به گزارش اکوایران، در این گفت‌وگوها، وزیر ارشاد برای چندمین‌بار از برخورد با بازیگران صحبت کرد، وزیر دفاع به حضور نظامی آمریکا در تنگه هرمز واکنش نشان داد و به موضوع پهپادهای ایرانی اشاره کرد و سخنگوی دولت هم برای چندمین بار گرانی بنزین را رد کرد.

از نکات مهم جلسه امروز این بود که بعد از حرف و حدیث‌های بسیار، اعلام شد که دولت با افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مخالفت کرده است.

عربستان از ایران پهپاد می‌خرد؟

امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: (در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد خرید پهپاد از عربستان داشته‌ایم یا نه؟): اینگونه نیست که بخواهیم یک کشور خاص را مورد توجه قرار دهیم‌، ولی ما قدرت پهپادی در دنیا هستیم. قطعاً این موضوع نقش مهمی در قدرت نظامی، کشاورزی، صنعتی دارد و غالب کشورها به دنبال این هستند که برای ارتقای توان دفاعی خود بیایند و از پهپاد استفاده کنند. 

(درباره آخرین وضعیت ناوشکن دماوند): این ناوشکن یک مسیری را طی می‌کند که وزارت دفاع، ارتش و ستادکل دارند آن را دنبال می‌کنند و بزودی اخبارش را اعلام می‌کنند.

(در واکنش به قصد آمریکا برای اعزام ادوات نظامی بیشتر به تنگه هرمز): آمریکا کارهای خودش را دنبال می‌کند اما اساسا جمهوری اسلامی در مرحله‌ای از اقتدار و توانمندی است که اصلاً کسی نمی‌تواند ما را تهدید کند. جمهوری اسلامی نقش‌آفرینی منطقه‌ای و بین‌المللی دارد که آن را دنبال می‌کند.

رئیسی دستور بازگشت گشت حجاب را داد؟

انسیه خزعلی، معاون اموز زنان و خانواده: (درباره اینکه گفته شده رئیس‌جمهور دستور بازگشت گشت ارشاد را صادر کرده است): مسئول اجرایی نیستم و دستور را نشنیده‌ام. از مسئولان وزارت کشور بپرسید.

(درباره اینکه گفته شده این مساله دستور رئیس‌جمهور بوده است): چنین چیزی نشنیده‌ایم.

امروز در جلسه هیات دولت تصویب شد که برای اولین بار یک درصد از بودجه دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از زنان و خانواده اختصاص یابد که آیین‌نامه آن تصویب شد. در این زمینه برنامه‌های عملیاتی را از دستگاه‌های مختلف گرفته‌ایم و در راستای ماموریت معاونت زنان تایید و عملیاتی می‌کنیم.

نقش دانش هسته‌ای در زندگی مردم به کتاب‌های درسی می‌آید

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: (با اشاره به برگزاری جشنواره من فناوری هسته‌ای هستم): نکته قابل توجه در این جشنواره این بود که بچه هایی که رتبه آوردند از استان‌ها و مناطق دور دست بودند و این باعث افتخار است که آگاهی به انرژی و علوم هسته‌ای این قدر خوب است. کارهای عملی و اجرایی در سازمان انرژی اتمی در دستور کار داریم که دانش و فناوری هسته‌ای و نقش آن در زندگی مردم در کتاب‌های درسی از مقطع دبستان به بالا بیاید تا بچه‌ها با این علم و دانش بیشتر و اصولی‌تر آشنا شوند.

جزئیات هک سایت بنیاد شهید

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، رئیس سازمان بنیاد شهید: (درباره هک شدن سایت بنیاد شهید): به لحاظ عملکرد اداری به ما ضربه زدند چون سامانه ما هوشمند شده است، ولی دوستان اطلاعات مالی و حساب‌های پرداخت حقوق ایثارگران را احیاء کردتد و از اشکال در پرداخت حقوق جلوگیری شد. هرگاه دستگاه‌های امنیتی اجازه دهند سامانه سجایا را هم راه‌اندازی می‌کنند. ما اطلاعات مهم و محرمانه در مورد زیرساخت‌ها و صنایع دفاعی نداریم. ما یک سازمان خدماتی هستیم و این هک به ارائه خدمت به ایثارگران ضربه می‌زند. من هم تعجب کردم از بی‌سلیقگی هکرها چون آنقدر سازمان‌های راهبردی در کشور وجود دارد و ما یک سازمان خدماتی هستیم. 

لایحه جامع انتخابات در نوبت بررسی در دولت است

سیدمحمد حسینی، معاون حقوقی دولت: (درخصوص لایحه جامع انتخابات کشور): لایحه جامع انتخابات را وزارت کشور تهیه کرده و در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت در نوبت بررسی است. این لایحه مربوط به انتخابات خاصی نیست بر مبنای سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است. یعنی در آن چارچوب وزارت کشور این کار را انجام داده است. ان‌شاءالله زودتر در نوبت قرار گیرد.

(درباره این‌که چرا لایحه استرداد شده است؟): این لایحه‌ای است که این دولت تهیه کرده در واقع از قبل بوده بعد آن را کامل کردند و براساس سیاست های کلی تهیه شده است.

(در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اصلاح قانون انتخابات مجلس به انتخابات پیش رو می رسد؟): بستگی دارد به این که این هفته نمایندگان چه تصمیمی بگیرند، باید زودتر نهایی شود اگر نه کار مشکل می شود.

(در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که واکنش شما نسبت به نکاتی که نمایندگان درمورد وزیر ورزش مطرح می کنند، چیست؟): نمایندگان در اظهار نظر آزادند مطرح می کنند، چیز خاصی نیست که جدی باشد.

وزارت ارشاد به دنبال ممنوع‌الکاری بازیگران

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد: (در واکنش به آنچه درباره احکام صادرشده برای برخی سلبریتی‌ها مبنی بر مراجعه به مراکز مشاوره: ما دنبال این هستیم اقدامات مختلفی که انجام می‌شود بر مبنای یک رویه روشن باشد. ما در وزارت فرهنگ این رویه را دنبال می‌کنیم که اگر یک بازیگر یا یک هنرمند و فرد فرهنگی دچار یک خطایی می‌شود، در فضای کاری خودش یک نوع محرومیت برایش در نظر گرفته شود و این امر از گذشته هم انجام شده است. معتقدم این امر حتماً باید در یک روند روشن اتفاق بیفتد. در برنامه هفتم توسعه رسیدگی به تخلفات عوامل فرهنگی، هنری، رسانه‌ای را در قالب یک کمیته بدوی و استینافی آوردیم. کارگردان و بازیگری می‌گفت وقتی می‌خواهم از کشور خارج شوم متوجه می‌شوم که ممنوع‌الخروجم یا در گوشی به من گفته می‌شود که ممنوع‌الفعالیت هستم.

(در واکنش به طرح این موضوع که روسای قوا موافق بازگشت گشت ارشاد هستند): آقای رئیسی در همه جلسات مربوط به حوزه عفاف و حجاب تنها تاکیدش بر اجرای درست قانون است. حجاب هم مسئله شرعی و هم قانونی است. همه دستگاه‌ها باید در چارچوب قانون وظایف خود را انجام دهند. الان در مجلس لایحه مربوطه آماده ارجاع به صحن است که امیدواریم زودتر جمع‌بندی شود. با اجرای قانون همه افراد بدون مشکل می‌توانند از حقوق خود مطلع باشند، به تضییع حقوق خود اعتراض کنند و هم نهادهای قانونی چارچوب کارشان مشخص می‌شود.

مخالفت دولت با تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت: (درباره تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها): مطابق قانون هدفمندی یارانه‌ها که مربوط به 13 - 14 سال پیش است، نرخ منابع انرژی و محل مصارف در زمینه یارانه ها مشخص شده است. مجلس هر ساله منابع و مصارف را در قانون بودجه مشخص می‌کند. سال قبل یکی از گلایه‌های مجلس این بود که قیمت گاز افزایش نداشته و منابع تبصره 14 آنطور که مدنظر ما بود محقق نشده و مصارف را تامین نمی کند.

 امسال هم مجلس در قانون بودجه 1402 پیش‌بینی منابع و مصارف کرده و دولت باید به سمت تحقق این پیش بینی‌ها برود؛ در غیر این صورت دچار ناترازی می‌شود. در راستای اجرایی کردن حکم بودجه، نرخی برای خوراک پتروشیمی پیش‌بینی شد.

 دستگاه‌ها نگاه کارشناسی مختلفی داشتند و در مراحل بررسی نظر پتروشیمی‌ها، وزارت نفت، صمت و اقتصاد هم اخذ شده و آیین نامه‌ای هم تهیه شد که دولت قصد تغییر آن را ندارد.

(با اشاره به اظهارات خاندوزی): نکته‌ای که سخنگوی اقتصادی گفت، پیشنهاد وزارت اقتصاد برای لایحه برنامه هفتم توسعه بود که الان در دستور کار مجلس است. امسال که گذشت، ولی این پیشنهاد این است که برای آینده در فرمول تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بازنگری داشته باشیم این پیشنهاد امروز در کمیسیون اقتصادی دولت بررسی شد اما مورد موافقت قرار نگرفت و از دستور کار خارج شد.

(در واکنش به شایعه افزایش قیمت بنزین): باید به این شایعات خندید.

علت گرانی بلیط هواپیما مشخص شد

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: (درباره گلایه رئیس فراکسیون گردشگری مجلس نسبت به گرانی هزینه سفر): در جلسه هیئت دولت وزیر نفت گزارشی را ارائه کرد که به علت افزایش سفرها و رونق گردشگری، مصرف بنزین خیلی بالا رفته است و میانگین مصرف بنزین در طول روزهای اخیر به ۱۲۷ میلیون لیتر در روز رسیده است که رکوردی استثنایی است در حالی که ظرفیت و توان تولید بنزین در کشور روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر است.

گران بودن بلیط هواپیما و محدودیت‌های ریلی و شرکت‌های هواپیمایی از دلایل استفاده مردم از خوردوی شخصی در سفرها است. درباره ضعف دو حوزه شرکت‌های هواپیمایی و خطوط ریلی بارها صحبت کردم و وزیر مربوطه نیز در این زمینه همراهی دارد و باید در این حوزه‌ها سرمایه گذاری شود. البته درباره شرکت‌های هواپیمایی مشکلات تحریم را داریم و باید درک درستی داشته باشیم؛ هر زمان هم که رویدادی مثل حج مطرح می‌شود مشاهده می‌کنیم که کلا مسائل پرواز های هوایی دچار مشکل میشود. انشاءالله کشور باید در این حوزه سرمایه گذاری کند و مشکلات تعاملی بیشتر حل شود و بتوانیم هواپیماهای بهتر و بیشتری داشته باشیم.

(با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های عفاف و حجاب در برخی اماکن متعلق به وزارت میراث فرهنگی): از جمله وظایفی که برای اماکن متعلق به وزارت میراث فرهنگی مشخص کردیم، برگزاری نمایشگاه‌های عفاف و حجاب و برپایی فروشگاه‌هایی در این زمینه است چراکه کماکان معتقدیم یکی از مشکلات مربوط به حجاب در کشور، نبودن پوشاک مناسب، ارزان قیمت و زیبا برای جوانان و دختران و زنان ما است و متأسفانه این نقیصه سال‌ها است که ادامه دارد.

 در جلسه دولت در این مورد گزاری  از نمایشگاه موفق نیاوران اعلام و مشکلات موجود در این زمینه را تشریح کردم؛ آقای رئیس جمهوری نیز در این مورد صحبت کردند و ضمن تایید مطالب من، به وزیر محترم صمت یادآوری کردند که در این خصوص باید عقب ماندگی‌های موجود را جبران کند. الان قیمت چادر مناسب بالا است و این مسأله در دولت مطرح شد و آقای رئیس جمهوری هم درباره آن تذکر دادند؛ امیدوارم عقب‌ماندگی‌هایی که در حوزه عفاف و حجاب داریم حل شوند.

گوشت ارزان می‌شود؟

سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت: در سفر به آفریقا در حوزه گوشت توافق شد تا غیر از مواردی که از قبل از بعضی کشورها وارد می شد، از کشور دیگری هم انجام شود. سازمان دامپزشکی هم آنجا حضور داشته و تاییدهای لازم را داشته اند.

(در پاسخ به این پرسش که با این توافق قیمت گوشت کاهش می‌یابد؟): این اتفاق می‌افتد چون قیمت گوشتی که از آفریقا وارد می‌شود به نسبت گوشتی که از سایر کشورها وارد می‌شود، ارزان‌تر است.

آخرین خبر از وضعیت رئیس سازمان امور اداری

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور:(در مورد رای دیوان عدالت در خصوص رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور): موضوع در حال حاضر در دیوان است؛ البته دولت هم بنایش بر این است که کاملا بر اساس قانون به احکامی که از دستگاه قضا و دیوان عدالت صادر می‌شود، پایبند باشد.

به زودی جلسه‌ای در دیوان برگزار می‌شود و تکلیف این موضوع مشخص می‌شود. این جلسه که در هیات عمومی دیوان برگزار می‌شود از هم ما را هم دعوت کردند تا در آنجا صحبت می‌کنیم. هر تصمیمی که گرفتند ما پایبند به رای دیوان عدالت عمومی هستیم.

(در پاسخ به این سوال که غیر از لطیفی بقیه اعضای دولت هم چنین شرایطی دارند): افرادی هستند که چنین شرایطی دارند منتها فعلا فقط در مورد ایشان این رای صادر شده است.