به گزارش اکوایران، رهبران ناتو با انتشار بیانیه‌ای با تکرار ادعاهای خود مبنی بر هم‌کاری ایران با روسیه خود در جنگ اوکراین، از تهران خواستند ضمن توقف این همکاری، از فعالیت‌های [به ادعای آن‌ها] مخرب در داخل کشورهای عضو ناتو دست بکشد.

طبق آنچه در گزارش نشنال‌نیوز آمده، بیانیه اجلاس ویلنیوس مجموعه‌ای از نگرانی‌ها [عموما بی‌وجه] را در مورد فعالیت‌های ایران و تأثیر آن بر امنیت کل اتحاد، که شامل کشورهایی از آمریکای شمالی تا اروپای شرقی است، فهرست کرده است.

 

 در این بیانیه آمده است: «حمایت ایران از جنگ روسیه علیه اوکراین بر امنیت یورو آتلانتیک تأثیر می‌گذارد... .و ما از ایران می‌خواهیم... این کار را متوقف کند». این بیانیه در ادامه تصریح می‌کند: «ما نگرانی جدی خود را نسبت به فعالیت‌های [به ادعای آن‌ها] مخرب ایران در قلمرو متحدان ابراز می‌کنیم».

رهبران ناتو همچنین به ایران در مورد رهگیری کشتی‌ها در آب‌های آزاد خلیج عربی هشدار دادند، جایی که در هفته‌های اخیر حوادثی مربوط به توقیف نفت‌کش‌ها و سایر کشتی‌ها گزارش شده است. در این بیانیه آمده است: «ما هم‌چنین از ایران می‌خواهیم از اقدامات [به ادعای آن‌ها] بی‌ثبات‌کننده از جمله توقیف کشتی‌های دریایی خودداری کند و نقش سازنده‌ای در تقویت ثبات و صلح منطقه ایفا کند.

در حالی که مذاکرات برای بررسی بخش‌هایی از توافق هسته‌ای 2015 ایران ادامه دارد، در این بیانیه همچنین از تهران خواسته شده تا از فعالیت‌های ممنوع‌شده توسط قطعنامه‌های سازمان ملل عقب‌نشینی کند. در این بیانیه آمده است: «ما بر عزم صریح خود تاکید می کنیم که ایران هرگز نباید سلاح هسته ای تولید کند. [این در حالی است که تهران بارها هر گونه فعالیت تسلیحاتی هسته ای را رد کرده است]. ما عمیقا نگران تشدید برنامه هسته‌ای ایران هستیم. ما از ایران می‌خواهیم که تعهدات قانونی خود را بر اساس توافقنامه پادمان‌های مورد نیاز در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تعهدات سیاسی خود در خصوص عدم اشاعه هسته‌ای بدون تاخیر بیشتر انجام دهد. اجرای این تعهدات و تعهدات توسط ایران برای اجازه دادن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ارائه تضمین‌های معتبر از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بسیار مهم است. ما همچنین از ایران می‌خواهیم که تمام فعالیت‌های موشک‌های بالستیک مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را متوقف کند.»