به گزارش اکوایران، نشست اخیر اعضای ناتو و اتحاد نظامی ممکن است به شکل گرفتن جنگ سردی جدیدی شود. این در حالی است که روسیه هشدار داده با افزایش کمک‌های نظامی غرب به اوکراین، احتمال به وقوع پیوستن جنگ جهانی سوم بیش‌تر خواهد شد. در چنین شرایطی، ناتو در پیوستن اوکراین به ائتلاف تعلل می‌کند و این دلالت بر آن دارد که تهدیدهای روسیه را جدی گرفته است.

دودستگی جهان: دموکراسی‌ها و خودکامگی‌ها

به گزارش خبرگزاری الجزیره، به نظر می‌رسد استنباط روسیه از آخرین نشست ناتو، ایجاد یک اتحاد نظامی و بازگشت به جنگ سرد است و مسکو اعلام کرده آمادگی لازم برای پاسخ به چنین تهدید‌هایی را دارد.

موضع مسکو درحالی بیان شد که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در پایان نشست ناتو در روز چهارشنبه گفت: «ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در ارزیابی تصمیم این بلوک نظامی در حمایت از اوکراین دچار اشتباه شده است». وی در پایان اجلاس دو روزه سران در ویلنیوس پایتخت لیتوانی افزود: «اشتیاق شدید پوتین بر افزایش قدرت و توسعه اراضی سرزمینش باعث ایجاد جنگی بی‌رحمانه علیه اوکراین شد. او تصور می‌کرد که از این طریق  می‌تواند ناتو را نابود کند، که البته اشتباه فکر می‌کرد. ناتو قوی‌تر، پرانرژی‌تر و متحدتر از همیشه در تاریخ خود است».

وزارت خارجه روسیه اواخر روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نتیجه نشست ناتو از نظر تهدیدات امنیت روسیه به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «با در نظر گرفتن چالش‌ها و تهدیدهایی که برای امنیت و منافع روسیه شناسایی شده، با استفاده از همه ابزارها و روش‌هایی که در اختیار داریم، به موقع و مناسب پاسخ خواهیم داد». همچنین این وزارت‌خانه افزود: «قدرت‌های غربی مصمم به تقسیم جهان به دو دسته دموکراسی‌ها و خودکامگی‌ها هستند و هدف این سیاست شناسایی دشمنان روسیه است. همچنین ناتو  تنش‌های سیاسی و نظامی را با تامین تسلیحات قوی‌تر و پیشرفته‌تر اوکراین تشدید می‌کند». این وزارتخانه افزود: «با ادامه روند تشدید تنش، آنها وعده‌های جدیدی را برای تامین سلاح‌های مدرن و دوربردتر به کی‌یف داده‌اند تا درگیری را تا حد امکان طولانی‌تر کنند. روسیه نیز با تقویت سازمان نظامی و سیستم دفاعی کشور» پاسخ خواهد داد».

خواستگاری ناتو از اوکراین و افزایش خشم پوتین

نشست سران ناتو که با اخباری مبنی بر موافقت ترکیه با عضویت سوئد در ائتلاف نظامی پس از ماه‌ها مخالفت آغاز شد، در روز چهارشنبه در شرایطی پایان یافت که آمریکا و متحدانش تضمین‌های امنیتی جدیدی به اوکراین برای دفاع در برابر روسیه دادند.

با حضور رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی در این اجلاس، وعده‌های امنیتی بلندمدتی به او داده شد، با این حال، زمان‌بندی مشخصی برای عضویت در ناتو به او ارائه نشد. حضور اوکراین در نشست ناتو باعث افزایش خشم بیشتر پوتین و حملات بیشتر به اوکراین شده است.

مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) مستقر در واشنگتن دی‌سی روز چهارشنبه گفت: نشست سران ناتو، نشان‌دهنده  عقب افتادن اهداف روسیه در مورد کرمیلن در سال 2022 بود.  هدف روسیه برای جلوگیری از گسترش ناتو در مرزهای روسیه است. مؤسسه مطالعات جنگ گفت: کرملین این هدف را به طور مداوم در طول جنگ تکرار کرده است.

خطر جنگی گسترده‌تر

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز چهارشنبه نسبت به تشدید تنش نظامی به دلیل حمایت غرب از اوکراین هشدار داد. لاوروف گفت که غرب با برنامه ریزی برای تامین هواپیماهای جنگنده F-16 ساخت آمریکا به اوکراین، تهدیدی برای روسیه ایجاد می کند. لاوروف در مصاحبه با روزنامه اینترنتی روسی لنتا گفت: ایالات متحده و ماهواره‌های ناتو ،خطر رویارویی نظامی مستقیم با روسیه را ایجاد می کنند و باعث ایجاد عواقب فاجعه‌باری میشود.  وی افزود: جت‌های جنگنده اف-16 به طور بالقوه می توانند سلاح های هسته ای حمل کنند و روسیه نیز ظهور چنین سامانه‌هایی در نیروهای مسلح اوکراین را تهدیدی هسته‌ای از سوی غرب تلقی خواهیم کرد.

دیمیتری مدودف، معاون دبیر شورای امنیت روسیه، روز سه‌شنبه هشدار داد که کمک به اوکراین از سوی اعضای ناتو، به وقوع پیوستن جنگ جهانی سوم را نزدیک‌تر می‌کند.

مقامات در حاشیه نشست سران ناتو گفتند که آموزش خلبانان اوکراینی در عملیات جنگنده های F -16 در ماه اوت در رومانی آغاز می شود. متحدان نظامی کی‌یف هنوز در مورد ارائه هواپیماهای جنگی پیشرفته به اوکراین به توافق نرسیده‌اند.