به گزارش اکوایران، صندوق سرمایه‌گذاری ملی قطر در آستانه خرید سهام در سه تیم ورزشی آمریکایی است، که به طور بالقوه چهره ورزش آمریکا را تغییر می‌دهد و نفوذ قطر در واشنگتن را افزایش خواهد داد.

به گفته المانیتور، روزنامه آمریکایی اسپورتیکو در 22 ژوئن گزارش داد که صندوق سرمایه گذاری قطر به عنوان بخشی از یک معامله 4.05 میلیارد دلاری، در حال خرید تقریباً 5 درصد از سهام «مانیومنتال اسپرتس» است. مانیومنتال شرکت مادر تیم‌های «واشنگتن ویزاردز» در انجمن ملی بسکتبال (NBA)، « واشنگتن کپیتالز» در لیگ ملی هاکی (NHL) و «واشنگتن میستیکس» در انجمن ملی بسکتبال زنان (WNBA) است.

این خبر به دنبال آن اعلام می‌شود که ان‌بی‌ای در نوامبر گذشته تغییر یک قانون را تصویب کرد که به صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی اجازه می‌دهد سهام اقلیت تیم‌ها را بخرند. یکی از سخنگویان ان‌بی‌ای به آسوشیتدپرس گفت که سرمایه گذاری قطر بر اساس سیاست‌های آنها در حال بررسی است. به گفته این رسانه، لیگ هاکی آمریکا این فروش سهام را تایید کرده است.

تلاش برای افزایش نفوذ؟

هر سه این تیم‌ها در پایتخت آمریکا بازی می‌کنند. در نتیجه، برخی ناظران این اقدام را به عنوان تلاش قطر برای کسب نفوذ بیشتر در آمریکا تلقی می‌کنند.

جاستین مارتین، دانشیار روزنامه نگاری در مؤسسه مطالعات تکمیلی دوحه گفت: «می‌توانم تصور کنم که مالکان قطری این تیم‌ها به سیاستمداران برجسته، مقامات، لابی‌گر‌ان، رهبران تجاری و بچه‌هایشان در واشینگتن اجازه می‌دهند تا با ستاره‌های بسکتبال و هاکی دیدار کنند، در سوئیت‌های مجلل خود از آن‌ها میزبانی خواهند کرد و سپس درباره آخرین سفارش تسلیحاتی از آمریکا، قراردادهای دوجانبه انرژی، ویزا به محض ورود برای اتباع قطر و هر چیز دیگری که بخواهند صحبت می‌کنند. و احتمالاً موفق خواهند بود.» او افزود: «این یک استراتژی هوشمندانه از سوی قطر است. ولخرجی قطر به احتمال زیاد روابط نظامی و دولتی را تقویت خواهد کرد.»

مارتین در چنین ارزیابی‌هایی تنها نیست. در مصاحبه‌ای با ان‌بی‌سی نیوز کالین آلرد، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان که در لیگ ملی فوتبال آمریکا بازی می‌کرده، خرید سهام اقلیت در سه تیم واشنگتن توسط قطر را «یک شکل بسیار سطح بالا از لابی‌گری» خواند.

ARSDM2223_2

گسترش ردپای ورزشی خلیج فارس

پول‌های قطر و خلیج فارس همین حالا هم در لیگ‌های فوتبال اروپا نقش عمده‌ای دارد. شرکت هواپیمایی قطر در سال 2011 اکثریت سهام تیم پاری سن ژرمن را خریداری کرد. این شرکت همچنین چندین سال حامی مالی بایرن مونیخ بود، اگرچه این باشگاه در ماه ژوئن اعلام کرد که به دلیل اعتراض هواداران به همکاری خود پایان می‌دهد. شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، از خانواده سلطنتی قطر، اکنون به دنبال خرید منچستریونایتد است. در سال 2021، صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان نیوکاسل یونایتد را در لیگ برتر انگلیس خریداری کرد. خطوط هوایی امارات اسپانسر آرسنال در همین لیگ است.

پیشنهاد قطر برای خرید سهام در مانیومنتال اسپرتس به دنبال یک حرکت عمده در ورزش آمریکا توسط عربستان سعودی مطرح می‌شود. در ژوئن، لیگ گلف LIV، متعلق به صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان اعلام کرد که با تور PGA آمریکا ادغام می‌شود.

عربستان سعودی به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای تنوع اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت، سرمایه‌گذاری در ورزش را افزایش داده است. پس از برگزاری جام جهانی قطر در سال گذشته، عربستان به جام جهانی 2030 مرتبط شده است. چندین ستاره بین‌المللی فوتبال در ماه‌های اخیر با لیگ حرفه‌ای عربستان سعودی قرارداد امضا کرده‌اند. عربستان همچنین در حال مذاکره برای میزبانی مسابقات تنیس حرفه‌ای مردان و زنان است.

تلاش قطر برای خرید سهام تیم‌های ورزشی واشنگتن تا همین حالا هم مورد انتقاد قرار گرفته است. مقاله‌ای در 24 ژوئن در واشنگتن پست، قطر را به تلاش برای «ورزش‌شویی» با این خریدها متهم کرد.

کدنس براکنر، خبرنگار ورزشی نوشت: «این از یک الگوی نگران کننده پیروی می‌کند که توسط لیو گلف و فیفا در جام جهانی 2022 آغاز شد. این همان برنامه است و می‌داند که با گذشت زمان، ما دست از اهمیت دادن برمی‌داریم.»

قطر در آستانه میزبانی جام جهانی فوتبال در سال گذشته هم مورد انتقادات شدید بین المللی قرار گرفت. این انتقادها عمدتاً بر رفتار با کارگران مهاجر در این کشور و همچنین رفتار با دگرباشان و مسائل دیگر متمرکز بود.

لیو گلف نیز به دلیل سابقه حقوق بشر عربستان سعودی و تا حدی ارتباط ادعایی دولت سعودی با حملات 11 سپتامبر در آمریکا، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. علاوه بر این، وزارت دادگستری ایالات متحده در حال بررسی ادغام لیو گلف و تور پی‌جی‌ای  برای نقض بالقوه قوانین آنتی‌ تراست است. سناتور ریچارد بلومنتال نیز در حال بررسی این معامله است، و نماینده کنگره، جان گارامندی، لایحه‌ای را برای لغو معافیت مالیاتی تور پی‌جی‌ای ارائه کرد.

قرارداد معلق قطر با مانیومنتال اسپرتش هنوز با چنین واکنش‌هایی مواجه نشده است، اگرچه این ممکن است با پیشرفت معامله تغییر کند.