح فدراسیون روسیه منفوراند.

«ژنرال ویکتور زولوتوف»، رئیس گارد ملی و زمانی محافظ پوتین، پس از حضور در انظار عمومی برای گفتن اینکه افرادش آماده «ایستادن تا پای جان» برای دفاع از مسکو در برابر واگنر هستند، به نظر می‌رسد یکی دیگر از ذینفعان باشد. او از احتمال دریافت تسلیحات سنگین و تانک برای نیروهایش در پی شورش صحبت کرده است.

زمانی که پوتین روز سه‌شنبه از ارتش برای جلوگیری از جنگ داخلی تشکر کرد، نام گراسیموف به دلیل غیبتش بر سر زبان‌ها افتاد، برخلاف شویگو که از آن زمان تاکنون چندین بار در انظار ظاهر شده است.

سوروویکین، معاون گراسیموف، آخرین بار روز شنبه هنگامی که در ویدئویی ظاهر شد و از پریگوژین درخواست کرد تا شورش متوقف شود، دیده شد. او خسته به نظر می‌رسید و معلوم نبود تحت فشار صحبت می کرد یا نه.

«دارا ماسیکو»، کارشناس ارتش روسیه در اندیشکده رند، گفت که چیزی در مورد ویدئویی که در آن سوروویکین یک سلاح خودکار روی دامن خود دارد، عجیب به نظر می‌رسد. او در توییتر نوشت: «چند روز پیش متوجه امری غیرعادی در این باره شدم. او نشان یا برگه‌های درجه خود را تن نمی‌کند. بیش از 30 سال در ارتش است و آن‌ها را استفاده نمی‌کند؟ نه، باورپذیر نیست.»

رسانه‌های روسی و وبلاگ‌نویسان گزارش‌های تایید نشده‌ای در شامگاه چهارشنبه منتشر کردند مبنی بر اینکه سوروویکین پس از دستگیری در بازداشتگاه لفورتوو مسکو نگهداری می‌شود.

الکسی وندیکتوف، روزنامه‌نگاری که ارتباط خوبی دارد، - بدون اشاره به منابع خود - گفت که سوروویکین از روز شنبه با خانواده‌اش در تماس نبوده و محافظان او نیز سکوت کرده‌اند.

پریگوژین که ماه‌ها به سرزنش کردن شویگو و گراسیموف به دلیل بی‌کفایتی‌شان در جنگ اوکراین پرداخته بود، بارها از سوروویکین که به‌خاطر تجربه‌اش در چچن و سوریه در ارتش بسیار مورد احترام است، تمجید کرده بود.

سوروویکین، که قبل از انتصاب گراسیموف به عنوان فرمانده کل جنگ اوکراین حضور داشت، توسط تحلیلگران نظامی غربی به عنوان یک نیروی موثر در نظر گرفته می شود و گاهی اوقات توسط خبرنگاران جنگی روسیه به عنوان وزیر دفاع بالقوه آینده مطرح می شد.

«لارنس فریدمن»، استاد بازنشسته مطالعات جنگ در کینگز کالج لندن، گفت که برکناری سوروویکین، اگر درست باشد، می‌تواند برای تلاش‌های جنگی روسیه بی‌ثبات‌کننده‌تر از شورش روز شنبه باشد.

فریدمن در توییتر نوشت: «سوروویکین یکی از فرماندهان بی‌رحم و در عین حال یکی از تواناترین فرماندهان روسیه است».