به گزارش اکوایران، اجلاس سران ناتو، با محوریت پیوستن اوکراین به این ائتلاف برگزار خواهد شد. در پیش‌‍‌‌نویسی که ارائه شده، چارچوب مشخصی برای پیوستن کی‌اف ارائه نشده است. این مسئله از نگاه کی‌یف باعث افزایش انگیزه هجوم روسیه و نگرانی‌های اوکراین شده است. از آن سو ایالات متحده و آلمان، پیوستن اوکراین به ناتو را خطری برای تمامی اعضا شمرده و مسیر  سریع عضویت را نادرست پنداشته‌اند. با این حال آن‌ها همچنان حمایت‌ها خود را از اوکراین دریغ نکرده‌اند.

روسیه باانگیزه و اوکراینی منتقد

بنا بر گزارش فایننشال تایمز، رهبران ناتو در بیانیه‌ای که به‌دقت محرمانه مانده، اعلام کردند که آماده‌اند تا اوکراین در نهایت به ائتلاف نظامی بپیوندد. در بیانیه اجلاس سران در روز سه‌شنبه توافق شده که در صورت موافقت اعضا  و برآورده شدن شرایط، از اوکراین برای پیوستن به ائتلاف دعوت به عمل آورد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت که این تعهد روند الحاق را ساده می کند و عضویت اوکراین را صرفاً به یک تصمیم سیاسی وابسته می‌کند. او گفت: «این مسیر عضویت اوکراین را از یک فرآیند دو مرحله‌ای به یک فرآیند یک مرحله‌ای تغییر می‌دهد».

با این حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، بلافاصله این ائتلاف 31 عضوی را به دلیل مذاکره بر سر متن بدون حضور کیف روی میز مورد انتقاد قرار داد. 

او پیش از ورود به اجلاس سران در ویلنیوِس لیتوانی، گفت: «به نظر می‌رسد هیچ آمادگی برای دعوت اوکراین به ناتو و یا عضویت آن در این ائتلاف وجود ندارد... برای روسیه، این به معنای انگیزه برای ادامه ترور است».

به طور جداگانه، گروه هفت به مذاکرات در مورد بسته‌ای فراگیر برای حمایت از اوکراین «تا زمانی که جنگ طول بکشد» ادامه دادند و امیدوارند به محض پایان اجلاس سران ناتو نتیجه مذاکرات را اعلام کنند.

شرایط مبهم و پوچ

نشست جاری ناتو تحت تأثیر نحوه پاسخگویی به تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین بود. در این بیانیه آمده است که «آینده کیف در ناتو است» اما هیچ جدول زمانی برای الحاق آن ارائه نمی کند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، در کنار استولتنبرگ، حمایت واشنگتن از این متن را نشان داد. بایدن گفت: «ما در مورد زبان پیشنهادی ما و شما در رابطه با آینده اوکراین که بتواند به ناتو بپیوندد، موافق هستیم.

اما زلنسکی این رویکرد را پوچ خوانده و گفت: «بی‌سابقه است که چارچوب زمانی تعیین نشود، نه برای دعوت و نه برای عضویت اوکراین» و همچنین به «شرایط مبهم» ناتو برای دعوت از کیف حمله کرد».

مصالحه بر سر این نشان می دهد که عضویت اوکراین تابع یک تصمیم سیاسی سریع و بالقوه است که روند رسمی الحاق به ناتو را دور می زند و در عین حال به نگرانی‌های ایالات متحده و آلمان مبنی بر کاهش زمان برای عضویت اوکراین اشاره می کند.

آشکار شدن اختلافات

موضوع چگونگی به رسمیت شناختن بلندپروازی‌های اوکراین برای عضویتدر ناتو در حالی که از خود در برابر تجاوز روسیه دفاع می‌کند، اختلافات درون ناتو را طی هفته‌ها مذاکرات فشرده آشکار کرده است. ایالات متحده و آلمان نسبت به عضویت بدون قید و شرط کی‌یف محتاط هستند.

از سوی دیگر، اعضای عمدتاً اروپای شرقی ائتلاف، با حمایت فرانسه و بریتانیا، خواستار گنجاندن کلمه «دعوت» در بیانیه هستند که  و اذعان به این دارد که دعوت از اوکراین یک تصمیم سیاسی و نه فنی است.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «جایگاه واقعی اوکراین در ناتو است». وی افزود: آنچه در این اجلاس مهم است این است که تعهد مجدداً مورد تاکید قرار گیرد و پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای در راستای این هدف وجود داشته باشد و فکر می‌کنم این چیزی است که شما خواهید دید.

تصمیم خطرناک برای امنیت اروپا

به گزارش اینترفکس، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به خبرنگاران گفت که هر اقدامی برای تسریع عضویت اوکراین در ناتو «به طور بالقوه برای امنیت اروپا بسیار خطرناک خواهد بود». او گفت: «این تصمیم خطرات زیادی را به همراه دارد و افرادی که این تصمیم را می گیرند باید عواقب آن را بپذیرند».

در بیانیه اجلاس سران همچنین آمده است که متحدان به این موضوع اذعان دارند که مسیر اوکراین به سمت یکپارچگی کامل یورو آتلانتیک فراتر از نیاز به برنامه اقدام عضویت در ناتو در حال حرکت است. بیانیه همچنین اشاره می کند که کیف «پیشرفت قابل توجهی» در اصلاحات داشته است.

ناتو در سال 2008 با عضویت اوکراین موافقت کرد، اما هیچ جدول زمانی یا روند الحاق ارائه نکرد. همه کشورهای عضو توافق دارند که اوکراین نمی‌تواند تا زمانی که جنگ ادامه دارد به این ائتلاف بپیوندد، زیرا این امر باعث ایجاد بند دفاع متقابل ماده 5 ناتو می‌شود و همه اعضا را وارد درگیری می‌کند.