به گزارش اکوایران، در چند روز گذشته، رابرت مالی، نماینده دولت آمریکا در امور ایران، به دلیل تعلیق مجوزهای امنیتی‌اش، تیتر یک رسانه جهانی شده است. در جدیدترین اتفاق، حساب کاربری توئیتر دفتر نماینده آمریکا در امور ایران، عکس پروفایل مالی را حذف کرد که نشان می‌دهد مالی یا به طور رسمی برکنار شده است یا تحقیقات اف‌بی‌آی در مورد پرونده او بیش از حد انتظار طول می‌کشد.

طبق آنچه در گزارشی از تهران‌تایمز آمده، مالی هیچ بیانیه رسمی در مورد وضعیت خود ارائه نکرده است. و دولت بایدن تاکنون از توضیح شرایط مرخصی بدون حقوق وی خودداری کرده است. گزارش‌های مطبوعاتی حاکی از آن است که مالی در اوایل سال جاری به مرخصی بدون حقوق اجبار شده است، اما تا کنون هیچ تاریخی برای آن اعلام نشده است. تهران تایمز اولین پایگاهی بود که تاریخ دقیق مرخصی مالی را که از 21 آوریل آغاز شد، گزارش کرد.

تهران‌تایمز پیشتر به نقل از یک منبع آگاه به این موضوع گفته بود که در 21 آوریل به مالی از سوی اداره امنیت دیپلماتیک اطلاع داده شد که او در حفظ و نگهداری اسناد محرمانه با تخطی از قوانین مواجه شده است و ترخیص وی به حالت تعلیق درآمد. دسترسی‌های مربوط به کار او در این زمان قطع شد. اما برای جلوگیری از علنی شدن موضوع، برخی از دسترسی‌های محدود و غیر بحرانی او مانند ارتباط با خانواده‌های زندانیان آمریکایی در ایران حفظ شد. بعد از چندین هفته، مالی را به مرخصی اجباری و بدون حقوق می‌فرستند که دقیقاً به‌معنای اخراج نیست. در این دوره، ایران و آمریکا مذاکرات محرمانه‌ای را در عمان انجام دادند و آمریکا برت مک گورک، یکی از اعضای شورای امنیت ملی را که از نزدیکان جیک سالیوان بود، به عمان فرستاد.

از قضا، ماه آوریل دومین سالگرد از سرگیری مذاکرات بر سر احیای توافق هسته ای 2015 ایران، که رسما به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود، بود. در دوران دولت ترامپ که در ماه می 2018 به طور یکجانبه از برجام خارج شد، مالی از طرفداران سرسخت این توافق شکست‌خورده بود. اما زمانی که دولت بایدن را به دست گرفت، کمابیش همان اهداف دولت قبلی را دنبال کرد، چیزی که مانع از پیشرفت در احیای برجام شد.

اگرچه شورای امنیت ملی ایالات متحده تاکنون هیچ اظهارنظر خصوصی یا علنی در این زمینه نداشته است، اما یک منبع در وزارت امور خارجه آمریکا به تهران تایمز گفته که مشکل اصلی مالی ناشی از مذاکرات محرمانه وی با سعید ایروانی سفیر ایران در سازمان ملل است.

تهران تایمز قبلاً گزارش داده بود، مالی در حد یک تاکتیک مذاکره، مرتباً با محافل و افراد مختلف برای پیشبرد سیاست‌های خود در مورد ایران در تماس بوده است. مالی از طریق این تماس ها به دنبال تأثیرگذاری بر محاسبات تیم مذاکره‌کننده ایرانی بود.

این افراد عبارتند از علی واعظ، دست راست سابق مالی در گروه بین‌المللی بحران، ولی نصر، استاد دانشکده مطالعات بین المللی پیشرفته جانز هاپکینز و تریتا پارسی، همکار فعلی پسر مالی در موسسه کوئینسی. آنها ایرانی‌-آمریکایی‌هایی هستند که حضورشان در دیپلماسی دموکرات‌ها در ایران در دوران اوباما و بایدن کاملاً واضح است. به لطف ارتباط آنها با مذاکر‌ه‌کنندگان سابق ایران که برخی از آن‌ها هنوز در تیم مذاکره‌کننده فعلی حضور دارند. آنها نقش دلال و واسطه بین ایران و دولت دموکرات بایدن را بازی می‌کنند.

اما آنچه مسلم است این است که رابرت مالی که سال‌ها در بالاترین سطوح دولت آمریکا مجوزهای امنیتی و دسترسی مخفی داشته است، در پیشبرد این تاکتیک مذاکره با وزارت خارجه آمریکا هماهنگی کامل داشته است.

شاید دلیل عدم ملاقات و گفتگوی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با مالی این باشد که دیپلمات ارشد آمریکایی نمی‌خواهد دامنه این رسوایی گسترش یابد و شهرت وی خدشه‌دار شود.

به هر حال، آنچه واضح است این است که اخراج مالی به دلیل اختلاف نظر بین تیم وزیر امور خارجه و تیم مشاور امنیت ملی نبوده است.

این دو تیم در مذاکرات اخیر با ایران در سه ماه گذشته بسیار خوب با یکدیگر همکاری کرده‌اند تا این موضوع را مخفی نگه دارند تا از آن بهره‌برداری نشود. در واقع نزدیکی شدید مالی به مشاوران غیررسمی ایرانی الاصل خود که شاید بزرگترین نقطه قوت او و دلیل انتصاب او به این سمت در دولت جدید آمریکا بود، اکنون به پاشنه آشیل او تبدیل و باعث سقوط او شده است.