به گزارش اکوایران، جنگنده‌های روسیه طی 24 ساعت دو بار پهپادهای آمریکایی را بر فراز سوریه مورد آزار و اذیت قرار دادند.

طبق آنچه در گزارش المانیتور آمده، در حالی که پنتاگون نسبت به افزایش آزار و اذیت هشدار داده بود، یک هواپیمای سوخو-35 روسی، دو رافال فرانسوی را مجبور کرد تا مانورهای فراری را بر فراز مرز عراق و سوریه انجام دهند.

برای دومین بار در کمتر از 24 ساعت، جت‌های جنگنده روسی روز پنجشنبه به طور خطرناکی نزدیک پهپادهای آمریکایی MQ-9 Reaper بر فراز سوریه مانور دادند که مقامات پنتاگون آن را آخرین موارد آزار و اذیت عمدی نیروهای کرملین در آنجا توصیف کردند.

در یک حادثه ظاهرا جداگانه در روز پنجشنبه، ارتش فرانسه اعلام کرد «تعامل غیرحرفه‌ای» از سوی یک سوخو-35 روسی، خلبانان دو جنگنده رافال را بر فراز منطقه مرزی عراق و سوریه مجبور به انجام مانورهای فراری کرد تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود. 

فرمانده ارشد ارتش آمریکا در خاورمیانه روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: «نقض‌های مکرر [توسط] نیروی هوایی روسیه از استانداردها و شیوه‌های مورد توافق اکنون به یک نگرانی امنیتی مهم در منطقه تبدیل شده است».

نیروی هوایی ایالات متحده ویدئوهای جداگانه‌ای از برخوردهای نزدیک توسط دوربین‌های MQ-9s منتشر کرد که در آن به نظر می‌رسد هواپیماهای روسی در فاصله نزدیک پهپادها شلیک می‌کنند.

نیروی هوایی روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که خلبان های سوخو-34 و سوخو-35 روسیه حوالی ساعت 9:30 صبح به وقت محلی به طور خطرناکی نزدیک به MQ-9 های آمریکایی پرواز کردند و خلبانان آمریکایی را مجبور به انجام مانورهای فرار کردند.

ژنرال الکسوس گرینکویچ، فرمانده ارشد نیروی هوایی در خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: یک رویارویی نزدیک روز چهارشنبه در حوالی ساعت 10:40 صبح در حالی رخ داد که سه فروند MQ-9 آمریکایی «در حال انجام مأموریتی علیه اهداف [دولت اسلامی] بودند». 

گرینکویچ گفت: «برخلاف هنجارها و پروتکل‌های تعیین‌شده، جت‌های روسی چندین شعله چتر نجات را در مقابل پهپادها پرتاب کردند و هواپیمای ما را مجبور به انجام مانورهای فراری کردند.»

در ادامه بیانیه آمده است: «علاوه بر این، یکی از خلبانان روسی هواپیمای خود را در مقابل MQ-9 قرار داد و پس سوز را درگیر کرد و در نتیجه توانایی اپراتور برای به کارگیری ایمن هواپیما را کاهش داد.

ما از نیروهای روسیه در سوریه می‌خواهیم که این رفتار بی‌پروا را متوقف کنند و به استانداردهای رفتاری مورد انتظار یک نیروی هوایی حرفهای پایبند باشند تا بتوانیم تمرکز خود را بر شکست پایدار داعش از سر بگیریم.

چرا مهم است: برخورد Su-35 با رافال فرانسوی نشان می‌دهد که کرملین پس از ارسال F-22 های رادارگریز به منطقه در تلاش برای دفع تاکتیک های ارعاب توسط خلبان های روسی توسط پنتاگون، در حال افزایش است.

ارتش روسیه اعلام کرد رزمایش های مشترک روسیه و سوریه - شامل مانورهای هوانوردی، دفاع هوایی و جنگ الکترونیک - از چهارشنبه آغاز می شود و تا اوایل هفته آینده ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از دریابان اولگ گورینوف مدعی شد که هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی بارها حریم هوایی رزمایش دیروز در شمال سوریه را نقض کرده اند، بدون اینکه به شواهدی اشاره کند.

اما مقامات نظامی ایالات متحده می‌گویند که هیچ چیز جدیدی در مورد آنچه خلبانان روسی انجام می‌دهند وجود ندارد.

ویدئوهای منتشر شده توسط نیروی هوایی ایالات متحده اولین مانورهای تهاجمی خلبانان روسی بر فراز سوریه از زمانی است که مقامات سنتکام در اوایل سال جاری هشدار نسبت به چنین حوادثی را آغاز کردند.

تقریباً 900 سرباز آمریکایی در سوریه حضور دارند که بخشی از یک ائتلاف چندملیتی به رهبری عمدتاً ایالات متحده است که از جنگجویان محلی در ردیابی بقایای شبکه های داعش حمایت می کند. نیروهای آمریکایی که مقامات آمریکایی می گویند تنها برای مبارزه با داعش در آنجا حضور دارند، در میدان نبرد شلوغی با نیروهای روسیه، سوریه و ایران که از دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمایت می کنند، شریک هستند.

مقامات نظامی آمریکایی گفته اند که طی چند ماه گذشته، خلبانان روسی تقریبا هر روز هواپیماهای مملو از سلاح را بر فراز پایگاه های آمریکایی در سوریه به پرواز در آورده اند، در مانورهایی که پروتکل های ایمنی را که قبلاً بین فرماندهان روسی و آمریکایی توافق شده بود، نقض می کند.

در ماه مارس، ژنرال مایکل «اریک» کوریلا، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، به قانون‌گذاران کنگره درباره افزایش فراوانی چنین حوادثی هشدار داد.

گرینکویچ بعداً به ان‌بی‌سی نیوز گفت که خلبانان روسی در سه هفته اول همان ماه، 25 بار بر فراز پادگان التنف آمریکا در مرز جنوبی سوریه با عراق و اردن پرواز کرده‌اند.

سرریز اوکراین: خلبانان روسی به طور دوره‌ای حریم هوایی تحت کنترل ایالات متحده بر فراز سوریه را در چند سال گذشته نقض کرده‌اند، اما کاملاً مشخص نیست که چرا آنها فشارها را در ماه‌های اخیر افزایش داده‌اند.

یکی از مقامات نظامی در ماه گذشته به المانیتور گفت که مقامات مقر نیروی هوایی سنتکام برای اولین بار متوجه روند فعلی در زمان تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022 شدند.

گرینکویچ و دیگر مقامات نظامی ایالات متحده در اوایل سال جاری به المانیتور گفتند که آنها مشکوک هستند که آزار و اذیت روسیه می تواند تا حدی به نفع ایران باشد.

گمان می‌رود که نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه و عراق از مدت‌ها پیش به گذرگاه مرزی بین دو کشور در بزرگراه بغداد-دمشق، جایی که پایگاه التنف آمریکا در یک منطقه پرواز ممنوع با 55 کیلومتر (34) محاصره شده است، نگاه داشته‌اند. 

یک سند محرمانه پنتاگون که ماه گذشته در فضای مجازی به بیرون درز کرد و توسط واشنگتن پست گزارش شد، ادعا کرد که مقامات نظامی و اطلاعاتی روسیه، ایران و سوریه در نوامبر 2022 جلسه ای برگزار کردند که در آن آنها توافق کردند که یک مرکز هماهنگی ایجاد کنند تا کمپین فشار مخفیانه بر ایالات متحده را هدایت کند.

یک مقام نظامی آمریکا ماه گذشته به المانیتور گفت که کانال موسوم به منع درگیری - خط تلفنی بین فرماندهان آمریکایی و روسی در سوریه که برای کاهش خطر درگیری خشونت آمیز طراحی شده است - همچنان فعال است.