به گزارش اکوایران، نماینده دولت بریتانیا در سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی از ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران گفت که شورای امنیت در ششم جولای (15 تیر) نحوه اجرای قطعنامه 2231 این شورا بررسی خواهد شد.

باربارا وودوارد، نماینده دولات بریتانیا که از جولای 2023 ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد مدعی شده که ایران سه برابر حداقل اورانیوم بسیار غنی شده مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای را در اختیار دارد. او افزوده ذخایر این کشور  زیاد است و توانایی ایران برای غنی سازی اورانیوم نیز بسیار بالاست -این در حالی است که جمهوری اسلامی بارها هر گوتنه تلاشی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را اکیدا رد کرده است.

او هم‌چنین با اشاره به واکنش‌ احتمالی جمهوری اسلامی در صورت حفظ تحریم‌های موشکی توسط کشورهای اروپایی که در ماه اکتبر بر اساس توافق هسته‌ای برجام  منقضی می‌شود، گفت: «این وضعیت نگرانی‌های زیادی ایجاد می‌کند و انگلیس با همراهی دو کشور دیگر اروپایی عضو توافق در حال کار  روی این است که در آینده چه باید کرد.

بر اساس گزارشی که روز یک‌شنبه توسط گاردین منتشر شد، انتظار می‌رود سه کشور اروپایی به زودی برای اولین بار برنامه‌های خود را برای نقض توافق هسته ای 2015 ایران اعلام کنند. توجیهی که دیپلمات های اتحادیه اروپا و انگلیس به آن اشاره کردند شامل نقض برجام توسط خود ایران بود. 

چهارشنبه هفته گذشته نیز خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع دیپلماتیک گزارش داد که به ایران اطلاع داده‌ شده اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌های ساخت موشک‌های بالستیکی ایران را که طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اعمال شده و قرار بود تا اکتبر سال ۲۰۲۳ برقرار باشند، حفظ کند. با این حال گزارش رویترز تاکید داشت در مرحله کنونی تروئیکای اروپایی قصد فعال کردن بند اسنپ‌بک را ندارد. 

وودوارد با اشاره به قطعنامه‌ای که توافق هسته ای 2015 ایران، برجام (برنامه جامع مشترک) را عملی کرد، افزود:ما در ششم ژوئیه با نگاهی به قطعنامه 2231 شورای امنیت در شورا درباره ایران بحث خواهیم کرد. او با تکرار ادعاهای غرب پیرامون فروپ پهپادهای ایران به روسیه تاکید کرد که ایران در حال «نقض آشکار» قطعنامه است [این در حالی است که تهران و مسکو بارها این اتهام را رد کرده اند]. او افزود: «نگرانی‌های زیادی در این مورد وجود دارد و ما فرصتی خواهیم داشت تا در ششم جولای درباره آن بحث کنیم».