به گزارش اکوایران، در بخشی از این اظهارات، شهردار درباره شایعات منتشر شده درباره استعفای خود را تکذیب کرد و گفت: «ما تا مدتی پیش به دنبال مشکلات بازی‌های یارانه‌ای بودیم، حالا زمانی است که به دنبال بازی‌های «شایانه‌ای» هستیم!»

وزیر اقتصاد هم در حاشیه جلسه هیات دولت گفت که «تدابیر خوب و رو به جلویی توسط بانک مرکزی و وزارت خارجه درباره آزادسازی پول های بلوکه شده ایران اتخاذ شده و مذاکرات به خوبی با طرف‌های خارجی پیش رفته است.»

از آزادسازی ارزهای بلوکه شده چه خبر؟

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی: (درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران): تدابیر خوب و رو به جلویی توسط بانک مرکزی و وزارت خارجه در این باره اتخاذ شده و مذاکرات به خوبی با طرف‌های خارجی پیش رفته است. امیدواریم در روزهای آینده، رئیس بانک مرکزی نتیجه مذاکرات را اعلام کند.

(اشاره به مسأله تراکنش‌های بانکی): بانک مرکزی از مدتی پیش این موضوع را مصوب کرده بود، چراکه شرکت‌های دست‌اندرکار و شبکه بانکی کشور متقاضی این بودند که بیشتر درآمد ناشی از خدمات به دست بیاورند تا اینکه درآمد ناشی از سود داشته باشند. بعد از زمان طولانی که هزینه کارمزدها تغییر نکرده بود، این اقدام انجام شد. این موضوع ناشی از ابلاغ مصوبه بانک مرکزی در حوزه کارمزدها برای تراکنش‌ها صورت گرفت. بانک مرکزی در این باره سقفی در نظر گرفته که اگر میزان تراکنش از عددی بالاتر رفت، عوارض یا کارمزد افزایش بیشتری پیدا نکند.

(درباره اعلام نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع): درباره موضوع اعلام نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع، دیشب توضیحاتی را ارائه کردم اما به صورت گسترده‌تر تکرار می‌کنم. مسأله قیمت‌گذاری نرخ خوراک در سال 1402، چند نوبت در هیأت دولت مطرح شده است. در یک نوبت پیشنهاد سقف 7 هزار تومان در زمانی که آقای میرکاظمی در سازمان برنامه حضور داشتند مطرح شد اما جمع‌بندی نشد. این موضوع مجددا در 17 اردیبهشت، در دولت مطرح شد. بررسی این پیشنهاد و عوارض و پیامدهای آن، به کارگروهی با مسئولیت سازمان و برنامه، وزارت نفت، وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌ها موکول شد. این نتیجه کارگروه در اواخر خرداد مجددا به هیأت دولت اعلام شد و در 29 خرداد مصوبه نهایی هیأت وزیران توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد. در این فاصله، در 19 اردیبهشت، سخنگوی دولت به سازمان برنامه و بودجه گفت که سریع‌تر نتیجه کارگروه را به دولت اعلام کند. در 30 اردیبهشت، دوباره در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان و برنامه تاکید شد که نتیجه کارگروه اعلام شود. اصل این طرح قیمت‌ها قبل از دوره جدید سازمان و برنامه مطرح شده است و وزیر نفت جلسات متعددی با شرکت‌های پتروشیمی داشته تا رضایت آنان را بگیرد.

تغییر ساعت کاری با مجوز سران قوا بود

میثم لطیفی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی: دولت پیشنهادی را بررسی کرد و در اسفند ۱۴۰۱ مصوب کرد که ساعت کارکنان در ایام مصرف بالای برق از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور از ساعت ۶ صبح الی 1 بعدازظهر باشد و مابقی آن دورکاری باشد.

(با اشاره به رد این مصوبه توسط هیأت تطبیق و اعلام خلاف قوانین بودن): ما مجوزی از سران قوا گرفتیم که در این ایام امکان داشته باشیم از دورکاری استفاده کنیم و از ساعت ۶ صبح تا یک بعدازظهر ساعت کاری باشد و آن را اعلام کنیم.

قانون را دور نزده‌ایم

پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما: (واکنش به اینکه گفته می‌شود قانون مجلس دور زده شده است): الزام نظارت بر نمایش خانگی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و سازمان صدا و سیما نیز مجری آن است. ما قانون و مجلس شورای اسلامی را دور نزده‌ایم. می‌توانید این موضوع را از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز جویا شوید.

* بر اساس مصوبه این شورا، تقسیم نظارت بر صوت و تصویر فراگیر میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا کاملاً مشخص و وظایف هر کدام به طور کامل تعیین شده است.

(در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه چه موضعی نسبت به انتقاداتی دارید که به صداوسیما در خصوص از بین بردن مخاطبان شبکه نمایش خانگی مطرح می‌شود؟): فقط لبخند می‌زنم.

(در برابر این پرسش که آیا محصولات نمایش خانگی را تماشا می‌کنید؟): اگر وقت کنم تماشا می‌کنم و سریال‌های سالم را می‌پسندم.

پروژه‌ای به نام میانکاله دیگر وجود ندارد

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: مشکلی درباره سد چمشیر و حقابه آن نداریم؛ این حقابه بر اساس محاسبه‌ای که انجام شده، داده می‌شود. بحث مربوط به این سد درباره کیفیت آب است. بررسی کیفیت آب را وزارت نیرو در دستور کار دارد و علاوه بر آن، سازمان محیط زیست نیز به عنوان دستگاه ناظر این کار را انجام خواهد داد. با توجه به تراز آبگیری که تاکنون انجام شده، آب سد از نظر کیفیت در تراز مناسبی است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

(در واکنش به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت پروژه میانکاله): اصلاً پروژه‌ای به نام میانکاله دیگر وجود ندارد، چراکه مجوزی برای آن موجود نیست. اصل کار، مبتنی بر نقشه آمایش استان است که بر اساس آن از لحاظ علمی، اقتصادی و اجتماعی چنین پروژه‌ای در آنجا قابل اجرا نیست.

به دنبال بازی‌های «شایانه‌ای» هستیم

علیرضا زاکانی، شهردار تهران: (در واکنش به خبر استعفای خود در برخی رسانه‌ها): ما تا مدتی پیش به دنبال مشکلات بازی‌های یارانه‌ای بودیم حالا زمانی است که به دنبال بازی‌های «شایانه‌ای» هستیم. فقط آرزوهای خود را مطرح می‌کنند.

جزئیات توافق ایران و عراق

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: (درباره توافقات اخیر در جریان سفر وزیر کار قطر به ایران): در جریان سفر وزیر کار قطر به کشورمان، برنامه‌های متنوعی در دستور کار قرار گرفت که در راستای آن اعزام کار نیروی متخصص و ماهر به کشور قطر انجام خواهد شد. همچنین مقرر شد دفتر روابط کار ایران در دوحه فعال شود و با توجه به نیازهای شرکت‌های قطری، نیروی متخصص به مرور زمان به این کشور اعزام شود.

بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور، به‌زودی

جواد اوجی، وزیر نفت: صنعت نفت برای مردم ایران عیدی بزرگی دارد و آن دستاورد بی‌نظیر فاز ۱۱ پارس جنوبی است که از سال ۷۹ بین شرکت های مختلف خارجی قراردادها دست به دست می‌شد و مهم ترین فاز پارس جنوبی بود و موقعیت آن در نقطه صفر مرزی قرار داشت. شرکت‌های مختلف خارجی از جمله توتال، cnpc چین و شرکت های دیگری آمدند، قراردادهایی تنظیم شد ولی متاسفانه هیچ کار عملیاتی انجام نشد. خوشبختانه در دولت سیزدهم وزارت نفت حسب دستور رئیس‌جمهور برای عملیاتی کردن و بهره برداری از فاز ۱۱ بسیج عمومی داده شد و امروز سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس و شرکت تاسیسات دریایی این سکوی دریایی با موفقیت کار خود را آغاز می‌کند. این سازه ۳۲۰۰ تنی که سه و نیم میلیارد دلار ارزش داشت بر روی فاز ۱۲ سی بود اما به دلیل بهره وری، جدا شد. با نصب این سکو  در شب گذشت، ظرف دو سه هفته آتی شاهد بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی خواهیم بود. همچنین هفته‌های آتی با حضور رئیس‌جمهور بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی انجام می‌شود.

مگر در صدا و سیما می‌توانیم خانم بدون حجاب نشان دهیم؟

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: (در پاسخ به اینکه کمیته سه ماهه قرار است دستورالعمل نظارت ساترا را فراهم کند؟): خیر، نظارت بر کل فرایند صوت و تصویر فراگیر بخش‌های مختلفی دارد. ما صوت و تصویر فراگیر را با نمایش سریال‌های خانگی اشتباه گرفتیم و در آیین نامه این جزییات مشخص می‌شود. الان یک تفکیک کار بین نهادها مشخص شده تا قانون آن ظرف سه ماه آماده شود. نمایش خانگی، سینما و تلویزیون حداقل‌های قانونی‌اش برای نظارت یکی است، مگر در صدا و سیما می‌توانیم خانم بدون حجاب و برخی جرایم و صحنه‌های خشن را نشان دهیم که در شبکه خانگی نشان دهیم. شوراهای نمایش این تشخیص را می‌دهند و همان ها هم این کار را انجام می‌دهند.

کرونا هنوز تمام نشده است

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت: (در پاسخ به این پرسش که آیا کرونا تمام شده است): کرونا هنوز در مناطق آلوده مثل بیمارستان‌ها و اورژانس تمام نشده و افرادی حاضر در این بخش‌ها، حتما باید رعایت کنند ولی در سطح جامعه فعلا نیازی به ماسک زدن نیست.

(درباره اظهارنظری منتسب به وی درباره تامین کامل نیازهای داروی کشور): من درباره ذخایر دارو صحبت کردم. یکی از راهکارهای مقابله با کمبود دارو این است که ذخایر استراتژیک خود را افزایش دهیم که در همین زمینه در حال کار هستیم.

ما باید زمینه‌های کمبود دارو را باید برطرف کنیم. در یکی دو هفته اخیر هم کارهای خوبی در دولت و مجلس انجام شد. سازمان برنامه و بودجه در دولت حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان به طرح دارویار و شرکت‌های دارویی اختصاص داد و بانک مرکزی ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داد. مجلس هم در رابطه با ارزش افزوده برای دارو وتجهیزات که نمونه داخلی ندارند، معافیت داد. این اقدامات زمینه هایی ایجاد می کند که دارو به مقدار کافی تامین کنیم.