به گزارش اکوایران، ژنرال ارشد روسیه، رئیس ستاد کل ارتش روسیه، «والری گراسیموف»، در ویدئویی که روز دوشنبه منتشر شد، به زیردستان دستور داد تا سایت‌های موشکی اوکراینی را نابود کنند.

طبق آنچه در گزارش رویترز آمده، این فیلم نشان می‌دهد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دو نظامی قدرتمند خود، وزیر دفاع سرگئی شویگو و گراسیموف را علی‌رغم درخواست یوگنی پریگوژین برای اخراج آنها به دلیل ادعای بی‌کفایتی در اجرای عملیات‌های نظامی در اوکراین، در سمت‌های خود نگه داشته است.

گراسیموف 67 ساله که در یک مرکز فرماندهی نظامی روی صندلی چرمی سفید نشسته و ریاست جلسه‌ای با ژنرال‌های ارشد را بر عهده دارد، گزارش «ویکتور افضلوف»، معاون نیروی هوافضا و ژنرال «سرگئی سوروویکین» را که از آن زمان تاکنون در انظار مشاهده نشده‌اند را درخواست کرد و سپس به آن‌ها گوش داد. 

وزارت دفاع گفت که این فیلم گراسیموف را در جلسه‌ای در روز یکشنبه نشان می‌دهد. روابط عمومی وزارت دفاع روسیه او را به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه و فرمانده نیروهای مسکو در اوکراین معرفی کرد، سمت هایی که او قبل از شورش در اختیار داشت.

به گراسیموف گفته شد که حمله موشکی اوکراین به کریمه که مسکو در سال 2014 آن را از اوکراین ضمیمه کرد و به مناطق روستوف و کالوگا در روز یکشنبه خنثی شد و در همین راستا او دستور داد که روسیه چگونه باید پاسخ دهد.

گراسیموف گفت: «ما متذکر می‌شویم که نیروهای هوافضا به وظیفه خود (سرنگونی موشک‌ها) عمل کرده‌اند.

وی سپس از نیروهای هوافضا و اطلاعات نظامی GRU خواست تا «محل ذخیره‌سازی و مواضع پرتاب موشک‌ها و سایر سلاح‌های تهاجمی دشمن را برای برنامه‌ریزی یک حمله پیشگیرانه» شناسایی کنند.

پوتین گفت که شورش مزدوران واگنر خیانت بود. وی آن را با آشفتگی در آستانه انقلاب روسیه در سال 1917 مقایسه کرد و از نیروهای وفادار برای جلوگیری از آنچه به گفته او می‌توانست یک جنگ داخلی باشد، تمجید کرد.

از زمانی که توافقی برای خنثی کردن شورش انجام شد، پوتین و کرملین به دنبال ارائه تصویری معمولی بودند و رئیس‌جمهور ریاست مجموعه‌ای از جلسات، بازدید از جمعیت در داغستان و حتی میزبانی یک دختر جوان برای یک تور را بر عهده داشت. 

ژنرال های روسی

بقای شویگو و گراسیموف به این معنی است که تلاش پریگوژین برای سرنگونی نیروهای نظامی ارشد پوتین حداقل در حال حاضر با شکست مواجه شده است.

از ماه‌ها قبل از شورش، پریگوژین آشکارا به آنها توهین می‌کرد، با استفاده از انواع توهین‌های خام و عامیانه که مقامات ارشد روسیه را شوکه می‌کرد. در یک مورد پریگوژین گفته بود که نظامیان ارشد پوتین مجبور خواهند شد که جسد سربازان کشته شده را بخورند! 

در هفته منتهی به شورش، پریگوژین حملات خود را به شویگو تشدید کرد و توجیه روسیه برای جنگ را تشریح کرد و کرملین را متهم کرد که به پوتین در مورد علل و هدایت جنگ دروغ گفته است.

پریگوژین گفت که شورش او با هدف تسویه حساب با شویگو و گراسیموف بود، نه به دست گرفتن قدرت یا به چالش کشیدن پوتین.

در فیلمی که روز دوشنبه منتشر شد، چهره اکثر شرکت‌کنندگان در تماس ویدیویی محو و شطرنجی بود، هرچند که معاون سوروویکین، افضلوف، نشان داده شد.

محل اختفای سوروویکین، که قبل از شورش، معاون فرمانده نیروهای روسیه در اوکراین بود و بارها توسط پریگوژین مورد تمجید قرار گرفت، نامشخص بود.

سوروویکین که رسانه‌های روسی به دلیل بی‌رحمی مشهورش به او لقب «ژنرال آرماگدون» دادند، رسماً فرمانده کل نیروهای هوافضا است.

سرهنگ ژنرال سرگئی رودسکوی و سرهنگ ژنرال الکسی کیم، دو تن از زیردستان گراسیموف، در همین ویدئو نشان داده شدند.

گراسیموف برکنار شد؟

با این حال و به رغم گزارش رویترز، روزنامه مسکو تایمز مدعی شده پوتین ژنرال والری گراسیموف را از فرماندهی جنگ اوکراین برکنار کرده و «میخائیل تپلینسکی» جایگزین او شده است.

بنا بر این گزارش، گراسیموف در سمت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه باقی می‌ماند اما مسئولیت جنگ اکنون به تپلینسکی، فرمانده نیروهای هوابرد سپرده شده است.