به گزارش اکوایران، یک ارزیابی اطلاعاتی ایالات متحده تائید می‌کند که ایران در حال حاضر به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست. با این حال این ارزیابی ادعا دارد که تهران فعالیت.هایی را افزایش داده که می‌تواند به توسعه این برنامه کمک کند.

بنا بر گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز، ارزیابی دفتر مدیر اطلاعات ملی که روز دوشنبه منتشر شد، می‌گوید که ایران از سال 2020 به سمت افزایش ظرفیت برنامه اتمی خود حرکت کرده است، اما تاکنون در راستای تسلیحاتی اقدام نکرده است.

این یافته‌ها با ارزیابی‌های قبلی ایالات متحده درباره برنامه هسته‌ای ایران مطابقت دارد، اگرچه بسیاری در کنگره و جاهای دیگر نسبت به چنین ارزیابی‌هایی نگاه خوش‌بینانه ندارند.

دولت بایدن از زمانی که روی کار آمد از تمایل خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای 2015 با ایران (موسوم به برجام) دفاع کرده است. این تلاش در ماه‌های اخیر با تعلیق مذاکره‌کننده ارشد آن، راب مالی، پیچیده‌تر شده است.

طبق خلاصه دو صفحه‌ای گزارش طبقه‌بندی نشده مذکور، «ایران در حال حاضر فعالیت‌های کلیدی توسعه سلاح‌های هسته‌ای را که برای تولید یک دستگاه هسته‌ای قابل آزمایش لازم است، انجام نمی‌دهد». با این حال، این گزارش ادعا دارد که ایران همچنان «فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای را دنبال می‌کند که این کشور را به تولید مواد شکافت‌پذیر مورد نیاز برای تکمیل یک بمب هسته‌ای پس از تصمیم برای انجام این کار نزدیک‌تر می‌کند».

در این گزارش ادعا شده که ایران با غنی‌سازی پیشرفته اورانیوم همچنان به نقض مفاد توافق هسته‌ای 2015، ادامه می‌دهد. دولت ترامپ در سال 2018 از این توافق خارج شد.

در این گزارش آمده است: «ایران به افزایش اندازه و سطح غنی‌سازی ذخایر اورانیوم خود فراتر از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد» و همچنین می‌افزاید که همچنان از محدودیت‌های برجام در تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای پیشرفته فراتر می‌رود.

این یافته‌ها عموماً توسط بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌ای سازمان ملل، تائید شده‌اند.