به گزارش اکوایران، نخست وزیر عراق دستور اخراج سفیر سوئد از عراق و خروج کاردار عراق از سوئد را به دلیل هتک حرمت شخصی به قرآن در استکهلم صادر کرد.

طبق آنچه در گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز‌ آمده، این انفجار دیپلماتیک ساعاتی پس از آن رخ داد که معترضان خشمگین از سوزاندن برنامه‌ریزی شده یک نسخه از قرآن، به سفارت سوئد در بغداد یورش بردند و به داخل محوطه حمله کردند و آتش کوچکی روشن کردند.

سفارت سوئد اعلام کرد که به روی بازدیدکنندگان بسته است. شیاع السودانی، نخست وزیر عراق گفت که مقامات عراقی آتش‌افروزان را نیز تحت تعقیب قرار خواهند داد و «مقامات امنیتی سهل‌انگار» را برای تحقیق معرفی خواهند کرد.

ویدئوهای آنلاین نشان می‌دهد که تظاهرکنندگان در پست دیپلماتیک، پرچم‌ها و تابلوهایی را که مقتدی صدر، روحانی بانفوذ شیعه عراقی و رهبر سیاسی عراق را نشان می‌دهد، در دست داشتند.

با این حال، در این بیانیه همچنین آمده است که دولت عراق روز چهارشنبه به همتای سوئدی خود اطلاع داده است که در صورت ادامه قرآن‌سوزی، عراق روابط دیپلماتیک خود را قطع خواهد کرد.

SADR

این ویدئوها ده‌ها مرد را نشان می‌دهد که از حصار مجتمع بالا می‌روند و در تلاش برای شکستن درب ورودی سفارت هستند.  فیلم‌های دیگر مردانی را نشان می‌دهند که برخی بدون پیراهن در گرمای تابستان، داخل اتاقی در سفارت هستند.

برخی دیگر بعداً در خارج از سفارت نماز صبح را به جا آوردند.

با سپیده دم، پلیس و دیگر مقامات امنیتی در سفارت تجمع کردند، در حالی که دودهای کوچک هنوز از سفارت بلند می‌شد. آتش نشانان تلاش کردند تا شعله های آتش را از نردبان یک خودروی آتش نشانی خاموش کنند. برخی از تظاهرکنندگان همچنان در محل ایستاده بودند و پلاکاردهایی در دست داشتند که چهره الصدر را نشان می‌داد.

وزارت امور خارجه سوئد در بیانیه ای بدون اشاره به جزئیات گفت: «کارکنان سفارت ما در امنیت هستند». 

این وزارتخانه گفت: ما همه حملات به دیپلمات‌ها و کارکنان سازمان های بین المللی را محکوم می‌کنیم. «حمله به سفارتخانه‌ها و دیپلما‌ ها نقض جدی کنوانسیون وین است. مقامات عراقی مسئولیت حفاظت از ماموریت‌های دیپلماتیک و کارکنان دیپلماتیک را دارند.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد در بیانیه ای این حملات را «کاملا غیرقابل قبول» خواند و گفت که این وزارتخانه کاردار عراق در استکهلم را احضار می‌کند و مقامات عراقی را به دلیل «شکست جدی» در مسئولیت خود در حفاظت از سفارت و پرسنل آن مورد انتقاد قرار می‌دهد.

سفارت فنلاند در بغداد در مجاورت سفارت سوئد در منطقه ای محصور شده توسط دیوارهای انفجاری قرار دارد. ماتی لاسیلا، سفیر فنلاند در عراق، به شبکه عمومی فنلاند YLE گفت که کارکنان سفارت‌های سوئد و فنلاند روز چهارشنبه به طور فعال تخلیه شدند و آسیبی ندیدند.

وزارت خارجه عراق نیز با صدور بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد، بدون اینکه توضیح دهد که چگونه این حمله اجازه رخ دادن داشته است یا اینکه چه کسی این حمله را انجام داده است.

وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد: «دولت عراق به مقامات امنیتی ذیصلاح دستور داده است تا تحقیقات فوری و اقدامات امنیتی لازم را برای کشف شرایط حادثه و شناسایی عاملان این اقدام و بازخواست آنها طبق قانون انجام دهند».

متس اریکسون، سخنگوی پلیس استکهلم تایید کرد که پلیس مجوز تظاهراتی را که روز پنجشنبه با حضور دو نفر در مقابل سفارت عراق در استکهلم برگزار شد، صادر کرد. او نتوانست بگوید آیا معترضان قصد سوزاندن قرآن را داشتند یا خیر.

یک مهاجر مسیحی عراقی ماه گذشته در تعطیلات بزرگ مسلمانان در عید قربان، قرآنی را در بیرون مسجد استکهلم سوزاند و محکومیت گسترده‌ای را در جهان اسلام برانگیخت. به گزارش خبرگزاری سوئد تی تی، همین مرد یکی از کسانی بود که روز پنجشنبه قصد سوزاندن قرآن را داشت.

اعتراض مشابهی توسط یک فعال راست افراطی در اوایل سال جاری در خارج از سفارت ترکیه برگزار شد که تلاش‌های سوئد را برای متقاعد کردن ترکیه به عضویت در ناتو پیچیده کرد.

20230720_164149

در ماه ژوئن، معترضانی که از الصدر حمایت می‌کنند، در ساعات روشنایی روز به دلیل آتش زدن قرآن به سفارت در بغداد یورش بردند. زور بعد رهبران مذهبی، هزاران تظاهرکننده را در خیابان‌ها در کشور به راه انداختند. معترضان از مقامات عراقی خواستند سفیر سوئد در عراق را اخراج کنند.

به نظر می‌رسد پیروان مقتدی صدر این حملات را سازمان‌دهی کرده باشند. پیروان صدر در حملات ارتش عراق علیه گروه داعش در تکریت و دیگر شهرها شرکت کرده‌اند. او تظاهرات‌هایی را علیه فساد دولتی سازماندهی کرده است، از جمله نقض منطقه سبز مستحکم در بغداد، منطقه بسیار امن که ادارات دولتی و بسیاری از سفارتخانه های خارجی را در خود جای داده است.

او ادعا کرد که در آگوست گذشته، پس از یک بن‌بست تقریباً یک‌ساله در تشکیل کابینه جدید، از سیاست کناره‌گیری خواهد کرد. حزب او در انتخابات پارلمانی اکتبر 2021 بیشترین سهم را از کرسی‌ها به دست آورد، اما برای تامین اکثریت دولت کافی نبود.