به گزارش اکوایران، روز شنبه، دیدار زلنسکی و اردوغان باعث آزادی 5 فرمانده اوکراینی شد. این فرماندهان که طبق قراردادی با روسیه باید تا پایان جنگ در خاک ترکیه میماندند اکنون به کشورشان بازگشته‌اند. این نشان دهنده فشار اعضای ناتو به ترکیه برای نشست هفته آینده و پیوستن اوکراین به ناتو است.

بازگشت قهرمانان به خانه

 به گزارش رویترز، رئیس جمهور اوکراین در روز شنبه 5 فرمانده آزوف‌استال را به اوکراین بازگرداند که روسیه این کنش را محکوم کرد. دیمیتری پسکوف ، سخنگوی کرملین گفت که آنکارا بر اساس توافق مبادله ای قول داده است که این افراد را در ترکیه نگه دارد و از عدم اطلاع‌رسانی ترکیه به مسکو شاکی بود.  

زنسکی به افتخار پانصدمین روز جنگ، از جزیره مار که نیروهای روسی آنجارا تصرف شده بود و بعدها آزاد شد، بازدید کرد. 

پنج فرمانده‌ای که آزاد شده اند در طی حملات روسیه به ماریوپل ، از شهر و کارخانه فولاد آزوف استال به مدت سه ماه دفاع کردند و سپس اسیر شدند. در پی دیدار و گفتوگو زلنسکی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در روز جمعه گفت: ما قهرمانان اوکراین را به خانه‌شان برمیگردانیم.

هزاران غیرنظامی در ماریوپل در ماه‌های اول حمله روسیه، کشته شدند و مدافعان اوکراینی در تونل‌ها و و سنگرهای کارخانه آزوف استال مقاومت کردند، تا در نهایت به دستور کی‌یف تسلیم شدند. مسکو به شرط ماندن فرماندهان در ترکیه ، تعدادی از اسرا را با میانجیگری آنکارا آزاد کرد. 

پسکوف به خبرگزاری ریا روسیه گفت: «هیچکس این موضوع را به ما اطلاع نداد. طبق توافقات، این فرماندهان قرار بود تا پایان درگیری در خاک ترکیه بمانند.». وی افزود: «این اتفاق نشان‌دهنده فشار اعضای ناتو پیش از نشست هفته آینده است که امید اوکراین را برای پیوستن به ناتو بیشتر می‌کند». 

زلنسکی در اظهارات خود هیچ توضیحی در باب تحویل فرماندهان به اوکراین نداد و اداره ارتباطات ترکیه نیز از اظهار نظر خودداری کرد.

 تشکر از رئیس جمهور ترکیه

در مراسمی که در شهر غربی لویو برگزار شد، زلنسکی از اردوغان برای کمک به آزادی فرماندهان تشکر کرد و متعهد شد که تمام زندانیان باقی مانده را به خانه بازگرداند. او افزود: که اکنون تمام دنیا اوکراین و قهرمانانش را میشناسند. 

اوکراینی‌ها از بازگشت این قهرمانان استقبال ویژه‌ای کردند.سرگرد ماکسیم ژورین که در شرق اوکراین در حال مبارزه است گفت: بالاخره، شاهد بهترین خبر بودیم. به برادرانمان تبریک میگویم. 

پروکوپنکو ، یکی از پنج فرمانده، با اشاره به ضد حمله ای که در ماه گذشته توسط نیروهای اوکراینی‌ها گفت: اکنون مهمترین اتفاق بازپس گیری دوباره اوکراین است که با ابتکار راهبردی، در حال پیشرفت و به وقوع پیوشتن آن است.  

بلینکن ، وزیر امور خارجه ایالات متحده ، این 500 روز گذشته از جنگ را با عنوان "روسیه تنها مانع بر سر راه صلح پایدار و عادلانه" توصیف کرد و قول حمایت از کی‌اف تا پایان جنگ را داد. 

وزارت خارجه فرانسه گفت: با توجه به چهارچوب زمانی روسیه باید آگاه باشد که بن‌بست خورده و باید جنگ را متوقف کند.

آخرین تعهد ایالات متحده برای حمایت شامل طرح هایی برای تامین مهمات خوشه ای ممنوع شده بود. الکسی رزنیکوف ، وزیر دفاع اوکراین، وعده داده است که این مهمات در خاک روسیه استفاده نخواهد شد. ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که نیروهای اوکراینی روز شنبه به «عملیات تهاجمی» در دو بخش در جنوب شرق این کشور ادامه دادند و توانستند باخموت شرقی را پس بگیرند.