به گزارش اکوایران، بر اساس ارزیابی جدید موسسه مطالعات جنگ (ISW)، توافقات بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، پس از شورش مزدوران در اواخر ژوئن، ممکن است «کماکان در جریان باشد».

طبق آنچه در گزارش هفته‌نامه نیوزویک آمده، در 23 و 24 ژوئن، شورش مسلحانه و راهپیمایی کوتاه‌مدت گروه واگنر به سمت مسکو، پس از اینکه اعلام شد بلاروس در جریان مذاکره‌ای بین کرملین و پریگوژین میانجی‌گری کرده‌است، به طور ناگهانی پایان یافت.

بر اساس مفاد قرارداد، پریگوژین به بلاروس تبعید شد و پوتین در یک سخنرانی عمومی قول داد که مزدوران واگنر می‌توانند «با انعقاد قراردادی با وزارت دفاع یا سایر سازمان‌های مجری قانون، به خدمت روسیه ادامه دهند یا خود را بازنشسته کنند و نزد خانواده و دوستانشان بازگردند!»

رهبر کرملین افزود: «هر کسی که بخواهد می‌تواند به بلاروس برود. قولی که داده‌ام محقق خواهد شد.»

با این حال، الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس و متحد دیرینه پوتین، بعداً گفت که پریگوژین در بلاروس نبود، بلکه در دومین شهر روسیه، سنت پترزبورگ بود. او همچنین گفت که نیروهای واگنر به جای سفر به بلاروس در پایگاه‌های مستقر خود باقی مانده‌اند. مشخص نشده است که آیا این پایگاه‌ها در روسیه، اوکراین یا هر دو هستند.

اندیشکده موسسه مطالعات جنگ مستقر در واشنگتن روز شنبه گفت: مصاحبه‌ای که روز جمعه در تلگرام با یکی از فرماندهان واگنر منتشر شد، نشان داد که اعضای واگنر هنوز می توانند آزادانه در داخل روسیه تردد کنند و با یکدیگر معاشرت کنند.» فرمانده واگنر گفت که مزدوران تا اوایل آگوست در حال استراحت خواهند بود تا به بلاروس نقل مکان کنند.

«لئونید کاسینسکی»، معاون وزیر دفاع مینسک روز جمعه گفت که نیروهای واگنر هنوز به یک مکان مشخص در بلاروس نرسیده‌اند. فیلم‌هایی که روزنامه‌نگاران، از جمله «استیو روزنبرگ»، سردبیر بی‌بی‌سی روسیه در فضای مجازی منتشر کردند، پایگاهی را در بلاروس نشان می‌دهد که برای مزدوران واگنر در نظر گرفته شده بود، اگرچه هنوز نیروهای استخدام شده به آن‌ها نقل مکان نکرده بودند».

موسسه مطالعات جنگ هیچ نشانه‌ای دال بر این که «مقامات روسیه در حال تبعید یا بازداشت فرماندهان واگنر یا جنگجویان شرکت کننده در شورش باشند.» ندیده‌ است.

این موسسه گفت: «وضعیت توافق بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و پریگوژین نامشخص است و ممکن است توافق در جریان باشد.»

زمانی که که مزدوران واگنر به سمت پایتخت روسیه حرکت کردند، پوتین اقدامات شورشیان را «خیانت» خواند و افزود: «جاه‌طلبی‌های بیش از حد و منافع شخصی منجر به خیانت شد.»

پوتین گفت: «کسی که شورش نظامی را سازمان‌دهی و آماده کرد و علیه همرزمانش سلاح بلند کرد، به روسیه خیانت کرد و باید پاسخگوی اعمال خود باشد».

موسسه مطالعات جنگ گفت، اما پوتین تا کنون هم به مزدوران واگنر و هم به خود پریگوژین اجازه داده است تا «به طور بالقوه تهدیدی برای رژیم او باقی بمانند».