به گزارش اکوایران، تماشای خودروهای زرهی که در ابتدای هفته به سمت کمپ آوارگان فلسطینی در جنین حرکت می‌کردند، یادآور آخرین حمله گسترده نیروهای اسرائیلی به کرانه باختری بود.

به نوشته بلومبرگ، برای کسانی که نبرد جنین را به خاطر دارند، تصاویر و کلیپ‌های ویدئویی از حمله اخیر، حسی آشنا را برانگیخت؛ ساختمان‌های بمباران‌شده، جاده‌های ویران‌شده توسط تراکتور و ماشین‌آلات سنگین و سیم‌های برق آویزان از تیرها.

این اتفاقات همچنین یادآور چهره‌هایی آشنا از تفنگ‌داران جهاد اسلامی است. اینها نوادگان و جانشینان مردانی هستند که در سال ۲۰۰۲ علیه اسرائیل مقاومت کردند. فرمانده آنها، محمود توالبه هدف اصلی عملیات ارتش اسرائیل بود و در آن جنگ کشته شد. درگذشت او واحدهای عملیات انتحاری جهاد اسلامی را متلاشی و برای سال‌ها این گروه در حاشیه فعالیت داشت و حماس در نوار غزه به نیروی اصلی مقابل اسرائیل تبدیل شد.

جنگجویان جهاد اسلامی فقط می‌توانستند با حسرت تماشا کنند که حماس، با حمایت مالی و تجهیزاتی ایران، زرادخانه‌ای از راکت‌ها و موشک‌ها را ساخته و گهگاهی حملاتی علیه اسرائیل انجام می‌دهد. کرانه باختری نیز توسط تشکیلات خودگردان فلسطین کنترل می‌شد و موساد آن را به دقت زیر نظر داشت و کار ایران برای نفوذ به آن سخت‌تر بود.

اما مقامات تهران بسیار مصمم بوده و در سال‌های اخیر از شرایط پیش‌آمده برای نفوذ به کرانه باختری استفاده کرده‌اند. افول طولانی و پیوسته تشکیلات خودگردان فلسطین تحت رهبری محمود عباس و کنارگذاشتن آرمان فلسطین توسط اکثر کشورهای عربی، باعث شده تا شهرهایی مانند جنین، با اردوگاه‌های عظیم آوارگان، به زمینه‌ای مناسب برای جذب نیرو توسط جهاد اسلامی تبدیل شوند.

اما مسلماً، بزرگ‌ترین خدمت به ایران را بنیامین نتانیاهو کرد که اصرار طولانی‌مدت وی بر تصاحب اراضی کرانه باختری توسط شهرک‌نشینان اسرائیلی و رضایت او به رفتارهای تهاجمی و اغلب خشونت‌آمیز آنها نسبت به فلسطینیان، برای سال‌ها زمینه را برای جهاد اسلامی فراهم کرد. اگرچه سیاست‌های او به ایران اجازه نفوذ به کرانه باختری را داد، اما هم‌چنین توجیهی فراهم کرد تا نتانیاهو ارتش اسرائیل را به مکان‌هایی مانند جنین فرستاده و باعث پرت‌شدن حواس‌ها از مشکلات سیاسی داخلی‌اش شود.

MHGDZLLHWKPR5TATPD4LODKTNQ

اکنون مقامات تشکیلات خودگردان به طور خصوصی اذعان دارند که ایران حضور گسترده‌ای در منطقه آن‌ها دارد. زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی که اخیرا به همراه همتایان خود از حماس به تهران سفر کرده، می‌گوید که مبارزان وی با هماهنگی ایران، عملیات‌های خود در کرانه باختری را افزایش داده‌اند. 

ماه گذشته و در بحبوحه تشدید درگیری‌های بین اسرائیل و جهاد اسلامی در جنین، میزان نفوذ ایران و حزب‌الله لبنان در این منطقه خود را نشان داد. سپس در ۲۶ ژوئن، دو موشک از جنین شلیک شد. طبق گزارش‌ها، این اولین‌بار در ۱۸ سال گذشته بود که پرتاب موشک از جایی غیر از غزه انجام می‌شد. اگرچه آنها خسارتی وارد نکردند، اما این اتفاق نشان‌دهنده تشدید قابل توجه تهدیدات از سوی کرانه باختری بود.

در طول درگیری‌های چند هفته گذشته، تشکیلات خودگردان قادر به مدیریت و حتی توقف موقت خصومت‌ها نبود. فلسطینیان می‌دانند که رهبران جهان عرب، از جمله آنهایی که توافقنامه ابراهیم را با اسرائیل امضا کردند، کاری برای توقف نتانیاهو انجام نداده‌اند. استناد نخست‌وزیر به تهدید ایران برای دولت جو بایدن چاره‌ای جز حمایت از اسرائیل باقی نگذاشت.

نتیجه این شد که با وجود تمام ادعاهای ارتش اسرائیل مبنی بر اینکه حمله اخیر به جنین، جهاد اسلامی را تضعیف کرده است، این حمله به اعتبار ایران لطمه‌ای نزده و عزم تهران برای تعمیق نفوذ خود را کاهش نداده است. تا زمانی که تغییری در شرایطی که به ایران اجازه رشد در خاک فلسطین را داده است، ایجاد نشود، اسرائیل باید منتظر انتظار حملات بیشتری از کرانه باختری باشد.