به گزارش اکوایران، ایران روز چهارشنبه الکسی ددوف سفیر روسیه در تهران را پس از بیانیه‌ای که مسکو به نفع امارات متحده عربی در مورد جزایر سه‌گانه مورد مناقشه در آن مشارکت داشت، احضار کرد.

طبق آنچه در گزارش المانیتور آمده، روز دوشنبه، روسیه و شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه‌ای خواستار «راه‌حلی مسالمت‌آمیز» برای مناقشه بر سر جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و تنب کوچک «مطابق با قوانین بین المللی» شدند. ایران سپس سفیر روسیه را برای ابراز «اعتراضات خود به محتوای بیانیه» احضار کرد.

اختلاف بر سر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به دهه‌ها قبل برمی‌گردد. ایران در 30 نوامبر 1971 کنترل جزایر را به دست گرفت - درست دو روز قبل از تبدیل شدن امارات متحده عربی به کشور. امارات مدعی حاکمیت بر جزایر است، اما ایران همچنان آنها را اداره می‌کند و بارها از حق حاکمیت خود بر آن‌ها دفاع کرده است.

به طور جداگانه، کویت 11 زندانی را اواخر روز سه شنبه به ایران بازگرداند، اقدامی که پس از ازسرگیری روابط بین دو کشور انجام شد، اما همچنین در بحبوحه اختلافات گازی ادامه یافت.

این زندانیان به عنوان بخشی از معاهده استرداد بین ایران و کویت به ایران تحویل داده شدند. کشور عربی خلیج فارس جزئیات یا اظهارنظری در مورد این انتقال ارائه نکرد. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گزارش داد، این اقدام پس از نشست دوجانبه ایران و کویت در ماه مارس برای بحث درباره مسائل حقوقی صورت گرفت.

بر اساس اطلاعیه وزارت امور خارجه ایران، این کمیته سپس مسائل امنیتی دریایی و مرزی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

احضار سفیر روسیه یک نمایش عمومی نادر از اصطکاک بین ایران و روسیه بود. این دو کشور متحدان نزدیکی هستند. ایران در اوایل ماه جاری با نظر مساعد روسیه به سازمان همکاری شانگهای پیوست.

اما روسیه نیز روابط بسیار نزدیکی با ابوظبی دارد. از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال 2022، شیخ محمد بن زاید، رئیس جمهور امارات، دو بار توسط همتای خود، ولادیمیر پوتین، میزبانی شده است.

از سوی دیگر، روابط ایران با کویت نسبت به سال گذشته بهبود یافته است. کویت در سال 2016 در همبستگی با عربستان سعودی سفیر خود را در تهران پس از حمله معترضان ایرانی به نمایندگی‌های دیپلماتیک سعودی پس از اعدام روحانی شیعه نمر النمر توسط این کشور فراخواند.

کویت در اوت سال گذشته روابط عادی خود را با ایران از سر گرفت. این در بحبوحه مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران برای بهبود روابطشان صورت گرفت. عربستان سعودی و ایران به نوبه خود روابط خود را در ماه مارس گذشته از سر گرفتند.

با این حال، این روابط هنوز شکننده است. کویت و ایران در ماه جاری بر سر یک مناقشه ارضی مربوط به میدان گازی آرش (الدوره) در خلیج فارس با هم اختلاف دارند. این مساله زمینه‌ای برای دهه‌ها مورد مناقشه بوده است، اما موضوع اخیراً داغ شده است. در ماه ژوئن، شرکت دولتی نفت ایران برنامه‌های خود را برای توسعه این میدان اعلام کرد. این امر واکنش‌هایی را از سوی کویت و عربستان سعودی در اوایل ماه جاری به دنبال داشت که هر دو اعلام کردند کل این میدان گازی در منطقه بی‌طرف آنها قرار دارد و خواستار مذاکره شدند.