به گزارش اکوایران، جمعی از وزرا و اعضای کابینه سیزدهم، بعد از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حضور یافتند و درباره موضوعات مختلفی از جمله حضور «تیک تاک» در ایران، موضوع تغییر قانون خدمت سربازی، آخرین خبرها از وضعیت کالابرگ الکترونیک و رتبه‌بندی معلمان صحبت کردند.

احتمال ایجاد تغییراتی در طرح کالابرگ الکترونیک

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: (درباره آخرین وضعیت طرح کالابرگ الکترونیکی): فرایند کاملاً به روال طبیعی ادامه پیدا می‌کند و قرار است تغییراتی بر حسب دستور آقای مخبر به عمل آوریم که در حیطه کارشناسی است تا پس از انجام و تایید مراجع صاحب‌نظر، ابلاغ شود. استقبال از این طرح خیلی مطابق با انتظار ما نبوده است.

(در پاسخ به پرسشی درباره رد پیشنهادات تغییر شرایط بازنشستگی و محاسبه میانگین حقوق بازنشستگی بر مبنای پنج سال آخر خدمت کارکنان دولت، از سوی مجلس): دولت لایحه می‌دهد و مجلس اختیار رسیدگی دارد. باید دید در کمیسیون تلفیق چه تصمیمی گرفته می‌شود. آنچه از صحن مجلس بگذرد و به تأیید شورای نگهبان برسد و تبدیل به قانون شود؛ برای همه لازم‌الاجراست.

(در پاسخ به اینکه آیا با حل مشکل مدیریتی صندوق‌های بازنشستگی از جیب کارگران موافق است یا خبر؟): نه؛ بحث تأمین مشکل مدیریتی صندوق‌ها از جیب کارگران مطرح نیست و هیچکس این را قبول ندارد، اما مسلم است صندوق‌ها با ناپایداری جدی مواجه شدند که دلایل خاص خودش را دارد و قطعاً صاحبنظران در این زمینه بر این باور هستند که اصلاحات در مدیریت و شیوه‌های اداره انجام و تبدیل به قانون شود.

نصب دوربین‌های آژانس فراتر از تعهدات ایران کذب است

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: (در واکنش به ادعای یک نماینده مجلس مبنی بر تخلف دولت از قانون اقدام راهبردی): روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر مبنای پادمان و NPT است؛ نه یک کلمه بیشتر، نه یک کلمه کمتر.

خبر جدید وزیر دفاع درمورد ساخت هواپیمای داخلی

امیر آشتیانی، وزیر دفاع: در ساخت هواپیما در مراحل بسیار خوبی هستیم و اگر یک زمانی احساس نیاز به هواپیماهای شکاری یا دیگر هواپیماها شود حتما تا آنجایی که خودمان بتوانیم تولید کنیم کار را دنبال می‌کنیم. اگر لازم باشد خریدی صورت بگیرد آن هم ضوابط و شرایطی دارد که پیگیری می‌شود؛ از هر کجا که باشد.

(درباره تغییر قانون خدمت سربازی): قوانین جدید در دولت و کمیسیون سیاسی و دفاعی بررسی می‌شود. کل مسائل سربازی با قاعده جدید دنبال می‌شود. به دنبال آن هستیم که فرآیند سربازی در بحث مهارت‌آموزی، فراهم کردن فضای مناسب‌تر، علاقه‌مندی جوانان به سربازی و استفاده از ظرفیت جوانان در بخش‌های مختلف را شامل شود.

گوگل‌پلی رفع فیلتر می‌شود؟

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: کارگروه رسیدگی به وضعیت کندی اینترنت تشکیل شد و این ماموریت به مرکز ملی فضای مجازی سپرده شده است. امیدواریم بتوانیم مشکلاتی که خارج از حوزه اختیارات وزارت ارتباطات است را حل کنیم. برخی سرویس‌ها و سایت‌ها مثل گوگل‌پلی به اعتقاد ما بدون وجه بسته شده است. مسأله فیلترینگ خارج از چارچوب تصمیم‌گیری دولت است. در خصوص پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی تابع تصمیمات مراکز بالاتر هستیم و آنها باید تابع قوانین داخلی کشور باشند.

(درباره حضور مسئولانی از سوی شبکه اجتماعی «تیک تاک» در تهران): این کار به دعوت اتاق بازرگانی انجام شده بود و مسئول این کار هم شورای عالی فضای مجازی است. سیاست کلی دولت این است که پلتفرم‌هایی که حقوق و ضوابط ما را رعایت کنند، فعالیتشان مشکلی ندارد.

از رتبه‌بندی معلمان چه خبر؟

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش: (درباره رتبه بندی معلمان): رتبه بندی معلمان در مرحله رسیدگی به اعتراضات بوده و در سطح مناطق هم کارشان بالا رفته است. در رسیدگی به اعتراضات باید یک پله بالاتر بررسی شود، اگر کسی رتبه شهرستانی یک و دو دارد، در مرحله اعتراض، باید کشوری پیگیری شود. کار در حال انجام است و از وعده خودمان عقب نیستیم.

واکنش ضرغامی به اعتراضات فرانسه

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: 30 اثر تاریخی در دولت سیزدهم بازگشته است، در جریان بازگشت آوار تاریخی به کشور مجسمه سرباز هخامنشی به کشور برگشت. با وجود اغتشاشات سال گذشته که بر گردشگری تأثیر داشت، مقایسه آماری دو ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ با دوماهه ابتدای سال گذشته افزایش ۵۵ درصدی را نشان می‌دهد.

(درباره آمار ورود گردشگر به کشور): ۵۵۰ هزار گردشگر خارجی خرداد امسال وارد ایران شده‌اند، حال آنکه در دو ماه نخست امسال روی هم رفته ۸۵۰ هزار گردشگر خارجی به ایران آمد. هرچند که برخی کشورهای اروپایی مانند فرانسه اعلام کردند ایران «No travel» است و تمام تلاش خود را کردند که گردشگر به ایران نیاید حال خود فرانسه گرفتار این مسأله شد. اینکه می‌گویند «مکرو و مکرالله» خودِ مکرون است و کشورشان گرفتار آشوب آتش‌سوزی و غارت شده است.

ماجرای دزدیده شدن برخی المان‌های شهری در تهران

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: (درباره تأخیر در افتتاح خط ۶ متروی پایتخت): خط ۶ افتتاح خواهد شد. زمان دقیق آن توسط کارشناسان محاسبه و اعلام خواهد شد.

(درباره خبری مبنی بر دزدیده شدن برخی المان‌های شهری در پایتخت): این موضوع در سطح گسترده نبود اما تمهیدات قانونی درباره آن صورت گرفته است.