به گزارش اکوایران، در واکنش به تصویب بند مهمی از لایحه پرمناقشه اصلاحات قضایی در پارلمان اسرائیل، یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون و نخست‌وزیر سابق این رژیم، ائتلاف حاکم را به سوءاستفاده از قدرت خود متهم کرده و بنیامین نتانیاهو را «عروسک خیمه شب بازی گروهی از افراط گرایان» توصیف کرد.

به نوشته الجزیره، لاپید گفت: «این یک شکستن کامل قوانین بازی است. کابینه و ائتلاف [حاکم] می‌توانند انتخاب کنند که حکومت در چه مسیری حرکت کند، اما نمی‌تواند شخصیت حکومت را تعیین کند». او هم چنین امروز را «روز نابودی اسرائیل» خوانده و افزود: «روز غم‌انگیزی است، روز نابودی خانه‌مان و روز نفرتی غم‌انگیز است، اما ببینید کابینه ائتلافی چطور جشن گرفته است». او گفت: «این کابینه افراطی لحظه‌ای را جشن می گیرد که ما دیگر برادر نیستیم. ما شاهد ضعف نتانیاهو هستیم، نخست‌وزیری در (اسرائیل) وجود ندارد. او عروسک خیمه شب بازی گروهی از افراط‌گرایان است».

او هم‌چنین از نیروهای ذخیره نظامی که تهدید کرده بودند در صورت تصویب این قانون، خدمت سربازی خود را متوقف می کنند، خواست تا قبل از خروج منتظر حکم دیوان عالی عدالت باشند.

photo_2023-07-24_17-34-23

فوری: نتانیاهو لایحه جنجالی را تصویب کرد

در همین شرایط، رئیس اتحادیه اصلی بخش عمومی اسرائیل روز دوشنبه گفت که با دیگر با مقامات اتحادیه دیدار خواهد کرد تا در مورد امکان اعلام اعتصاب عمومی پس از مصوبه امروز پارلمان بحث کند. پیش از این، آرنون بار دیوید، رئیس فدراسیون کارگری هیستادروت، در تلاش بوده است تا میانجیگری بین کابینه و مخالفان برقرار کند. او گفت که اختلافات جزئی بود، اما تلاش های میانجی گری به دلیل هوس های سیاسی شکست خورد. باردیوید گفت: «از این لحظه به بعد، هر گونه پیشرفت یکجانبه در اصلاحات عواقب جدی به دنبال خواهد داشت... یا کارها با توافق گسترده پیشرفت خواهند کرد یا اصلاً پیشرفت نخواهند کرد». 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم از اسرائیل خواسته تا با توجه به طیف وسیعی از «تهدیدها و چالش‌هایی» که این رژیم در حال حاضر با آن مواجه است، به دنبال اجماع باشد، نه تفرقه. بایدن به خبرنگاران گفت: «از دیدگاه دوستان اسرائیل در ایالات متحده، به نظر می‌رسد که پیشنهاد اصلاحات قضایی فعلی بیشتر تفرقه‌انگیز می‌شود، نه بالعکس». 

photo_2023-07-24_19-16-03