به گزارش اکوایران، خاطرهٔ دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ بیش از هر چیز شامل هرج و مرج و فوران خشم است. همچنین پایان دوره او با رخ‌داد‌های شرم‌آوری همراه بود؛ زمانی که حامیانش ساختمان کنگره را در تلاش برای حفظ او در قدرت غارت کردند. به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور سابق هیجان زیادی برای جبران شکست خود در انتخابات سال ۲۰۲۰ دارد: او امسال در میان جمعیتی از هوادارانش فریاد زد: «من عدالت را برای شما به ارمغان می‌آورم»

طبق آنچه در سرمقالهٔ هفته‌نامهٔ اکونومیست آمده، احتمالاً آقای ترامپ نامزد ریاست جمهوری 2024 خواهد شد. مانند همیشه، یک گروه حرفه‌ای از پوپولیست‌های «اول آمریکا» خود را وقف کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که ترامپ و تیم او بر انجام کارها به بهترین صورت متمرکز خواهند بود. آن‌ها در حال آماده‌سازی مسیر راه‌یابی مجدد ترامپ به کاخ سفید هستند و شما نباید زحمات آنها را نادیده بگیرید.

برخلاف خلاء و شرایط آشوب‌ناکی که منجر به تسخیر کاخ سفید توسط ترامپ در سال ۲۰۱۶ شد، همانطور که در جلسه این هفته مشخص شد، کهنه‌سربازان دوره اول ریاست‌جمهوری آقای ترامپ سال‌ها سخت مشغول کار بوده‌اند. 

حتی در این مرحله اولیه، جزئیات بسیاری از برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی قابل مشاهده است. اسناد سیاسی که بعضا تعداد صفحاتشان به هزار می‌رسد، ایده هایی را بیان می‌کنند که زمانی در محافل جمهوری‌خواه عجیب و غریب بود اما اکنون تبدیل به سنت شده است: اتمام دیوار مرزی، افزایش تعرفه‌ها بر متحدان و رقبا، دائمی کردن کاهش مالیات بدون بودجه و پایان دادن به شهروندی خودکار برای افرادی که در ایالات متحده متولد شده‌اند. آنها نسبت به ناتو تردید دارند و با رد کردن سیاست‌هایی که برای محدود کردن تغییرات آب و هوایی طراحی شده‌اند، متعهد می‌شوند که «جنگ با سوخت‌های فسیلی را پایان دهند».

انقلاب در ساختار دولت

در کنار این پیشنهادها موردی خاص به چشم می‌خورد که هدف آن انقلاب در ساختار دولت است. جمهوری‌خواهان طیف ترامپ بر این باورند که تنها در صورتی قادر به اجرای برنامه خود خواهند بود که ابتدا بر ایده اخراج ده‌ها هزار کارمند ارشد دولتی از «دولت پنهان» پافشاری کنند؛ در این راستا، طبق یک طرح پیشنهادی موسوم به جدول f، حدود 50000 نفر از مقامات جدید به میل خود در معرض اخراج قرار خواهند گرفت!

همزمان، برای پرکردن هزاران انتصاب سیاسی در رده‌های بالای خدمات دولتی آمریکا، «اول آمریکا»یی‌ها یک «لینکدین محافظه‌کار» از نامزدهایی ایجاد می‌کنند که وفاداری شخصی‌شان به آقای ترامپ قابل تردید نیست. صرف ابراز تردید در مورد هجوم به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021 دلیلی برای رد صلاحیت است. هیچ‌کدام از اینها توطئه‌ای پنهان نیست: این توطئه در فضای باز طراحی می‌شود!

«اول آمریکا»یی‌ها استدلال خواهند کرد که اصلاحات خدمات مدنی نوید تقویت دموکراسی را با جلوگیری از «بوروکراسی غیرمنتخب» که هدفش سنگ‌اندازی جلوی پای ترامپ است، می‌دهد.

این استدلال با عقل جور درنمی‌آید. یک ایراد عملی دارد. تخلیه مغزها از دولت درست زمانی اتفاق می‌افتد که پیشرفت دولت آمریکا در سراسر اقتصاد، بوروکراسی شایسته‌سالار و .. بیش از هر زمان دیگری مهم است. اداره یک دولت ملی مدرن مستلزم تخصص در امور اداری، اقتصادی، امور خارجی و علم است. اگر مقامات نتوانند به دلیل ترس از اخراج، پیشنهادهای دیوانه‌وار  مردان سیاسی را به چالش بکشند، سیاست از درون .پوسیده خواهد شد

ایراد دوم سیاسی است. یک رئیس‌جمهور دموکراتیک که دارای قدرت‌های یک امپراطور باشد چیزی نیست که جمهوری‌خواهان آرزوی آن را داشته باشند. یکی از دلایل حرفه‌ای شدن بوروکراسی در قرن نوزدهم این بود که شرایط معتدل برای حرکت از یک دولت به دولت دیگر فراهم شود.

سومین ایراد این است که این تغییرات به رئیس‌جمهور مقتدر کنترل مستقیم وزارت دادگستری را می‌دهد. دولت با توانایی اخراج همه مخالفان ادعایی خود، هنجار استقلال قضایی را از بین می‌برد. اگر چنین باشد، نارضایتی ترامپ از افراد و جریان‌ها و گروه‌ها به سمت انتقام گیری‌های مشخص هدایت می‌شود؛ همه آمریکایی‌ها باید نگران چنین چیزی باشند.

ترامپ غیرقابل کنترل می‌شود؟

اگر جمهوری‌خواهان در هر دو مجلس کنگره پیروز شوند، تا آنجا که ممکن است، هیچ‌کس در قوه مجریه یا مقننه در موقعیتی نخواهد بود که بتواند جلوی آقای ترامپ را بگیرد. در این میان دادگاه‌های فدرال به یکی از معدود بازمانده‌های استقلال و تخصص در سیستم آمریکا تبدیل خواهند شد. به سختی می‌توان دانست که چه تضمینی وجود دارد که استقلال این دادگاه‌ها نیز تهدید نشود.

اگر این طرح‌ها دقیقا اجرا شود، آمریکا از مسیری که مجارستان و لهستان برای تبدیل شدن به یک دموکراسی غیرلیبرال طی کردند، پیروی خواهد کرد. درست است، آمریکا نرده‌های محافظ بیشتری دارد - از جمله قرن‌ها تاریخ دموکراتیک و رسانه‌های خشن‌تر و غیرمتمرکزتر. با این حال، این نرده‌ها نسبت به گذشته ضعیف‌تر هستند. علاوه بر این، بسیاری از آمریکایی‌ها با اجرایی شدن این طرح‌ها وضعیت بدتری پیدا خواهند کرد. اعتماد به نهادها و حاکمیت قانون آسیب می‌بیند و کشور بیش از امروز در خطر تجزیه قرار خواهد گرفت.

دونالدوس امپراتور

برخی از مردم سعی خواهند کرد از این ایده که آقای ترامپ در انتخابات مقدماتی پیروز نخواهد شد یا در انتخابات عمومی شکست خواهد خورد، آرامش بگیرند. شاید نامزدهای او تایید نشوند، یا امپراتور، بسیار ازخودراضی ظاهر شود و طرح‌های حامیان خود را خراب کند!

آقای ترامپ در کشوری که نتایج انتخابات عمومی با چندده‌هزار رأی تعیین می‌شود، بدون شک برای نامزدی موفق خواهد شد. با رقم خوردن مجدد حضور مجدد ترامپ در صحنه عمومی انتخابات، تیمی از متخصصان تخریب، ایده‌های انفجاری خود را مطرح خواهند کرد. تخریب دولت اداری آغاز خواهد شد و هوی و هوس‌های عبث و ظالمانهٔ یک امپراتور-رئیس‌جمهور از زیر آوار بیرون خواهد آمد.