به گزارش اکوایران، به گفته یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه آمریکا، دفتر تحقیقات فدرال در حال انجام تحقیقاتی از رابرت مالی در مورد رسیدگی به اطلاعات محرمانه است که تا همین اواخر به عنوان فرستاده ویژه دولت بایدن در امور ایران خدمت می‌کرد.

به نوشته پایگاه سمافور، هفته گذشته، مالی تأیید کرد که اوایل سال جاری به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده و مجوز امنیتیش به حالت تعلیق درآمده است.

کاخ سفید سوالات را به وزارت امور خارجه ارجاع داد، اما وزارت از اظهار نظرخودداری بیشتر کرد و به بیانیه هفته گذشته خود در مورد تأیید مرخصی مالی و جایگزینی آبرام پیلی به عنوان نماینده ویژه موقت در امور ایران اشاره کرد.

دخالت اف‌بی‌آی ریسک تحقیقات در مورد یک دیپلمات کهنه‌کار، باسابقه و گاه بحث‌برانگیز را افزایش می‌دهد و نشان‌دهنده وجود تحقیقاتی فراتر از یک بحث ساده مربوط به پرونده‌ها و اسناد است.

یک مقام ارشد ایالات متحده که اطلاع مستقیمی از این موضوع نداشت، به سمافور گفت که برای یک مقام سیاسی در سطح مالی، سازمان‌های دولتی مجوزش را به‌طور مستقل تعلیق نمی‌کنند مگر اینکه یک سازمان مجری قانون تحقیقاتی را در مورد آن فرد آغاز کرده باشد. خبرگزاری‌ها از جمله سمافور در هفته گذشته گزارش دادند که وی با تحقیقات امنیتی دیپلماتیک داخلی روبروست. منبع مطلع در این باره گفت که این موضوع به اف‌بی‌آی ارجاع داده شده است.

جزئیات این پرونده و آنچه مالی به آن مظنون است نیز روشن نیست؛ تنها در همین روشن است که این مسئله فراتر از بحث اطلاعات طبقه‌بندی‌شده باشد. اما اهمیت دخالت اف‌بی‌آی از این جهت است که نشان‌دهنده احتمال تحقیقات جنایی علیه مالی است.

هفته گذشته، مالی در بیانیه‌ای به خبرگزاری‌ها گفت که مجوز وی «در دست بررسی است»؛ اما انتظار دارد «تحقیقات به نحو مطلوب و به زودی حل شود».

در حالی که هفته گذشته اخباری مبنی بر مرخصی رسمی مالی منتشر شد، مقامات آمریکایی که با سمافور صحبت کردند، گفتند که او اساساً بیش از یک ماه در سِمَت خود غایب بوده است. اکسیوس گزارش داد که او «چند هفته پیش» به مرخصی رفته است.

تحقیقات مالی به ویژه به دلیل رابطه طولانی او با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه که از زمانی که با هم در دبیرستانی در پاریس تحصیل می‌کردند، حساسیت بیشتری یافته است. او نقشی کلیدی در سیاست‌های دولت اوباما و بایدن در قبال ایران ایفا کرد.

ماه گذشته، فایننشال تایمز گزارش داد که مالی در ماه‌های اخیر چندین‌بار با امیر سعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد دیدار کرد. گفتگوها حول تبادل احتمالی زندانیان با ایران بوده است.

کاخ سفید بارها چشم‌انداز بازگشت به توافق برجام جهت محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران را کم اهمیت جلوه داده است.

زمانی که بایدن در سال ۲۰۲۱ مالی را به سمت فعلی خود انتخاب کرد، جمهوری‌خواهان به شدت از این انتخاب ناراضی بودند.