به گزارش اکوایران، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در روز یک‌شنبه گفت که دستیابی به توافقی هسته‌ای با ایران از اولویت آمریکا خارج شده و در عوض، دولت تمرکزش را بر مذاکرات آزادی آمریکایی‌های زندانی درون ایران قرار داده است.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی دولت در روز یکشنبه در پاسخ به سوالی در مورد گفتگوهای غیر رسمی بین آمریکا و ایران بر سر توافق هسته‌ای، به رسانه‌های آمریکایی گفت: «بله، ما با مقامات ایرانی برای آزادی آمریکایی‌های زندانی در این کشور در مذاکره‌ایم. اما توافق هسته‌ای اولویت بالایی برای ما ندارد. ما باید اول به رفتارهای ایران رسیدگی کنیم که الان مشغول همین کار هستیم».

در اوایل همین روز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن گفت که واشنگتن به هیچ نوع توافق هسته‌ای با ایران نزدیک نیست. او افزود که تمرکز اصلی آمریکا بر روی آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران است.

روز پنجشنبه نیز متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه گزارش‌هایی مبنی بر مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران برای دستیابی به توافق هسته‌ای را کاملا اشتباه و گمراه‌کننده خواند.

در ماه ژوئن، چند خبرگزاری آمریکایی گزارش دادند که در ماه می و پس از توقف مذاکرات احیای توافق برجام، ایران و آمریکا در کشور عمان مشغول مذاکرات غیرمستقیمی جهت محدودکردن غنی‌سازی ایران در ازای رفع تحریم‌ها بودند.

در سال ۲۰۱۵، کشورهای گروه ۱+۵ شامل آلمان، فرانسه، انگلیس، آمریکا، روسیه و چین توافقی با ایران امضا کردند که در ازای محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای تهران، تحریم‌های جهانی علیه ایران برداشته می‌شد. اما در سال ۲۰۱۸، دولت دونالد ترامپ به طور یک‌جانبه از این توافق خارج شد و تحریم‌ها را مجددا بر ایران اعمال کرد. تهران نیز در پاسخ به آن، آهسته‌آهسته تعهدات هسته‌ای خود را کاهش و سطح غنی‌سازی را تا ۶۰ درصد افزایش داد.

در سال ۲۰۲۱، گفتگوهای احیای برجام از سر گرفته شد اما یک سال بعد مذاکرات به بن‌بست خورد.