به گزارش اکوایران، عراق در توافقی که تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند و به شبکه برق این کشور کمک می‌کند، موافقت کرد که نفت را با گاز ایران مبادله کند.

به نوشته بلومبرگ، این توافق که روز سه‌شنبه توسط محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق از طریق تلویزیون اعلام شد، به مشکل طولانی‌مدت عراق با ایران بر سر پرداخت واردات گاز پایان می‌دهد. از زمانی که ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت، عراق برای پرداخت هزینه واردات گاز ایران با مشکل مواجه بوده است.

السودانی گفت که تولید برق عراق در چند روز گذشته به شدت کاهش یافته است زیرا ایران ۵۰ درصد از گاز صادراتی را به خاطر عدم پرداخت هزینه آن کاهش داده است. علیرغم اینکه عراق دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک است، برای تولید برق خود مشکلاتی دارد زیرا برای واردات سوخت تولید آن به وارادت از کشورهای دیگر وابسته است. ایالات متحده عراق را برای پایان‌دادن به اتکای خود به ایران و توسعه صنعت گاز خود تحت فشار قرار داده است.

عراق گفت که ۱۲.۱ میلیارد دلار بدهی گازی خود به در بانک تجارت عراق واریز کرده است، اما این بانک به دلیل تحریم‌ها امکان انتقال این پول به ایران را ندارد.