به گزارش اکوایران، دو مقام اسرائیلی به اکسیوس گفتند که آموس هوخشتاین، مشاور ارشد بایدن در روز سه‌شنبه با بنیامین نتانیاهو در اسرائیل دیدار کرد تا درباره تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به توافق عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی و تنش‌های اخیر در مرز اسرائیل و لبنان گفتگو کند.

کاخ سفید به دنبال ارتقای روابط ایالات متحده و عربستان سعودی و عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض می‌گردد. دولت بایدن همچنین دولت و ارتش لبنان را تحت فشار قرار داده تا اقداماتی را برای از برچیدن پایگاه حزب‌الله که چند هفته پیش در مرز اسرائیل و لبنان ایجاد شده بود، انجام دهند.

هوخشتاین که یکی از نزدیک‌ترین مشاوران بایدن است، نقشی کلیدی در سیاست آمریکا در قبال عربستان و لبنان دارد.

هوخشتاین به همراه برت مک‌گورک، مشاور ارشد بایدن در خاورمیانه مسئول تلاش‌های دولت برای عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل است. او سه هفته پیش برای گفتگو با مقامات ارشد عربستان سعودی به این کشور سفر کرد.

بایدن در اوایل این هفته به سی‌ان‌ان گفت که اسرائیل و عربستان سعودی تا رسیدن به توافق عادی‌سازی فاصله زیادی دارند. بایدن گفت هنوز مسائل زیادی برای گفتگو وجود دارد. او افزود: «به صراحت بگویم، فکر نمی‌کنم آنها مشکل چندانی با اسرائیل داشته باشند». بایدن اذعان کرد: «مسئله کمک به عربستان در برنامه هسته‌ای غیرنظامی آن‌ها و همچنین تضمین امنیتی آمریکا برای ریاض کمی دور از دسترس است».

دفتر نخست‌وزیری در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتانیاهو و هوخشتاین در مورد مسائل منطقه‌ای و موضوعات مرتبط با همکاری قوی ایالات متحده و اسرائیل گفتگو کردند.

کاخ سفید سفر هوخشتاین را تأیید کرد و گفت که او در مورد مسائل منطقه‌ای و دوجانبه با نتانیاهو گفتگو کرده است.

دیدار از قبل اعلام‌نشده هوخشتاین، در روز اعتراضات گسترده علیه طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو انجام انجام شد. بیش از ۷۰ معترض در روز دوشنبه در سراسر کشور دستگیر شدند. پلیس از زور علیه برخی از معترضان استفاده کرد.

اخیرا نتانیاهو این لایحه را پس از تعلیق آن در ماه مارس برای مذاکره با مخالفان، به طور یکجانبه از سر گرفت. هدف این قانون ایجاد تعادل بین دادگاه عالی و سایر نهادهای دموکراتیک است. کنست در اولین قرائت روز دوشنبه به لایحه‌ای رأی مثبت داد که توانایی دیوان عالی برای بررسی تصمیمات و انتصابات دولتی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.