به گزارش اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط های خبری نیم روز گذشته هستند:

درخواست گوترش برای حمایت از ارسال کمک به شمال غرب سوریه

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در پی عدم تصویب قطعنامه‌های مربوط به گذرگاه مرزی باب الهوی، از اعضای شورای امنیت خواست حمایت از تداوم ارسال کمک‌های فرامرزی به میلیون‌ها انسان نیازمند در شمال غرب سوریه را افزایش دهند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل گفت: دبیرکل سازمان ملل از اینکه شورای امنیت نتوانست برای تمدید مجوز عملیات امدادرسانی فرامرزی سازمان ملل در سوریه به توافق دست یابد، ناراضی است.

وی تصریح کرد: کمک های فرامرزی سازمان ملل یک راه نجات واقعی برای میلیون ها نفر در شمال غرب سوریه است، زیرا نیازهای بشردوستانه در این منطقه از زمان آغاز درگیری به بالاترین حد خود رسیده است، در حالی که تأثیر زمین لرزه های ویرانگر ماه فوریه هنوز به شدت احساس می شود.

سخنگوی سازمان ملل گفت: دبیرکل سازمان ملل از همه اعضای شورای امنیت می‌خواهد تا تلاش‌های خود را برای حمایت از تداوم ارسال کمک‌های فرامرزی به میلیون‌ها انسان نیازمند در شمال غرب سوریه برای طولانی ترین زمان ممکن افزایش دهند.

روسیه در نشست روز سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل با تمدید یکساله باز بودن گذرگاه مرزی باب الهوی در مرز سوریه و ترکیه که عملیات کمک‌رسانی سازمان ملل به شمال غرب سوریه (منطقه ای که در کنترل مخالفان است و حدود ۹ میلیون نفر در آن زندگی می کنند)، از آن طریق انجام می شد،مخالفت و رای گیری انجام شده را وتو کرد.

تحویل حجم زیادی از اسلحه و مهمات گروه واگنر به ارتش روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد گروه مزدور واگنر ۲۵۰۰ تُن مهمات و ۲۰ هزار سلاح سبک و کوچک را به ارتش روسیه تحویل داد

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه با اعلام این مطلب با انتشار ویدئویی نوشت که بدنبال توافق با واگنر که پس از شورش نافرجام این گروه صورت گرفت بیش از ۲ هزار قطعه تجهیزات نیز توسط این گروه تسلیم ارتش شده است.

وزارت دفاع روسیه در تلگرام و با انتشار ویدئویی که خودروهای زرهی و توپخانه را در آن به تصویر کشیده شده است، اعلام کرد: «نیروهای مسلح روسیه طبق برنامه، در حال دریافت تسلیحات و تجهیزات نظامی از یگان‌های گروه واگنر هستند».

سخنگوی کرملین دو روز دوشنبه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری، با یوگنی پریگوژین، بنیانگذار و همچنین با بیش از ۳۰ فرمانده گروه مزدور واگنر دیدار و در مورد شورش ناموفق مسلحانه‌ای که این گروه در تلاش برای برکناری وزیر دفاع روسیه انجام داده بود گفتگویی ۳ ساعت داشته است.

تدابیر شدید امنیتی در فرانسه در روزهای جشن‌ ملی

بعد از ناآرامی‌های اخیر در شهرهای مختلف فرانسه و در شرایط «استثنایی» بوجود آمده، ژرالد دارمنن وزیر کشور فرانسه بعد از ظهر امروز چهارشنبه اعلام کرد که برای شب‌های سیزدهم و چهاردهم ژوئیه «۱۳۰ هزار پلیس و ژاندارم، از جمله ۴۵ هزار مامور ویژه مبارزه با خشونت‌های شهری در هر شب» به کار گرفته خواهند شد.

وزیر کشور فرانسه خاطرنشان کرد که در این روزها بالگردها و پهپادهای ژاندارمری نیز بکار گرفته خواهند شد و به این ترتیب «همان شیوه به کار گرفته شده در زمان شورش‌های» اخیر را در پیش خواهند گرفت. الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه نیز مجوز استقرار خودروهای زرهی را صادر کرد.

این تمهیدات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز حوادث در جشن‌های روز ملی فرانسه است؛ جشن‌هایی که نخست‌وزیر هند مهمان افتخاری مراسم رژه نظامی سنتی آن در پاریس خواهد بود.

تیراندازی پلیس به یک راننده نوجوان ۱۷ ساله و مرگ او در منطقه نانتر در حومه پاریس در تاریخ ۲۷ ژوئن (۶ تیر)، فرانسه را دچار شوک و موجی از اعتراضات را برانگیخت.

رضایت ۴۰ درصدی آمریکایی‌ها از عملکرد بایدن

نتیجه نظرسنجی مشترک رویترز و موسسه افکارسنجی ایپسوس نشان می‌دهد که ۴۰ درصد آمریکایی‌ها از عملکرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور رضایت دارند. این رقم نسبت به نظرسنجی قبلی یک درصد کاهش یافته و به پائین‌ترین سطح محبوبیت رئیس‌جمهوری ۸۰ ساله آمریکا نزدیک شده است.

بنا به این نظرسنجی دغدغه اصلی آمریکایی‌ها وضعیت اقتصادی است. در این نظرسنجی ۲۱ درصد وضع اقتصادی را دغدغه اصلی خود دانسته‌اند. میزان محبوبیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در مقطع مشابه از دوره ریاست‌جمهوری‌اش مشابه جو بایدن بود.

فصل جدید همکاری‌های کره جنوبی و ناتو

کره جنوبی و ناتو برای مشارکت و همکاری در ۱۱ زمینه جدید، شامل همکاری‌های دفاع سایبری و ضدتروریسم، توافق کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از یونهاپ، دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که «یون سوک یول»، رئیس جمهور کره جنوبی و «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو، روز سه شنبه برای همکاری و مشارکت در ۱۱ زمینه از مبارزه با تروریسم و عدم اشاعه تا فناوری های نوظهور و دفاع سایبری به توافق رسیدند.

یول و استولتنبرگ، طی نشستی در حاشیه اجلاس سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ویلنیوس، لیتوانی، برنامه همکاری مشارکتی مستقل (ITPP) را به تصویب رساندند و روابط دوجانبه را از برنامه موقعیت همکاری مستقل (IPCP) که در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد، ارتقاء دادند.

برنامه همکاری قبلی به تشریح همکاری در هفت زمینه، از جمله ارتباط سیاسی-نظامی، دفاع سایبری، عدم اشاعه تسلیحات و ضد تروریسم پرداخته است، در حالی که برنامه جدید تعداد حوزه های همکاری را به ۱۱ افزایش می دهد تا شامل گفتگو و مشاوره برای ارتقای درک متقابل در مورد تهدیدات امنیتی مشترک و سایر موارد باشد.

پرتاب اولین موشک جهان با سوخت متان توسط چین

رسانه دولتی چین گزارش داد یک شرکت خصوصی چینی در ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه به وقت محلی موفق شد اولین موشک فضایی جهان با سوخت اکسیژن متان-مایع را به مدار زمین پرتاب کند.

این موفقیت می‌تواند نسل بعدی این پرتابه‌ها را متحول کند؛ چرا که میزان آلایندگی آن کمتر، ایمنی آن بالاتر، و قیمت آن ارزان‌تر است. می‌توان نتیجه گرفت که موشک «ژوچه-۲ / Zhuque-2» به معنی «ققنوس سرخ» توانست رقبای آمریکایی خود مانند SpaceX متعلق به ایلان ماسک و Blue Origin متعلق به جف بزوس را پشت سر بگذارد.

پیش‌تر پرتاب موشک فضایی «ژوچه-۲» متعلق به شرکت LandSpace در ماه دسامبر با شکست مواجه شده بود.

تحرکات جدید ضدایرانی اسرائیل در آذربایجان

وزیر خارجه اسرائیل همزمان با ورود وزیر دفاع این رژیم به باکو، ایران را به تلاش برای حمله به سفارت این رژیم در جمهوری آذربایجان متهم کرده است.

الی کوهن، وزیر خارجه این رژیم مدعی شد که ایران پشت تلاش برای حمله به سفارت این رژیم در باکو قرار دارد. الی کوهن این ادعا را در حالی مطرح می‌کند که یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل، عصر چهارشنبه در یک سفر رسمی به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان سفرکرده است.قرار است او در این سفر که تا روز جمعه ادامه خواهد داشت، با الهام علی‌اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، ژنرال ذاکر حسن‌اف، همتای آذربایجانی خود و دیگر مقامات ارشد امنیتی این کشور دیدار کند.

خیز چین و روسیه برای رهبری «اصلاح حکمرانی جهانی»  

شی جین پینگ، رهبر حزب کمونیست چین در دیدار با یک هیات روسی گفت که پکن و مسکو باید «مسیر صحیح اصلاحات حکمرانی جهانی را هدایت کنند.» 

به گزارش رسانه‌های دولتی روسیه و چین، شی جین پینگ این اظهارات را در ۱۰ ژوئیه هنگام ملاقات با والنتینا ماتوینکو، رئیس مجلس علیا یا شورای فدراسیون کرملین عنوان کرد. شی گفت: «هر دو طرف باید ارتباطات و همکاری را در سازوکارهای چندجانبه مانند سازمان همکاری شانگهای و کشورهای عضو BRICS تقویت و جهت صحیح اصلاحات حکمرانی جهانی را هدایت کنند و از منافع مشترک کشورهای بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه محافظت کنند.»  

زلنسکی: جنگ منجمد با روسیه را نمی‌پذیریم

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین،  در جریان یک نشست رسانه‌ای که پس از اجلاس سران ناتو در لیتوانی برگزار شد هشدار داد: «ما می‌خواهیم زمین‌های خود را پس بگیریم، امنیت را به قلمرو خود بازگردانیم و این پیروزی است؛ اوکراین جنگ منجمد با روسیه را نمی‌پذیرد.»

در اصطلاحات روابط بین‌الملل، مفهوم «جنگ منجمد» به وضعیتی اشاره دارد که در آن تمامی درگیری‌های مسلحانه میان طرف‌ها به پایان رسیده است، اما هیچ معاهده صلح یا سازوکار سیاسی دیگری برای حل و فصل تنش‌ها بین دو طرف ایجاد نشده است. این وضعیت باعث می‌شود که هر لحظه احتمال آغاز دوباره جنگ وجود داشته باشد.

خبرگزاری فرانسه با انتشار توییتی نوشت که در این نشست رسانه‌ای ولودیمیر زلنسکی ضمن اشاره به جلب حمایت رهبران جهان، بر تعهد آشکار سران ناتو به عضویت اوکراین نیز تاکید کرد. همچنین رئیس‌جمهوری اوکراین تصریح کرد که به محض تثبیت وضعیت فعلی امنیتی، اوکراین برای پیوستن به ناتو و عضویت کامل دعوت خواهد شد.