به گزارش اکوایران، عناوین زیر مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند:

ورود فرستاده ویژه آمریکا به پکن برای از سرگیری مذاکرات آب‌وهوایی

جان کری، فرستاده ایالات متحده آمریکا برای از سرگیری مذاکرات آب‌وهوایی روز یکشنبه، ۱۶ ژوئیه وارد چین شد.

کری قرار است با همتای چینی خود در زمینه کاهش انتشار متان، محدود کردن استفاده از ذغال سنگ و مبارزه با جنگل‌زدایی گفت‌وگو کند

سفر فرستاده آمریکا به چین در میانه تابستانی گرم و سوزان روی می‌دهد که دانشمندان تغییرات آب‌وهوایی را دلیل آن می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هدف از این سفر از سر گرفتن مذاکرات دوجانبه آب‌وهوایی عنوان شده که اوت گذشته در پی دیدار نانسی پولسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان متوقف شد. پکن که ادعای حاکمیت بر تایوان را دارد از این اقدام واشنگتن برآشفت و همکاری دوجانبه با ایالات متحده در برخی زمینه‌ها از جمله مذاکره درباره تغییرات اقلیمی را به حالت تعلیق درآورد.

امضای ۲۶ توافق همکاری در سفر رهبر ژاپن به عربستان سعودی

وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی و نخست‌وزیر ژاپن، یکشنبه ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر)، در جده ملاقات کردند و از گشایش فصل جدیدی در مناسبات دو کشور خبر دادند. 

خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، گفت که دو طرف ۲۶ توافق همکاری در زمینه‌های مختلف، از جمله بهداشت، فناوری مالی، صادرات، توریسم، سرگرمی و فناوری اطلاعات امضا کردند.  

فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، نیز که یکشنبه سفر سه روزه‌ خود را به خاورمیانه از عربستان سعودی آغاز کرد، گفت که روابط دوجانبه بین ریاض و توکیو در مسیر تقویت است.

فومیو کیشیدا قرار است در ادامه به امارات متحده عربی و قطر نیز سفر کند.

طرح سازمان ملل برای تخلیه نفتکش‌های پرخطر یمن

یک مقام برنامه توسعه سازمان ملل متحد روز یکشنبه ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) به خبرگزاری فرانسه گفت: «عملیات مخاطره‌آمیز برای پمپاژ بیش از یک میلیون بشکه نفت از یک نفتکش فرسوده و جلوگیری از نشت فاجعه‌بار، گامی مهم برای از بین بردن خطر آلودگی برای همیشه است».

نفتکش «اف‌اس‌او سیفر» از سال ۲۰۱۵ در سواحل جنگ‌زده یمن رها شده و در صورت شکستن یا منفجر شدن، یک فاجعه زیست محیطی بزرگ را به بار خواهد آورد.

نخست‌وزیر عراق: تحریم‌ها علیه سوریه لغو شوند

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، در سفری به دمشق، با بشار اسد، رئیس‌ جمهوری سوریه، دیدار کرد. خبرگزاری اسوشیتدپرس ضمن گزارش این خبر، یادآوری کرد که این نخستین سفر یک مقام عراقی به سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی این کشور در ۱۲ سال پیش است.  اسد در قصر ریاست‌ جمهوری از سودانی و هیئت عالی‌رتبه همراه او استقبال کرد. 

السودانی و اسد به خبرنگاران گفتند که در مورد بازگشت پناهندگان سوری، لزوم رفع تحریم‌های غرب بر سوریه و مبارزه با مواد مخدر، با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند. حمله‌های اسرائیل به خاک سوریه که برای مقابله با نیروهای نزدیک به ایران انجام می‌شوند، و کاهش آب در رودخانه فرات، نیز از دیگر موضوعات گفت‌وگوی رهبران عراق و سوریه بود.

فرات از هر دو کشور سوریه و عراق می‌گذرد و این دو کشور عربی می‌گویند علت کم‌آبی آن، پروژه‌هایی است که آنکارا انجام می‌دهد.

برگزاری رزمایش نظامی مشترک روسیه و چین در دریای ژاپن 

وزارت دفاع چین روز یکشنبه اعلام کرد که چند شناور نیروی دریایی این کشور برای انجام رزمایشی مشترک به نیروهای دریایی و هوایی روسیه در دریای ژاپن ملحق می‌شوند.

پکن هدف از این رزمایش را «حفاظت از امنیت مسیرهای دریایی راهبردی» عنوان کرده است. این رزمایش نظامی در حالی برگزار خواهد شد که روسیه در حال نبرد با نیروهای اوکراینی در شرق و جنوب این کشور است.

ناوگان دریایی چین متشکل از پنج ناو و چهار بالگرد با قابلیت فرود بر روی کشتی جنگی از بندر چینگ‌دائو در شرق این کشور به سوی دریای ژاپن حرکت کردند.

این برای اولین بار است که هر دو نیروی دریایی و هوایی روسیه در رزمایش نظامی در دریای ژاپن شرکت می‌کنند.

پوتین: برای پاسخ متقابل به اوکراین بمب خوشه‌ای کافی داریم

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، گفت که روسیه «ذخایر کافی» از مهمات خوشه‌ای دارد و هشدار داد که مسکو «حق انجام اقدام متقابل» را در صورت استفاده اوکراین از این نوع سلاح‌ها برای خود محفوظ نگاه می‌دارد.

آقای پوتین در نخستین اظهارات خود در مورد تحویل مهمات خوشه‌ای به اوکراین از سوی ایالات متحده، مدعی شد که روسیه تاکنون در جنگ خود علیه اوکراین از بمب‌های خوشه ای استفاده نکرده است.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: «ما تاکنون این کار را انجام نداده‌ایم، از آن [بمب‌ خوشه‌ای] استفاده نکرده‌ایم و چنین نیازی هم نداشته‌ایم.»

این در حالی است که استفاده از بمب‌های خوشه‌ای توسط روسیه علیه اوکراین به طور گسترده با همکاری خبرگزاری آسوشیتدپرس و سازمان‌های حقوق بشری مستند شده‌ است.

بحران نقدینگی و بار سنگین بدهی‌های توییتر

ایلان ماسک روز شنبه فاش کرد که توییتر به دلیل کاهش ۵۰ درصدی درآمد تبلیغات و «بار سنگین بدهی‌ها» با کاهش دارایی‌های نقدی یا جریان نقدی منفی مواجه شده است.

مالک میلیاردر شبکه اجتماعی توییتر روز شنبه در پاسخ به توصیه‌های تجاری یکی از دنبال‌کنندگانش، نوشت: «پیش از انجام هر کاری محتاج دستیابی به تراز مالی مثبت هستیم.»

این در حالی است که آقای ماسک حدود دو ماه پیش در گفتگو با شبکه بی‌بی‌سی مدعی شده بود که آگهی دهندگان قدیمی دوباره همکاری خود را با توییتر آغاز کرده‌اند؛ آگهی دهندگانی که خبرها از قطع همکاری آنها با توییتر به دلیل نگرانی از تعدیل محتوای توییت‌ها، اخراج گسترده نیروی کار و عدم اطمینان عمومی نسبت به موفقیت‌های آتی این شبکه اجتماعی حکایت داشت.

انتصاب سرهنگ سابق به عنوان رهبر جدید واگنر

رسانه‌های روس گزارش کردند که رئیس‌جمهور روسیه قصد دارد یکی از سرهنگ‌های بازنشسته و از مؤسسان گروه واگنر را بعنوان فرمانده جدید این گروه شبه‌نظامی منصوب کند.

در پی بحرانی که «یوگنی پریگوژین» رهبر گروه شبه‌نظامی واگنر در روسیه به وجود آورد، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که قصد دارد یک سرهنگ بازنشسته روس و یکی از مؤسسان و مدیران اجرایی گروه واگنر با نام مستعار «سدوی» که به مفهوم «مو خاکستری» است را بعنوان فرمانده جدید واگنر منصوب کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه و رسانه‌های روسی گزارش کرد که طبق اسناد تحریم‌های اتحادیه اروپا که اسناد رسمی فرانسوی است، سدوی، نام جنگی «آندری تروشوف»، یکی از فرماندهان ارشد واگنر است.

رزمایش مشترک در پاسخ به آزمایش موشکی جدید کره شمالی

ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن رزمایش نظامی مشترکی را در آب‌های بین‌المللی سئول و توکیو برگزار کردند. در این رزمایش که روز یکشنبه انجام شد، ناوشکن‌های مجهز به سامانه‌ راداری آگیس از سه کشور حضور داشتند.

واشنگتن و متحدان آسیایی برای دسترسی بهتر به اطلاعات مرتبط با موشک‌های کره شمالی به ابتکارهایی دست زده‌اند. کره جنوبی و ژاپن با اینکه به‌طور مستقل با سامانه‌های راداری ایالات متحده درارتباط‌‌ند، در این زمینه با یکدیگر ارتباط ندارند.

به گزارش رویترز، این رزمایش نظامی مشترک در پاسخ به تحرکات اخیر کره شمالی انجام شد. به گفته یکی از افسران نیروی دریایی کره جنوبی، در این رزمایش سه‌جانبه به کمک سامانه‌های دفاعی قوی و همکاری سه قدرت به تهدیدهای هسته‌ای و موشکی کره شمالی پاسخی درخور داده می‌شود.

کره شمالی چهارشنبه گذشته یک موشک بالستیک دوربرد را به سواحل شرقی این کشور شلیک کرد. مقام‌های نظامی آمریکا، ژاپن و کره جنوبی با تایید این خبر، اقدام کره شمالی را «تحریک‌آمیز» خواندند و آن را محکوم کردند.

 مالی ممکن است مرتکب خیانت شده باشد!

رابرت مایکل مک‌کال، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، به  سی‌بی‌اس گفت، اگر رابرت مالی، نماینده ویژه پیشین دولت جو بایدن در امور ایران، اطلاعات و اسرار محرمانه‌ای را به دشمنان خارجی واشینگتن منتقل کرده باشد، مرتکب خیانت شده است.

مک‌کال گفت، کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از دولت این کشور خواسته تا درباره دلایل تعلیق رابرت مالی گزارشی ارائه دهد. مک‌کال آخرین مهلت ارائه این گزارش را روز ۲۵ ژوئیه اعلام کرد.

سی‌ان‌ان پیشتر گزارش داده بود، رابرت مالی از آغاز سال جاری میلادی در مرخصی اجباری بدون حقوق به‌سر می‌برد و دسترسی‌های امنیتی او تعلیق شده است تا از او درباره نحوه نگهداری و استفاده از اطلاعات محرمانه تحقیق شود. مالی به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در وزارت امور خارجه مستقر بود و برای احیای برجام و معامله با جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کرد.