به گزارش اکوایران، ابراهیم رئیسی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، برای اولین بار به عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای به تشریح دیدگاه‌ها و مواضع کشور خواهد پرداخت.

نارندرا مودی - نخست وزیر هند - در سخنرانی خود در نشست سازمان همکاری شانگهای که در دهلی‌نو در حال برگزاری است، از ایران به عنوان عضو جدید این سازمان یاد کرد و به ایران تبریک گفت.

جهان امروز دچار تحول خواهد شد

شی جین پینگ - رئیس‌جمهور چین - نیز در نشست سران سازمان شانگهای گفت: در نشست امروز از ایران به عنوان عضو رسمی استقبال خواهیم کرد. به این کشور تبریک می‌گوییم.

وی در ادامه به تحولاتی که امروز جهان به آن دچار خواهد شد، اشاره کرد و خطاب به همکاران خود گفت: تحولاتی که با چالش‌های جدیدی همراه خواهد بود، وحدت یا تفرقه، همکاری یا منازعه، اینها سوالاتی است که در زمانه ما مطرح خواهد شد.

رئیس‌جمهور چین بیان کرد: آرزوی مردم برای داشتن خوشبختی هدف ماست. صلح و همکاری می‌تواند روند جاری دوران ما باشد.

استقبال پوتین از عضویت ایران در سازمان شانگهای

همچنین ولادیمیر پوتین - رئیس‌جمهور روسیه - با سخنرانی در این نشست گفت: به جمهوری اسلامی ایران و آقای رئیسی برای عضویت کامل ایران در شانگهای تبریک می‌گویم. روسیه همواره از الحاق رسمی ایران و همچنین بلاروس به سازمان همکاری شانگهای استقبال کرده است.

وی افزود: الحاق رسمی ایران به این سازمان می‌تواند ظرفیت جدیدی را به این سازمان اضافه کند.

ایران از سال 2005 عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای بود و درخواست برای عضویت رسمی و کامل در این سازمان نیز پس از 16 سال، در بیست و یکمین نشست سران شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، در شهریور 1400 به تایید هشت عضو دیگر سازمان رسید و ایران نهمین عضو این سازمان مهم منطقه‌ای شد.

فرآیند فنی و انجام تعهدات رویه‌ای تبدیل عضویت ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی نیز در بیست و دومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند به تصویب اعضا رسید.