به گزارش اکوایران،‌ عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم روز گذشته هستند:

بلاروس: نیروهای واگنر به سربازان ما آموزش می‌دهند

وزارت دفاع بلاروس در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای نظامی شرکت پیمانکار خصوصی واگنر سربازان ارتش این کشور را تحت آموزش و تمرین قرار داده‌اند.

این وزارتخانه ویدیویی را منتشر کرده که در آن چند نیروی گروه واگنر در حال آموزش دادن به سربازان بلاروسی در پادگانی آموزشی در نزدیکی شهر اوسیپوویچی، واقع در حدود 90 کیلومتری جنوب شرق مینسک، پایتخت بلاروس هستند.

مجوز پلیس سوئد برای تظاهراتی به منظور «تورات و انجیل سوزی»

پلیس سوئد روز جمعه تایید کرد که با درخواست مجوز تظاهرات فردی که قصد دارد تورات و انجیل را مقابل سفارت اسرائیل در استکهلم بسوزاند، موافقت کرده است.

فردی که برای سوزاندن تورات و انجیل مقابل سفارت اسرائیل در استکهلم خواستار دریافت مجوز تظاهرات شده، می‌گوید که قصد دارد این اقدام را در پاسخ به قرآن‌سوزی مهاجر عراقی در ماه گذشته انجام دهد.

اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «همانطور که سوزاندن قرآن، کتاب مقدس مسلمانان جهان را محکوم کردم، اکنون نیز از اینکه سرنوشت مشابهی در انتظار کتاب مقدس یهودیان است، ناراحتم.»

کم اثر شدن تحریم‌های غرب در نتیجه تولید قطعات پهپادها در ایران

بنابر گزارش یک گروه تحقیقاتی مستقر در بریتانیا، ایران که پیش‌تر قطعات مورد نیاز برای پهپاد‌های خود را از شرکت‌های غربی و ژاپنی تامین می‌کرد، اکنون این قطعات را در داخل کشور تولید می‌کند. 

این گزارش تاکید دارد که این مساله، کار را برای آمریکا و متحدانش که سعی دارند با وضع تحریم‌ها مانع از تولید پهپادها توسط ایران شوند، دشوارتر می‌کند. 

هشدار فرمانده ارتش پاکستان به طالبان افغانستان

فرمانده ارتش پاکستان با اعلام نگرانی جدی خود نسبت به پناهگاه‌های امن تروریست‌ها در قلمروی افغانستان به هیات حاکمه موقف طالبان هشدار داد که به تعهدات خود پایبند باشند در غیر اینصورت نیروهای امنیتی پاکستان آماده ارائه پاسخ موثر هستند.

به ‌گزارش روز جمعه ایرنا از منابع رسمی پاکستان، درپی دو فقره حمله تروریستی چهارشنبه گذشته به نیروهای ارتش در ایالت بلوچستان، فرمانده ارتش این کشور با سفر به شهر کویته در جریان عملیات پاکسازی نیروهای امنیتی علیه تروریست‌ها قرار گرفت.

ژنرال سید عاصم منیر فرمانده ارتش پاکستان طی سفر امروز خود به کویته گفت: عملیات علیه تروریست‌ها بی‌وقفه ادامه خواهد داشت و تا زمانی که خطر تروریسم از پاکستان ریشه کن نشود، نیروهای مسلح آرام نخواهند گرفت.

وی خطاب به طالبان افغانستان هشدار داد که آنان باید به تعهدات مندرج در پیمان دوحه پایبند باشند و نباید اجازه دهند تا قلمروی افغانستان توسط تروریست‌ها علیه دیگر کشورها استفاده شود.

فرمانده ارتش پاکستان مدعی دخالت اتباع افغانستانی در حملات تروریستی در آن کشور شد و اظهار داشت که تردد آزادانه و پناهگاه‌های امن گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان برای اسلام‌آباد بسیار نگران کننده است.

وی تاکید کرد: تداوم حملات به پاکستان از آن سوی مرز افغانستان غیرقابل تحمل است و پاسخ مؤثر نیروهای امنیتی پاکستان را در پی خواهد داشت.

بلینکن: تمدید توافق غلات ضروری است

آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده با بیان اینکه تمدید توافق غلات ضروری است، گفت: تمدید نشدن این توافق کشورهای در حال توسعه را متضرر خواهد کرد.

بلینکن روز جمعه به وقت محلی هشدار داد که اگر روسیه توافق غلات را تمدید نکند کشورهای در حال توسعه متضرر خواهند شد.

بلینکن گفت: اگر مسکو تهدید خود را دنبال کند، کشورهای در حال توسعه از جمله در منطقه آسیای جنوب شرقی بهای آن را خواهند پرداخت که به معنای واقعی کلمه با کمبود و قیمت‌های بالاتر مواد غذایی همراه خواهد بود.

در همین رابطه رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز جمعه گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با تمدید توافق غلات موافقت کرده است.

جلسه پشت درهای بسته پوتین با اعضای شورای امنیت ملی روسیه

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه عصر جمعه در جلسه‌ای با حضور اعضای شورای امنیت ملی این کشور درباره حفاظت از تاسیسات حیاتی مسکو به بحث و گفت وگو پرداخت.

به گزارش خبرگزاری تاس، تدابیر اضافی برای اطمینان از حفاظت از تاسیسات حیاتی روسیه محور دیدار پوتین با اعضای دائم شورای امنیت این کشور بود.

پوتین در ابتدای این نشست گفت: دستور کار امروز ما چندین موضوع دارد که اولین مورد آن، تشدید اقدامات حفاظتی از تاسیسات حیاتی روسیه است.

این نشست پشت درهای بسته و با حضور مقاماتی چون دیمیتری مدودف رئیس دفتر ریاست جمهوری، نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت و سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه برگزار شد.

موضع‌گیری شورای حقوق بشر سازمان ملل در برابر هوش مصنوعی

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از جامعه جهانی خواسته شده است در برابر گسترش استفاده از هوش مصنوعی، تدابیری حمایتی و نظارتی اتخاذ کنند.

این قطعنامه به طور مشترک از سوی کره‌جنوبی، اتریش، برزیل، دانمارک، مراکش و سنگاپور ارائه شده بود.

یکی از نگرانی‌ها در زمینه استفاده از هوش مصنوعی، احتمال توسل حکومت‌های اقتدارگرا به این فناوری برای کنترل و نظارت گسترده بر شهروندان است.

دومین تلاش هند برای فرود بر سطح کره ماه

«چندرایان» که در زبان سانسکریت به معنای سفینه ماه است، روز جمعه در ساعت ۲:۳۰ بعد از ظهر به وقت محلی از مرکز فضایی «ساتیش دهاوان» در جنوب ایالت «آندرا پرادش» پرتاب شد.

این موشک بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر را طی خواهد کرد و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، حدود ۱۵ تا ۲۰ روز دیگر وارد مدار ماه می‌شود. میلیون‌ها هندی این پرتاب را به صورت زنده از یوتیوب تماشا کردند و بسیاری دیگر هم از دور آن را نظاره‌گر بودند.

انتخاب یک مدیر زن برای بانک مرکزی استرالیا برای نخستین‌بار

بانک مرکزی استرالیا اعلام کرد که مدیریت این نهاد، برای اولین بار از زمان آغاز فعالیت آن در سال ۱۹۶۰ میلادی به یک زن واگذار می‌شود.

میشل بولاک که قرار است جانشین فیلیپ لوو، مدیر کنونی بانک مرکزی استرالیا شود، هم‌اکنون در سمت معاون وی فعالیت می‌کند.

دوره هفت ساله مدیریت خانم بولاک روز ۱۸ سپتامبر آغاز خواهد شد. میشل بولاک نزدیک به چهار دهه پیش کار خود را در بانک مرکزی استرالیا به عنوان تحلیلگر آغاز کرد.

تمجدید سخنگوی دولت از سیاست خارجی

سخنگوی دولت در توئیتی با هشتگ «زبان دنیا» و «دیپلماسی عزت» نوشت: رئیس‌جمهور به ۳ کشور آفریقایی سفر کرد. وزرای اقتصاد و فرهنگ میهمان و وزیر ارتباطات میزبان همتایان خارجی خود بودند. همزمان، سفیر روسیه برای موضوع جزایر سه‌گانه و سفیر ایتالیا در پی میزبانی از تروریست در پارلمان ایتالیا، به وزارت خارجه احضار شدند.