به گزارش اکوایران، دولت بریتانیا از قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریسم خودداری می‌کند. دولت بریتانیا می‌گوید قصد دارد در عوض معیارهای تحریم را گسترش دهد، تصمیمی که به نوشته گاردین احتمالاً باعث اعتراضی بسیاری از نمایندگان مجلس خواهد شد.

طبق آنچه در گزارش گاردین آمده، بریتانیا درخواست‌ها مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریسم را رد کرده است.

رژیم تحریم‌های جدید برای اولین بار به وزرا اجازه می‌دهد تا افراد را به دلیل فعالیت‌هایشان در داخل بریتانیا و نه فقط در ایران تحریم کنند.

به نظر می رسد که اعلامیه روز پنجشنبه وزیر امور خارجه بریتانیا، جیمز کلورلی، به نمایندگان مجلس، بحث طولانی‌مدت دولت را در مورد اینکه آیا سپاه پاسداران در لیست سیاه قرار دهد را تا حدی خاتمه می‌دهد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی مقاومت بسیج، « و فرمانده بسیج غلامرضا سلیمانی قبلاً تحت تحریم قرار گرفته‌اند، اما قانون ممنوعیت در انگلیس، عضویت در این گروه، حمایت مالی یا ابراز حمایت از آن را جرم تلقی می‌کند. به نوشته گاردین، از آنجایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساختار نظامی ایران مرکزیت عمده دارد، عملاً با تحریم کردن آن باید کل دولت تهران را تروریستی دانست.

وزارت امور خارجه بریتانیا نگران است که تحریم‌ها احتمالاً به اخراج سفیر بریتانیا از تهران منجر شود. همچنین این وزارت‌خانه باور دارد که اتحادیه اروپا بعید است این گام را بردارد. با این حال، وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده که معیارهای تحریم‌ها را گسترش می‌دهد.

به نوشته گاردین، امتناع از از اقدام مذکور به احتمال زیاد منجر به انتقاد شدید سیاسی در داخل کشور خواهد شد. حزب کارگر خواستار ممنوعیت بر اساس قانون تروریسم 2000 یا در صورت لزوم از طریق اصلاحیه‌ای برای ممنوع کردن یک سازمان دولتی شده بود. در ماه آوریل، 125 نماینده مجلس، از جمله بیش از 90 محافظه‌کار، خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریسم شده بودند. 

وزارت امور خارجه افزوده که در پی اعتراضات خیابانی اخیر ایران، بریتانیا بیش از 70 فرد و نهاد را به دلیل [ادعایی] نقض حقوق بشر، از جمله بیش از 29 فرد یا نهاد وابسته به سپاه پاسداران، تحریم کرده است. روز پنجشنبه ۱۳ نام دیگر را به لیست اضافه کرد. در مجموع، بیش از 350 نهاد و شخص ایرانی مشمول تحریم های بریتانیا هستند.