به گزارش اکوایران، بر اساس داده‌های کشتیرانی و گفته مشاوران و یک منبع آگاه، صادرات نفت خام و تولید نفت ایران در سال 2023 علیرغم تحریم های ایالات متحده به بالاترین حد خود رسیده است و در حالی که تولیدکنندگان دیگر تولید را محدود کرده‌اند، به میزان عرضه جهانی افزوده است.

بنابر گزارش رویترز، صادرات نفت ایران از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌ها را با هدف محدود کردن صادرات نفت و درآمدهای مرتبط بازگرداند، محدود بوده است.

با این وجود، صادرات در دوره ریاست جمهوری جانشین او، جو بایدن، افزایش یافته است. این در شرایطی است که مقامات ایرانی و غربی می‌گویند که ایالات متحده در حال مذاکره با ایران برای ترسیم مسیری است که می‌تواند برنامه هسته‌ای این کشور را محدود کند.

بر اساس گزارش شرکت کپلر، ارائه دهنده داده‌های کشتی‌رانی، صادرات نفت خام ایران در ماه می از 1.5 میلیون بشکه در روز فراتر رفت که بالاترین نرخ ماهانه از سال 2018 است. صادرات نفت ایران در سال 2018، قبل از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای، حدود 2.5 میلیون بشکه در روز بود.

ایران در ماه مه اعلام کرد که تولید نفت خود را به بالای 3 میلیون بشکه در روز رسانده است. این میزان تولید حدود 3 درصد از عرضه جهانی است و بالاترین میزان از سال 2018 خواهد بود. یک منبع آگاه در اوایل این ماه به رویترز گفت که تولید همچنان در همین سطح است.

آژانس بین المللی انرژی این هفته تولید ایران در ماه مه را 2.87 میلیون بشکه در روز اعلام کرد که نزدیک به رقم رسمی ایران است.

رشد ایران در حالی اتفاق می‌افتد که اوپک پلاس که شامل اوپک، روسیه و سایر متحدانش می‌شود، تولید خود را برای حمایت از قیمت نفت کاهش داده اند، چرا که انتظارات مبنی بر رکود اقتصادی باعث کاهش تقاضا شده و قیمت‌ها را کاهش داده است.

سارا وخشوری از شرکت مشاوره SVB که قبلاً گفته بود در دوره ریاست جمهوری بایدن هیچ تحریم یا اقدام جدی علیه صادرات نفت ایران صورت نگرفته است، گفت: «تحریم‌ها وجود دارند، اما شاید به طور کامل اجرا نمی‌شوند یا نظارت زیادی روی آن وجود ندارد». او افزود: «همچنین همه این حجم‌های صادراتی، عرضه در بازار سیاه هستند، جایی که هیچ شفافیتی وجود ندارد و بنابراین در داده‌های رسمی عرضه و صادرات جهانی نیز ثبت نمی‌شوند.»

وزارت خارجه و خزانه داری ایالات متحده بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهار نظردر مورد اینکه آیا آمریکا تحریم‌ها را با شدت کافی اجرا می کند یا خیر، پاسخ ندادند. 

به گفته تحلیلگران و داده های حمل و نقل، چین بزرگترین مشتری ایران است، در حالی که حجم زیادی را هم از سوریه و ونزوئلا وارد می‌کند.

رشد خارج از هسته اوپک پلاس

اوپک پلاس در 4 ژوئن با یک توافق گسترده برای محدود کردن عرضه نفت تا سال 2024 موافقت کرد. ایران -در کنار ونزوئلا و لیبی- ملزم به کاهش تولید نیستند چرا که از معافیت برخوردار هستند. نیجریه مستثنی نیست اما برای افزایش تولید با چالش‌های داخلی مواجه است.

تحلیلگران جی پی مورگان این هفته در گزارشی گفتند که اوپک پلاس نیاز به کاهش بیشتر عرضه دارد و پیش بینی خود از قیمت نفت برنت در سال 2023 را از 90 دلار به 81 دلار در هر بشکه کاهش دادند.