به گزارش اکوایران، کره شمالی آزمایشات موشکی خود را وارد عرصه جدید کرده که نگرانی جهان را باخود به همراه داشته است. موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌ای با سوخت جامد، جدیدترین تکنولوژی تسلیحاتی کره‌شمالی است که برد بسیار بالایی دارد. اگرچه اطلاعات کاملی منتشر نشده اما میزان تخریب این تسلیحات تهدیدی برای جهان به حساب می‌آید.

هشدار بی‌ثباتی جهان

به گزارش سی‌ان‌ان، کره شمالی روز چهارشنبه پس از تهدید نابودی هواپیماهای جاسوسی ارتش آمریکا ، موشک بالستیک قاره پیما با سوخت جامد را پرتاب کرده است. این پرتاب به دنبال آزمایش‌های اخیر موشک‌های بالستیک قاره‌پیما کره شمالی (ICBM) انجام شده، که هشداری برای دشمنان این کشور منزوی مستبد محسوب می‌شود.

بیانیه کاخ سفید، وجود چنین سلاحی را خطر بی ثبات کردن وضعیت امنیتی در منطقه خوانده است. کیشیدا، نخست وزیر ژاپن ، در حاشیه نشست سران ناتو در روز چهارشنبه، پرتاب را "غیرقابل قبول" و تهدیدی برای ثبات منطقه و جامعه بین المللی خواند.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره (KCNA)، آزمایش روز چهارشنبه مربوط به یک موشک‌ بالستیک قاره‌پیما به نام Hwasong-18 بود که با سوخت جامد ساخته شده است. رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون گفت: Hwasong-18 یک "وسیله حمله استراتژیک قدرتمند" برای کشور بحساب می‌آید و توانایی های هسته ای آن را تقویت می کند.  به گفته وزارت دفاع ژاپن، موشک جدید بالیستیک قاره‌پیما، حدود 1000 کیلومتر پرواز کرد و به مدت 74 دقیقه در هوا ماند.

موشک های سوخت مایع در مقابل جامد

Hwasong-17، موشک بالیستیک قاره‌پیما با سوخت مایع در سال2022 است، که کره‌شمالی از اولین آزمایش موشکی دوربرد خود رونمایی کرد. در همین حال، Hwasong-18 موشکی پیشرفته‌تر با سوخت جامد است که حملات هسته‌ای دوربرد را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد. کارشناسان معتقدند که موشک‌های بالستیک قاره‌پیما با سوخت جامد پایدارتر هستند و جابه‌جایی آن آسانتر و شناسایی و خنثی کردن سلاح دشوارتر خواهد بود.

کارشناسان می گویند، پیشرفت کره شمالی از Hwasong-17 در سال گذشته به Hwasong-18 در سال جاری نشان می دهد که برنامه موشکی این کشور در حال پیشرفت است، که منعکس کننده هدف کیم برای مطابقت با توانایی های نظامی کشورهای دیگر مانند ایالات متحده یا کشورهای اروپایی است.

پرتاب های پی در پی به کره شمالی اجازه می دهد تا داده های بیشتری برای اصلاح فناوری موشکی خود جمع آوری کند.

حمل کلاهک هسته ای

موشک های بالیستیک قاره‌پیما کره‌‌شمالی، از نظر تئوری، توانایی و برد بسیار تا ایالات متحده را دارد؛ اما همچنان بسیاری از اطلاعات در زمینه توانایی‌اش برای حمل محموله هسته ای ناشناخته است. آزمایش‌های گذشته برد احتمالی موشک‌های کره شمالی را نشان داده است - آزمایش‌های مارس و آوریل همگی حدود 1000 کیلومتر (621 مایل) را طی کردند. و آزمایش Hwasong-17 در سال گذشته 1090 کیلومتر (681 مایل) پرواز کرد که 68 دقیقه قبل از فرود در دریا به طول انجامید. موشک جدید ازمایش شده ،74 دقیقه در آسمان پرواز کرد، این تنها داده ما از موشک های کره شمالی است. محموله‌هایی که در آزمایشات استفاده شده نامشخص است و به همین دلیل از برد واقعی و اصلی موشک‌ها اطمینانی حاصل نشده است.

سوالی که مطرح میشود این است که آیا کلاهک‌های هسته‌ای کره‌شمالی میتوانند سالم از جو عبور کنند؟

موشک‌های بالستیک قاره‌پیما ابتدا به فضا پرتاب شده و قبل از برخورد به هدف مشخص شده، تحت یک فرآیند بازگشت آتشین، مانند یک شاتل فضایی یا کپسول فضایی، در امتداد خارج از جو زمین حرکت کنند. اگر فرآیند ورود مجدد به اتمسفر با دقت دقیق و با موادی که می توانند گرمای بی حد تولید شده را تحمل کنند، انجام نشود، کلاهک قبل از رسیدن به هدف خود می سوزد. زاویه ای که کلاهک دوباره وارد جو می شود می تواند روند را دشوارتر کند.

یانگ ووک ، محقق موسسه مطالعات سیاستی آسه‌آن در سئول، گفت: پرتاب Hwasong-18 نشان می دهد که برد آن بر اساس ارتفاع، مسافت و زمان پرواز موشک حدود 15000 کیلومتر است. وی افزود: با این حال، نمی توان ارزیابی کرد که کره شمالی موفق به دستیابی به فناوری کامل یک موشک بالستیک میان‌قاره‌ای شده است زیرا عملکردهای ورود مجدد با استفاده از کلاهک های چندگانه هنوز اثبات نشده است.

آینده برنامه موشکی کره شمالی

کیم جونگ اون، برنامه‌ای بلندپروازانه برای بازدارندگی هسته‌ای ارائه کرده است که به این معناست زرادخانه کشور برای مقابله با هرنوع حمله‌ای به ویژه ایالات متحده آماده بوده و جلوگیری خواهد کرد.

کارشناسان گفته‌اند که رهبر این کشور فهرست بلندبالایی از نوسازی‌های تسلیحاتی را در سال‌های اخیر تنظیم کرده است که اکنون در حال کار بر روی آن‌ها است – که موشک بالستیک میان‌قاره‌ای تنها یکی از این موارد است. اهداف دیگر ممکن است شامل پرتاب یک ماهواره نظامی یا قرار دادن یک زیردریایی با انرژی هسته ای به دریا باشد.پیش از این، کره شمالی برنامه هایی را برای افزایش دقت موشک های خود و افزایش برد تا 15000 کیلومتر (9320 مایل) اعلام کرده بود.

این جاه‌طلبی‌ها نشاندهنده افزایش چشمگیری تعداد و شدت آزمایش های تسلیحاتی است. این کشور در سال 2022 بیشترین آمار پرتاب را داشته که در یک روز بیش از 23 موشک پرتاب شده است. این آزمایش‌ها همچنین توجه مجدد را بر اهداف هسته‌ای کره شمالی متمرکز کرد و کیم قول داد که سال گذشته نیروهای هسته‌ای خود را با «بالاترین سرعت ممکن» توسعه دهد. ناظران آمریکایی و بین‌المللی سال گذشته با توجه به تصاویر ماهواره‌ای هشدار دادند که ممکن است آزمایش هسته‌ای زیرزمینی نیز به قوع پیوندد. چنین آزمایشی اولین آزمایش این کشور از سال 2017 خواهد بود.

جوزف دمپسی، دستیار تحقیقاتی تجزیه و تحلیل دفاعی و نظامی در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، به سی‌ان‌ان گفت: احتمالا آزمایش های بیشتری از کره شمالی در حال انجام است. موشک‌های جدید بالستیک هنوز آزمایش نشده است.

واکنش آمریکا و متحدانش

این آزمایش روز چهارشنبه باعث محکومیت شدید کشورهای همسایه شد.

یول ، رئیس جمهور کره جنوبی، در حال حاضر در نشست سران ناتو در لیتوانی حضور دارد، گفت: در پاسخ به پرتاب موشک، خواستار "همبستگی بین المللی قوی" در میان اعضای بلوک خواهد شد. او صبح چهارشنبه ریاست جلسه اضطراری شورای امنیت ملی از لیتوانی را بر عهده داشت.

به گفته رئیس ستاد مشترک کره جنوبی (JCS) ،مقامات ایالات متحده و کره جنوبی ،پس از آزمایش کره‌شمالی، برای تبادل اطلاعات با یکدیگر ملاقات کرده و در حال تجزیه و تحلیل این پرتاب هستند. دبیر ارشد کابینه ژاپن از طریق کانال های سفارت در پکن برعلیه کره شمالی اعتراض کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌هایی مبنی بر ممنوعیت آزمایش موشک بالستیک پیونگ یانگ تصویب کرده است، اما سال گذشته چین و روسیه قطعنامه‌های جدیدی را مسدود کردند که آمریکا آن را چراغ سبزی برای ادامه برنامه‌های کره شمالی می‌داند.