به گزارش اکوایران، در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر توافق تهران و بغداد برای «تهاتر گاز ایران در مقابل نفت عراق» و واکنش‌ها به این خبر، مقامات عراقی از این توافق دفاع کرده و گفته‌اند که این قرارداد تحریم‌های آمریکا علیه تهران را نقض نمی‌کند.

بنا بر گزارش آسوشیتد‌پرس، در پی بحرانی شدن وضعیت انرژی عراق با شروع فصل گرما و «امنیتی» شدن بحران تامین برق، دولت عراق با چالش ایجاد توازن در اتحاد خود با آمریکا و ایران مواجه شده است.

پیش از این، عراق گاز ایران را می‌خرید و به دلار هزینه آن را پرداخت می‌کرد، اما عدم تایید آمریکا برای معافیت‌های تحریمی، نهایتا منجر به قطع عرضه گاز ایران و کمبود شدید برق در عراق شد.

از سویی به دلیل چندین دهه کمبود شدید برق و فساد دولتی، عراق به شدت به گاز وارداتی از ایران متکی شده و از سویی دیگر، کمبودهای اخیر تا حدی نتیجه محدودیت‌های اعمالی ایالات متحده در انتقال و پرداخت پول گاز به ایران است.

در حالی‌که واشنگتن برای تامین نیازهای انرژی عراق معافیت‌هایی در نظر گرفته ولی «هنوز» معافیتی به عراق برای پرداخت یازده میلیارد دلار بدهی خود به ایران نداده است.

برای حل این بحران، عراق «قرارداد تهاتری» با ایران را پیشنهاد کرد که شامل مبادله روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت خام با گاز است. مقامات عراقی استدلال می‌کنند که به این ترتیب عراق تحریم‌های مالی را نقض نمی‌کند، زیرا این یک «معامله پایاپای» است تا انتقال واقعی پول.

همزمان با رونمایی از معامله پایاپای با تهران، عراق قرارداد ۲۷ میلیارد دلاری انرژی با شرکت توتال انرژی را با هدف «کاهش وابستگی» عراق به واردات گاز از ایران نهایی کرد.

پیش از این «اوگاندا» به ایران پیشنهاد داده بود که با این کشور به‌شیوه «مبادله کالا با کالا» وارد تجارت شود.

همچنین «سریلانکا» قول داده بود که بدهی نفتی ۲۵۰ میلیون دلاری به ایران را با «چای» بازپرداخت کند و «هند» نیز اولین معامله پایاپای را برای تهاتر «آرد با نفت» با موفقیت آزمایش کرد.

پیش‌تر نیز سازمان توسعه تجارت ایران «مژده داده بود» که به زودی شرایط «تهاتر» کالا با «پاکستان» نهایی می‌شود.